Man siger, julen varer lige til påske. Men driver du en netbutik, er det langt vigtigere at huske på, at julen for mange danskere starter allerede i oktober, og at en stor del af de mere end 50 milliarder kroner, danskerne hvert år bruger på nettet, bliver brugt fra oktober til december. Derfor er det vigtigt, at du allerede nu går i gang med at få gjort din netbutik klar til det store juleryk, der venter lige om hjørnet. Her får du 10 gode råd, du kan lade dig inspirere af.
1) Forlæng fortrydelsesretten
I juletiden kan det være en rigtig god idé, som en ekstra service, at forlænge de 14 dages fortrydelsesret, kunden normalt har ved køb på nettet. e-mærkets seneste forbrugerundersøgelse, foretaget af A&B Analyse, viser nemlig, at en forlængelse af den lovpligtige fortrydelsesret er det vigtigste for danskerne, når de køber julegaver på nettet. Hos e-mærket anbefaler vi, at du giver dine kunder mulighed for at bytte julegaverne, helt frem til f.eks. 10. januar. Jo før du introducerer den udvidede fortrydelsesret, jo tidligere kan potentielle kunder komme i gang med at julehandle på din netbutik. Og husk så at fjerne den udvidede fortrydelsesret igen, når julen er slut.
2) Gør det nemt at bytte
For at gøre det lettere for gavemodtageren at bytte eller reklamere, er det en god idé at vedlægge en returlabel. Faktisk mener flere end 60 % af danskerne, at en vedlagt returlabel er en af de tre vigtigste faktorer, når de handler julegaver på nettet. Det er også en god idé at vedlægge oplysninger om produktets navn og ordrenummer, købsdato, seneste frist for bytning samt jeres kontaktoplysninger.
3) Tilbyd levering direkte til modtageren
Vil du gerne hjælpe dine kunder med at få fragtet gaverne fra den ene ende af landet til den anden, bør du overveje at tilbyde levering til en anden adresse end betalingsadressen. Det er en super service, som vil kunne få potentielle kunder til at vælge din netbutik frem for konkurrentens. Om det skal være en valgmulighed i forbindelse med betalingen, noget kunden kan skrive i kommentarfeltet eller en helt tredje løsning, er naturligvis helt op til dig.
4) Tilbyd levering til udlandet
Mange danskere holder jul i udlandet, så er det ikke allerede en mulighed, bør du måske overveje at levere uden for landets grænser i juleperioden. Mest oplagt er de skandinaviske lande og Tyskland, men det kunne for så vidt være et hvilket som helst land. Det eneste du skal huske på i den forbindelse er, at der kan være ekstra store omkostninger forbundet med dette ved reklamationer og fortrydelse, da fragtomkostningerne naturligvis bliver noget højere.
5) Husk gaveindpakning
Mange fysiske butikker pakker julegaverne pænt ind med fine bånd. Det er en service, mange forbrugere sætter stor pris på, når julestressen sætter ind, eller hvis gaven skal sendes direkte til modtageren. Mange netbutikker gør det uden beregning, men ønsker du at tage noget for det, skal du huske at informere kunderne om det. Det kunne f.eks. være et tilvalg, der hvor man vælger betalingskort, leveringsmetode og lignende.
6) Gør tydeligt opmærksom på sidste dato for bestilling
Tjek altid leveringsfrister hos Post Danmark, GLS og andre distributører. Ifølge e-mærkets undersøgelse er tydelig information om hvornår det er sidste chance for julegaveindkøb blandt de vigtigste faktorer for mere end 80 % af danskerne når de køber julegaver online. Det giver helt sikkert utilfredse kunder, hvis julegaven ikke når frem i tide til at blive lagt under træet juleaften. Sørg for at fortælle dine kunder, at der kun er leveringsgaranti, hvis varen er bestilt inden en bestemt dato, du har fastsat.
7) Hold godt styr på din lagerstatus
Kundernes lunte er naturligt nok en del kortere, når det gælder julehandel. Vil du styre uden om en af de hyppigste årsager til utilfredse kunder, bør du have et ekstra skarpt øje rettet mod din lagerstatus, så du ikke får solgt den sidste Lisa Marklund krimi på lageret tre gange, og ikke kan nå at skaffe de resterende hjem i tide.
8) Gør det nemt at komme i kontakt med dig
Dine kunder har travlt i julen, og en forgæves opringning kan være den afgørende forskel på, om det bliver dig eller din konkurrent, der får endnu et salg. Derfor er det vigtigt, du sætter ekstra ressourcer af til kundeservice i juletiden. Du kunne f.eks. tilbyde online chat eller udvide telefontiden med et par timer. Også mellem jul og nytår, når gavebytningen går i gang, er det vigtigt, at dine kunder let og uden besvær kan få fat på dig.
9) Brug e-mærket
Især op til jul, hvor rigtig mange handler på nettet for første eller eneste gang i løbet af året, er e-mærket et godt redskab til at lokke kunderne til. Undersøgelser viser nemlig, at e-mærket er den væsentligste faktor, når danske forbrugere handler i en netbutik, de ikke kender i forvejen.
10) Skil dig ud
Sidst men ikke mindst gælder det selvfølgelig om at skille sig ud. Alle de tiltag du sætter i værk for at få julehandlen til at glide endnu nemmere for dine kunder, bør du skilte med. Er du den eneste af dine konkurrenter, der leverer til Tyskland, pakker gaver ind eller som kan træffes 24 timer i døgnet, kan det med stor fordel synliggøres på din netbutik og i din markedsføring.
Forhåbentlig har disse råd givet dig inspiration til, hvordan du kan gøre det endnu bedre for dine kunder at handle i lige netop din netbutik. Under alle omstændigheder vil jeg ønske dig god fornøjelse og en rigtig glædelig julehandel.
Ikke to netbutikker er ens, men måske du kan lade dig inspirere af, hvordan morfars.dk gør sig klar til julehandlen. Se klippet nedenfor.
Chefjurist hos e-mærket
e-mærket er hele Danmarks garanti for sikker og gennemsigtig e-handel. Vi certificerer de gode webshops og kæmper for at løfte niveauet og få alle med. Hver dag bringer vi køber og sælger tættere sammen og forenkler, forsikrer og forbedrer den danske e-handel. For virksomhederne betyder det et boost til både butik og bundlinje. For forbrugerne betyder det en let og lige vej til bedre online shopping.
e-mærket er en nonprofitorganisation grundlagt i år 2000. Vi samler butikker og forbrugere om at styrke dansk e-handel til fordel for os alle. e-mærket repræsenterer en bred stifterkreds – fra Forbrugerrådet Tænk til Dansk Erhverv og DI. Vores medlemmer tæller over 2.200 danske medlemsvirksomheder, der driver e-handel inden for forskellige brancher. Fra biler til boligudstyr og fra dagligvarer til designertøj.
Mød Camilla og e-mærket på vores hjemmeside.