Tags: Jura
Markedsfører du din netbutik eller særlige produkter over for nuværende, tidligere og potentielle kunder gennem f.eks. nyhedsbreve eller sms, kan det betale sig at kende spamreglerne. Sagt på en anden måde, så har du ikke råd til at lade være. Udover at spam er til stor irritation for modtageren, er det nemlig snarere reglen end undtagelsen, at danske virksomheder får bøder fra 10.000 til mere end 100.000 kroner.
Heldigvis er reglerne nemme at lære, og kender du dem ikke i forvejen, så har du chancen nu. Herunder finder du nemlig alt, hvad du har behov for at vide for at styre uden om spambøderne.
Hvad er spam?
Spam er udsendelse af elektronisk markedsføringsmateriale, f.eks. mails, nyhedsbreve eller sms, som modtageren ikke selv har bedt om. Markedsføringsmateriale skal forstås i bred forstand, og dækker ikke blot reklame for konkrete varer eller ydelser, men også henvendelser der har til formål at skabe opmærksomhed omkring din netbutik – altså branding.
10 regler du bør kende
1. Det er forbudt at sende elektroniske reklamer via e-mail, sms, mms og fax, hvis modtageren ikke har givet sit udtrykkelige samtykke.
2. Spamreglerne gælder ikke blot for udsending af markedsføringsmateriale til forbrugere, men også til erhvervsdrivende og offentlige myndigheder.
3. Afgivelsen af samtykke skal ske på et informeret og konkretiseret grundlag. Det vil sige, at kunden skal være klar over, hvad han/hun siger ja til. Helt konkret betyder det, at samtykket ikke kun må fremgå af dine handelsvilkår.
4. Forhåndsafkrydsede felter med ”Ja tak til nyhedsbreve” er i strid med spamreglerne, og dine kunder skal således selv aktivt krydse feltet af for at give deres samtykke.
5. Det er tilladt at belønne personer for at give samtykke til at modtage markedsføringsmateriale. Det skal dog være muligt for vedkommende at trække samtykket tilbage umiddelbart efter afgivelsen, uden at belønningen trækkes tilbage.
6. Såfremt en modtager hævder, at han/hun ikke har givet sit samtykke, er det op til dig at modbevise det.
7. Hvis en modtager ikke længere ønsker det, skal samtykket, let og uden omkostninger, kunne trækkes tilbage. De fleste netbutikker gør dette ved at indsætte et frameldingslink i det fremsendte.
8. Det er tilladt at gøre brug af de såkaldte ”tip en ven” og vennehvervningsfunktioner. Du må dog hverken opfordre eller præmiere dine modtagere for at bruge funktionen.
9. Henvendelser i forbindelse med løbende kundeforhold/abonnementer er ikke tilladt, hvis disse har til formål at afsætte flere varer/ydelser. Der skelnes her mellem servicemeddelelser og markedsføring.
10. Det er tilladt at købe e-mailadresser, men du skal dog være opmærksom på, at såfremt sælger ikke har indhentet de pågældende samtykker korrekt, er det dig og din virksomhed, der hænger på den.
Som ofte er der ingen regler uden undtagelse. Det gælder også her, for faktisk er det muligt at udsende elektronisk markedsføring, selvom kunden ikke har givet sit udtrykkelige samtykke. Undtagelsen, der indebærer tre vigtige regler, kan du læse mere om her: emaerket.dk.
Chefjurist hos e-mærket
e-mærket er hele Danmarks garanti for sikker og gennemsigtig e-handel. Vi certificerer de gode webshops og kæmper for at løfte niveauet og få alle med. Hver dag bringer vi køber og sælger tættere sammen og forenkler, forsikrer og forbedrer den danske e-handel. For virksomhederne betyder det et boost til både butik og bundlinje. For forbrugerne betyder det en let og lige vej til bedre online shopping.
e-mærket er en nonprofitorganisation grundlagt i år 2000. Vi samler butikker og forbrugere om at styrke dansk e-handel til fordel for os alle. e-mærket repræsenterer en bred stifterkreds – fra Forbrugerrådet Tænk til Dansk Erhverv og DI. Vores medlemmer tæller over 2.200 danske medlemsvirksomheder, der driver e-handel inden for forskellige brancher. Fra biler til boligudstyr og fra dagligvarer til designertøj.
Mød Camilla og e-mærket på vores hjemmeside.