Tags: Jura
Når man handler på nettet fra sin smartphone, der har en noget mindre skærm end en computer, er for mange elementer og informationer forstyrrende for den købsproces, du gerne vil have kunden til at gennemføre.
Derfor er de bedst fungerende mobiludgaver af webshops oftest skåret ind til benet, så kunden kun ser det allermest nødvendige.
Denne tilgang til opbygningen af et godt mobilsite clasher til tider med alenlange handelsbetingelser og efterlevelse af lovens bogstav fra a-z, hvorfor nogle webshops skærer et hjørne eller to, når shoppen skal gøres brugervenlig.
Der er dog klare grænser for, hvor meget information du må fjerne fra mobilsitet.
Helt konkret er der fem oplysninger, der SKAL være tilgængelige på mobiludgaver af danske webshops.
Er de det ikke, risikerer du at stå skidt rent juridisk. Alt efter hvilken eller hvilke oplysninger der mangler, kan det eksempelvis betyde, at den aftale, du har indgået med kunden, slet ikke er gyldig, eller at du forlænger kundens fortrydelsesfrist med helt op til et år. De fem nødvendige oplysninger er:
Men er der ikke noget med, at kunder på danske webshops også skal oplyses om købelovens mangelsregler, vilkår for betaling og en lang række andre informationer? Svaret er jo, og det skal de også, selvom handlen foregår via tablet eller mobil.
Her er det dog tilladt udelukkende at henvise til dem, eksempelvis via et link til handelsbetingelserne på den almindelige udgave af din webshop.
Driver du en e-mærket webshop, og er du i tvivl om, hvorvidt du på mobiludgaven af shoppen giver dine kunder de oplysninger, de har krav på, sidder e-mærkets jurister klar til at hjælpe - kvit og frit.
Chefjurist hos e-mærket
e-mærket er hele Danmarks garanti for sikker og gennemsigtig e-handel. Vi certificerer de gode webshops og kæmper for at løfte niveauet og få alle med. Hver dag bringer vi køber og sælger tættere sammen og forenkler, forsikrer og forbedrer den danske e-handel. For virksomhederne betyder det et boost til både butik og bundlinje. For forbrugerne betyder det en let og lige vej til bedre online shopping.
e-mærket er en nonprofitorganisation grundlagt i år 2000. Vi samler butikker og forbrugere om at styrke dansk e-handel til fordel for os alle. e-mærket repræsenterer en bred stifterkreds – fra Forbrugerrådet Tænk til Dansk Erhverv og DI. Vores medlemmer tæller over 2.200 danske medlemsvirksomheder, der driver e-handel inden for forskellige brancher. Fra biler til boligudstyr og fra dagligvarer til designertøj.
Mød Camilla og e-mærket på vores hjemmeside.