Tags: Jura
Vil du i 1 år og 14 dage være tvunget til at betale det fulde beløb tilbage på en returneret vare? Og vil du fjerne muligheden for at fratrække en eventuel værdiforringelse fra de udtrådte løbesko, kunden har sendt retur?
Nej, vel? Men så længe du ikke har styr på reglerne for standardfortrydelsesformularen, er det præcis det, du gør. Heldigvis er det nemt at undgå. Læs her, hvordan.
Tre vigtige krav du skal kende
Standardfortrydelsesformularen, der trådte i kraft sidste år som en del af Forbrugeraftaleloven, forpligter dig til at oplyse køberen om vilkårene for brug af fortrydelsesretten.
Helt konkret stiller Forbrugeraftaleloven tre krav i forhold til standardfortrydelsesformularen, som er vigtige for dig.
• Dine kunder skal have adgang til den inden købet.
• Du skal senest sende standardfortrydelsesformularen til din kunde, når varen bliver leveret.
• Din kunde skal modtage standardfortrydelsesformularen på et varigt medium.
Mit bedste råd er: Send standardfortrydelsesformularen sammen med ordrebekræftelsen i en mail, så kan du altid bevise, at du har sendt den.
Så dyrt kan det blive for din webshop
Det er vigtigt, at du sender standardfortrydelsesformuleringen i tide. Din kunde skal senest modtage standardfortrydelsesformularen, når varen bliver leveret, eller tjenesteydelsen begynder. Modtager kunden ikke oplysninger om fortrydelse eller standardfortrydelsesformularen, fortsætter fortrydelsesretten, til kunden modtager oplysningerne. Får kunden slet ikke standardfortrydelsesformularen, varer fortrydelsesretten 1 år og 14 dage. Det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse!
I den ekstra lange fortrydelsesperiode risikerer du at få ødelagte varer retur uden at kunne stille noget op. Du har nemlig ikke mulighed for at fratrække en eventuel værdiforringelse i tilbagebetalingen af de returnerede varer, hvis ikke kunden har modtaget oplysninger om fortrydelse herunder værdiforringelse på et varigt medium.
Nu sidder du sikkert og hiver dig i håret, fordi du endnu ikke har styr på standardfortrydelsesformularen. Men bare rolig. Hos e-mærket har vi lavet en formular, der er lige til at udfylde. Og har du spørgsmål, kan du kontakte mig eller en af vores andre jurister.
En sidste ting. Jeg kan ikke sige det tydeligt nok. Få styr på din standardfortrydelsesformular!
Chefjurist hos e-mærket
e-mærket er hele Danmarks garanti for sikker og gennemsigtig e-handel. Vi certificerer de gode webshops og kæmper for at løfte niveauet og få alle med. Hver dag bringer vi køber og sælger tættere sammen og forenkler, forsikrer og forbedrer den danske e-handel. For virksomhederne betyder det et boost til både butik og bundlinje. For forbrugerne betyder det en let og lige vej til bedre online shopping.
e-mærket er en nonprofitorganisation grundlagt i år 2000. Vi samler butikker og forbrugere om at styrke dansk e-handel til fordel for os alle. e-mærket repræsenterer en bred stifterkreds – fra Forbrugerrådet Tænk til Dansk Erhverv og DI. Vores medlemmer tæller over 2.200 danske medlemsvirksomheder, der driver e-handel inden for forskellige brancher. Fra biler til boligudstyr og fra dagligvarer til designertøj.
Mød Camilla og e-mærket på vores hjemmeside.