Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Sådan styrer du uden om spambøder

Markedsfører du din netbutik eller særlige produkter over for nuværende, tidligere og potentielle kunder gennem f.eks. nyhedsbreve eller sms, kan det betale sig at kende spamreglerne. Sagt på en anden måde, så har du ikke råd til at lade være. Udover at spam er til stor irritation for modtageren, er det nemlig snarere reglen end undtagelsen, at danske virksomheder får bøder fra 10.000 til mere end 100.000 kroner.

Heldigvis er reglerne nemme at lære, og kender du dem ikke i forvejen, så har du chancen nu. Herunder finder du nemlig alt, hvad du har behov for at vide for at styre uden om spambøderne.

 

Hvad er spam?

Spam er udsendelse af elektronisk markedsføringsmateriale, f.eks. mails, nyhedsbreve eller sms, som modtageren ikke selv har bedt om. Markedsføringsmateriale skal forstås i bred forstand, og dækker ikke blot reklame for konkrete varer eller ydelser, men også henvendelser der har til formål at skabe opmærksomhed omkring din netbutik – altså branding.

 

10 regler du bør kende

1. Det er forbudt at sende elektroniske reklamer via e-mail, sms, mms og fax, hvis modtageren ikke har givet sit udtrykkelige samtykke.

2. Spamreglerne gælder ikke blot for udsending af markedsføringsmateriale til forbrugere, men også til erhvervsdrivende og offentlige myndigheder.

3. Afgivelsen af samtykke skal ske på et informeret og konkretiseret grundlag. Det vil sige, at kunden skal være klar over, hvad han/hun siger ja til. Helt konkret betyder det, at samtykket ikke kun må fremgå af dine handelsvilkår.

4. Forhåndsafkrydsede felter med ”Ja tak til nyhedsbreve” er i strid med spamreglerne, og dine kunder skal således selv aktivt krydse feltet af for at give deres samtykke.

5. Det er tilladt at belønne personer for at give samtykke til at modtage markedsføringsmateriale. Det skal dog være muligt for vedkommende at trække samtykket tilbage umiddelbart efter afgivelsen, uden at belønningen trækkes tilbage.

6. Såfremt en modtager hævder, at han/hun ikke har givet sit samtykke, er det op til dig at modbevise det.

7. Hvis en modtager ikke længere ønsker det, skal samtykket, let og uden omkostninger, kunne trækkes tilbage. De fleste netbutikker gør dette ved at indsætte et frameldingslink i det fremsendte.

8. Det er tilladt at gøre brug af de såkaldte ”tip en ven” og vennehvervningsfunktioner. Du må dog hverken opfordre eller præmiere dine modtagere for at bruge funktionen.

9. Henvendelser i forbindelse med løbende kundeforhold/abonnementer er ikke tilladt, hvis disse har til formål at afsætte flere varer/ydelser. Der skelnes her mellem servicemeddelelser og markedsføring.

10. Det er tilladt at købe e-mailadresser, men du skal dog være opmærksom på, at såfremt sælger ikke har indhentet de pågældende samtykker korrekt, er det dig og din virksomhed, der hænger på den.

 

Som ofte er der ingen regler uden undtagelse. Det gælder også her, for faktisk er det muligt at udsende elektronisk markedsføring, selvom kunden ikke har givet sit udtrykkelige samtykke. Undtagelsen, der indebærer tre vigtige regler, kan du læse mere om her: emaerket.dk.

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Chefjurist hos e-mærket

e-mærket er hele Danmarks garanti for sikker og gennemsigtig e-handel. Vi certificerer de gode webshops og kæmper for at løfte niveauet og få alle med. Hver dag bringer vi køber og sælger tættere sammen og forenkler, forsikrer og forbedrer den danske e-handel. For virksomhederne betyder det et boost til både butik og bundlinje. For forbrugerne betyder det en let og lige vej til bedre online shopping.

e-mærket er en nonprofitorganisation grundlagt i år 2000. Vi samler butikker og forbrugere om at styrke dansk e-handel til fordel for os alle. e-mærket repræsenterer en bred stifterkreds – fra Forbrugerrådet Tænk til Dansk Erhverv og DI. Vores medlemmer tæller over 2.200 danske medlemsvirksomheder, der driver e-handel inden for forskellige brancher. Fra biler til boligudstyr og fra dagligvarer til designertøj.

