Tags: Jura
Til sommer træder en ny forbrugeraftalelov i kraft. De væsentligste ændringer for dig med netbutik handler om kundens fortrydelsesret og din håndtering af returvarer. Der kommer nemlig nogle særlige regler, som det bliver afgørende for dig at kende. Med den nye lov kommer også en række skærpede krav til, hvilke informationer du har pligt til at oplyse. Dette vil jeg alt sammen skrive om her på bloggen i de kommende måneder. I dette indlæg kan du finde svar på nogle af de mere generelle spørgsmål til den nye forbrugeraftalelov.
Hvad handler ændringerne i den nye forbrugeraftalelov i hovedtræk om?
Overvejende handler de fleste ændringer om øget oplysningspligt, fortrydelsesret, håndteringen af returvarer og abonnementsaftaler. Med den nye lov siger man farvel til ”alt det med småt”, fordi forbrugeren har krav på, at alle relevante oplysninger fremgår tydeligt, når de handler på nettet eller over telefonen.
Hvad er omfattet af den nye forbrugeraftalelov?
Den nye forbrugeraftalelov gælder ved køb på internettet, pr. telefon, pr. postordre eller lignende.
Hvorfor egentlig en ny forbrugeraftalelov nu?
Baggrunden for den nye forbrugeraftalelov er et politisk ønske om at sikre større harmonisering af forbrugeres rettigheder i hele EU. Kort fortalt skal lovgivningen ensartes på tværs af de enkelt lande. Den nye forbrugeraftalelov er således et led i implementeringen af et nyt EU-direktiv.
Hvornår træder den nye forbrugeraftale lov i kraft?
Den nye forbrugeraftalelov træder i kraft d. 13. juni 2014. Alle salg fra denne dato er således omfattet af loven.
Hvordan gavner den nye lov de erhvervsdrivende?
I forbindelse med returnering af varer er det ifølge den nye lov nu forbrugeren selv, der bærer risikoen for varen, indtil den er i hænderne på netbutikken. Forsvinder pakken, eller går den i stykker under transporten, er det altså forbrugeren selv, der hæfter for varen.
Derudover har du som erhvervsdrivende ikke længere pligt til at tilbagebetale de ekstra omkostninger, der er forbundet med, at en forbruger har valgt en anden og dyrere leveringsform end den standardlevering, som du har tilbudt. Det betyder, at hvis dine kunder f.eks. vælger at betale ekstra for express levering og efterfølgende fortryder købet, så skal du kun betale det tilbage, som det under normale omstændigheder ville have kostet at sende pakken. Du har heller ikke længere pligt til at refundere det betalingsgebyr fra Nets, forbrugeren har betalt i forbindelse med købet.
Følg med i mit næste blogindlæg, hvor du kan få svar på, hvordan du undgår 12 måneders fortrydelsesret. Ifølge den nye lov er der nemlig øget oplysningspligt, og overholder du den ikke, kan det forlænge fortrydelsesretten markant.
Kan du ikke vente, kan du læse mere om den nye lov på emaerket.dk
Chefjurist hos e-mærket
e-mærket er hele Danmarks garanti for sikker og gennemsigtig e-handel. Vi certificerer de gode webshops og kæmper for at løfte niveauet og få alle med. Hver dag bringer vi køber og sælger tættere sammen og forenkler, forsikrer og forbedrer den danske e-handel. For virksomhederne betyder det et boost til både butik og bundlinje. For forbrugerne betyder det en let og lige vej til bedre online shopping.
e-mærket er en nonprofitorganisation grundlagt i år 2000. Vi samler butikker og forbrugere om at styrke dansk e-handel til fordel for os alle. e-mærket repræsenterer en bred stifterkreds – fra Forbrugerrådet Tænk til Dansk Erhverv og DI. Vores medlemmer tæller over 2.200 danske medlemsvirksomheder, der driver e-handel inden for forskellige brancher. Fra biler til boligudstyr og fra dagligvarer til designertøj.
Mød Camilla og e-mærket på vores hjemmeside.