Hvad har nethandel med adfærdspsykologi at gøre? Ethvert køb er en beslutning og en adfærdsændring. Derfor kan indsigt i adfærdsdesign gøre en forskel for din forretning. Her får du 4 grundlæggende adfærdspsykologiske tips, som er lette at implementere. Så er du i gang.
Der sker ofte det, at vi designer løsninger til overskudsmennesker. Vores behov for at identificere os med evnen til at håndtere komplekse situationer, gør at vi skyder over mål.
Idealisten i os håber, at mennesker ændrer adfærd, på baggrund af reflekterede overvejelser - fordi de gerne vil ændre adfærd eller er blevet overbevist gennem information og gode argumenter. Men i virkelighedens verden overtager ’den lette løsning’ ofte rattet.
I virkelighedens verden skimmer vi artikler i bussen eller venteværelset og handler på mobilen mens vi rører i sovsen med den anden hånd. Vi tager hurtige beslutninger, og i den forbindelse reagerer vi ofte ubevidst på følelser, vaner og erfaringer.
Mennesker er bestemt ikke dumme, men adfærd er banal og din modtagers kontekst er helt afgørende. Derfor skal du bryde komplicerede ambitioner ned til konkret adfærd og gøre det let at vælge din løsning.
Definér for dig selv, hvad du ønsker, at modtageren skal gøre. Måske er du nødt til at prioritere. Valgfrihed er godt, men for mange valgmuligheder kan blive en barriere i sig selv.
Når du er klar over, hvad du vil have modtageren til at gøre, er det lettere at identificere de potentielle barrierer.
Det er heldigvis ikke raketfysik. De reelle barrierer for ønsket adfærd er ofte meget håndgribelige og hverdagsrelaterede. Nogle dage er det bare ulvetimen eller myldretrafikken, der forhindrer din modtager i at gøre det, du ønsker.
Brug din sunde fornuft og gå en tur i din modtagers sko. Selvom det du tilbyder, løser et problem for din modtager, kan det samtidig skabe eller udløse en barriere, som bliver en forhindring. Hvis du ikke kan fjerne barrieren, kan du måske afvæbne den ved at italesætte den eller komme med et bud på en løsning.
Når du har gjort det let at vælge din løsning, fjernet alle barrierer og fejet foran butikkens dør, så er det ærgerligt at miste kunden på målstregen.
Din landingsside og betalingsløsning kan hjælpe kunden sikkert i mål, men kan også være den sidste friktion eller modstand, som gør at din kunde farer vild og giver op eller selvantænder i frustration.
Test din løsning igennem.
Er det tydeligt, hvad man skal gøre?
Er der for mange klik og scrolls?
Fungerer det på mobil?
Det kan fx hurtigt betale sig at vælge en betalingsløsning, som virker hver gang og særligt på mobil. En manglende betalingsmetode i et checkout-flow er en dræber ifølge Nets’ analyse. Sørg derfor for at kunderne kan betale med mobil i din webshop.
Hvis du er lidt fræk, kan du også tilføre en smule friktion for uønsket adfærd. Det er bare en anden måde at hjælpe modtageren med at vælge din løsning.
Gavmildhed virker. Vær gavmild og giv først. Det trigger gavmildheden den anden vej.
Husk at det, du giver, skal have reel værdi for modtageren. Du kan fx give et gratis kapitel af din bog, dine 10 bedste gør-det-selv-tips eller en gave til de første 100 tilmeldte.
Prøv det og se, hvad der sker.
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Konsulent med fokus på nethandel og søgemaskiner. Har hjulpet virksomheder med SEO, konverteringer og salg siden 2008. Desuden erfaringer fra opstart og drift af egne webshops.
Founder af Search Company - i rollen som Search Marketing Specialist.