Mød Camilla og e-mærket på vores hjemmeside.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura, Kommunikation & Markedsføring

Du kan sikkert allerede mærke det på dit eget besøgstal. Juleræset er i gang, og det trækker endnu flere kunder til de danske webshops. Vil du gerne have så stor en bid af julekagen som muligt, er det nu, du skal i gang.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Webshops på tablets og mobil er ofte skåret helt ind til benet. Men hvor meget må man egentlig fjerne, før man kommer på kant med loven?

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Vil du i 1 år og 14 dage være tvunget til at betale det fulde beløb tilbage på en returneret vare? Og vil du fjerne muligheden for at fratrække en eventuel værdiforringelse fra de udtrådte løbesko, kunden har sendt retur? Nej vel? Læs, hvordan du undgår det.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Jurasprog kan til tider blive så kringlet og nærmest uforståeligt, at det giver enhver ikke-jurist grå hår. Derfor har jeg oversat juraens oldgræsk til forståeligt dansk.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Undgå Facebooks spamfælder ved at kende vores gode råd

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

”Fri ombytning”– hvad indebærer det? I dette indlæg har jeg gjort det let for dig at finde rundt i nogle af de udtryk, der oftest bruges i forbindelse med julehandlen på nettet.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Forhandler du produkter, der henvender sig til børn og unge, er der tre punkter, du skal være særligt opmærksom på i forbindelse med din markedsføring.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

I dag træder nye retningslinjer for betaling på nettet i kraft. Jeg har gjort det nemt for dig at finde ud af, om de nye retningslinjer vedrører dig og din netbutik. 

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

I den nye forbrugeraftalelov er der en række ændringer i forbindelse med kundens ret til at fortryde et køb, som er væsentlige for dig, der driver netbutik. Ifølge den nye lov må forbrugeren nemlig returnere brugte varer. Bliv klogere på, hvordan du håndterer sådanne varer i dette indlæg.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Når den nye forbrugeraftalelov træder i kraft d. 13. juni ændres kravene til, hvilke informationer du som netbutikejer har pligt til at oplyse kunden om forud for købet. Læs med her og find ud af, hvordan du undgår, at kunden pludselig har 12 måneders fortrydelsesret.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Den 13. juni træder en ny forbrugeraftalelov i kraft. Med den nye lov kommer en række væsentlige ændringer, som det bliver afgørende for dig med netbutik at kende. Læs med og find bl.a. ud af, hvordan den nye lov gavner dig som erhvervsdrivende.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura, Salg

Som bekendt er den bedste (og værste) reklame den, der går fra mund til mund. Driver du en netbutik, er det derfor altafgørende, hvordan du håndterer potentielle konflikter med dine kunder.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Forretningsvilkår, aftalevilkår og handelsbetingelser, ja kært barn har mange navne, og når indholdet skal tilpasses, er mulighederne endnu flere. Udover at du som netbutik skal have dem, er her en række ting, du bør vide.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura, Salg

Driver du en netbutik, er det vigtigt at huske på, at julen for mange danskere starter allerede i oktober. Få 10 gode råd til, hvordan du kan gøre din netbutik klar til julekunderne.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Spørgsmålet er ikke altid så ligetil at besvare. Det afhænger nemlig i høj grad af, hvordan man ser på det, og faktisk kan det ende med at blive forskellen på succes og fiasko.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: IT, Salg

Nem og gratis adgang til millioner af kunder og frit slag for diverse kreative markedsføringstiltag. Ja, det lyder godt, ikke? Men der også her regler for, hvordan man markedsfører sig i overensstemmelse med såvel dansk lovgivning som Facebooks egne regler. Læs med her.

Chefjurist hos e-mærket

e-mærket er hele Danmarks garanti for sikker og gennemsigtig e-handel. Vi certificerer de gode webshops og kæmper for at løfte niveauet og få alle med. Hver dag bringer vi køber og sælger tættere sammen og forenkler, forsikrer og forbedrer den danske e-handel. For virksomhederne betyder det et boost til både butik og bundlinje. For forbrugerne betyder det en let og lige vej til bedre online shopping.

e-mærket er en nonprofitorganisation grundlagt i år 2000. Vi samler butikker og forbrugere om at styrke dansk e-handel til fordel for os alle. e-mærket repræsenterer en bred stifterkreds – fra Forbrugerrådet Tænk til Dansk Erhverv og DI. Vores medlemmer tæller over 2.200 danske medlemsvirksomheder, der driver e-handel inden for forskellige brancher. Fra biler til boligudstyr og fra dagligvarer til designertøj.

Mød Camilla og e-mærket på vores hjemmeside.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her