Tags: Jura
I den nye forbrugeraftalelov der træder i kraft d. 13. juni, er der en række ændringer i forbindelse med kundens ret til at fortryde et køb, som er væsentlige for dig som netbutikejer. Bl.a. må forbrugeren ifølge den nye lov fortryde og returnere brugte varer. I dette indlæg kan du blive klogere på, hvordan du skal håndtere sådanne varer samt på hvilke krav den nye lov stiller til dig i forbindelse med fortrydelse.
Hvad skal jeg oplyse omkring fortrydelse?
Forbrugeren skal før købet oplyses om sin fortrydelsesret på 14 dage. Overtrædelse af dette vil medføre bødestraf. Yderligere skal forbrugeren efter et køb have oplyst sin fortrydelsesret på 14 dage på et varigt medium, som oftest en mail. Hvis dette ikke finder sted, kan forbrugerens fortrydelsesret risikere at blive forlænget med helt op til 12 måneder.
Hvad er det for en standard fortrydelsesformular, loven nu kræver?
I den nye forbrugeraftalelov foreligger en standard fortrydelsesformular, som kunden skal modtage sammen med bestillingen. Fortrydelsen er dog ikke ugyldig, hvis kunden vælger at give besked om fortrydelsen på et andet medie.
Er det rigtigt, at forbrugeren nu må fortryde købet efter at have taget varen i brug?
Svaret er ja. Den nye forbrugeraftalelov giver forbrugeren mulighed for at fortryde købet efter brug af varen. Dog med det forbehold, at forbrugeren hæfter for en eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering af varen, end hvad der er nødvendigt for at teste den på almindelig vis, som han eller hun ville gøre i en fysisk butik. Forbrugeren må også fortryde en tjenesteydelse efter ydelsen er påbegyndt. Det kunne fx være et stykke håndværkerarbejde. Kunden skal i så fald betale, hvad der er leveret indtil fortrydelsesretten blev benyttet.
Hvem har bevisbyrden for en eventuel forringelse af varens værdi, hvis den er taget i brug?
Det er dig som erhvervsdrivende, der bærer bevisbyrden for, hvorvidt der er sket en værdiforringelse af den returnerede vare.
Hvordan beregner jeg værdiforringelsen af en vare, som kunden har taget i brug?
De præcise regler for udregning af værdiforringelse kan først bestemmes, når loven omsættes til praksis. Udgangspunktet for udregningen bliver indtil da, at værdiforringelsen er forskellen mellem varens købspris, og den pris du som erhvervsdrivende vil kunne videresælge varen for med den pågældende forringelse.
Hvor længe må forbrugeren vente med at returnere varen?
Tidligere skulle varen sendes tilbage inden for selve fortrydelsesfristen. Med den nye lov har forbrugeren 14 dage til at fortryde købet og ret til at vente med at returnere varen i op til 14 dage efter den dato, hvor han eller hun har givet den erhvervsdrivende besked om, at købet ønskes fortrudt.
Hvor hurtigt skal forbrugeren have beløbet retur ved fortrydelse?
Ifølge den nye forbrugeraftalelov skal forbrugeren have pengene retur senest 14 dage efter den dag, hvor han eller hun har meddelt, at købet er fortrudt. Dog har du mulighed for at afvente modtagelsen, før købesummen refunderes, hvis du har en konkret formodning om en værdiforringelse ved returvaren.
Når den nye lov træder i kraft, er det altså med at få rettet sin hjemmeside til og få justeret sine handelsbetingelser, så de er i overensstemmelse med loven og særligt punktet om fortrydelsesret. Overholder du ikke reglerne, kan det som nævnt medføre, at forbrugerens fortrydelsesret forlænges helt op til 12 måneder. Derudover kan du ved blot en enkelt overtrædelse af den nye lov risikere at få en bøde. Tidligere skulle der grov eller gentagen overtrædelse af loven til, før du risikerede dette.
Du kan læse mere om, hvad den nye forbrugeraftalelov betyder for dig i mine tidligere blogindlæg. Bl.a. kan du blive klogere på, hvordan den nye lov gavner dig som erhvervsdrivende (Del 1) og finde ud af, hvilke informationer du har pligt til at oplyse forbrugeren om (Del 2).
Find også svar på dine spørgsmål i vores FAQ om den nye forbrugeraftalelov på emaerket.dk
Chefjurist hos e-mærket
e-mærket er hele Danmarks garanti for sikker og gennemsigtig e-handel. Vi certificerer de gode webshops og kæmper for at løfte niveauet og få alle med. Hver dag bringer vi køber og sælger tættere sammen og forenkler, forsikrer og forbedrer den danske e-handel. For virksomhederne betyder det et boost til både butik og bundlinje. For forbrugerne betyder det en let og lige vej til bedre online shopping.
e-mærket er en nonprofitorganisation grundlagt i år 2000. Vi samler butikker og forbrugere om at styrke dansk e-handel til fordel for os alle. e-mærket repræsenterer en bred stifterkreds – fra Forbrugerrådet Tænk til Dansk Erhverv og DI. Vores medlemmer tæller over 2.200 danske medlemsvirksomheder, der driver e-handel inden for forskellige brancher. Fra biler til boligudstyr og fra dagligvarer til designertøj.
Mød Camilla og e-mærket på vores hjemmeside.