Tags: Jura
En del af den nye forbrugeraftalelov der træder i kraft til sommer handler om, hvilke informationer du som netbutikejer har pligt til at oplyse. I den nye lov er der udvidet oplysningspligt og det betyder, at kunden har krav på en række særlige informationer, inden der indgås en aftale. Herunder kan du få svar på, hvad du har pligt til at oplyse, samt hvordan du undgår at kunden pludselig har 12 måneders fortrydelsesret.
Hvad skal jeg oplyse om virksomheden?
Det skal stå fuldstændig klart for forbrugeren, hvem han eller hun handler med samt hvor og hvordan der er mulighed for at komme i kontakt med dig. Det vil sige, at du, før en handel bliver gennemført, skal oplyse telefonnummer, e-mailadresse og fysisk adresse.
Hvad skal jeg oplyse kunden om i forhold til priser?
Alle priser skal være gennemskuelige for forbrugeren, og det skal fremgå, hvordan priser bliver beregnet. Derudover skal alle omkostninger forbundet med købet være oplyst, inden kunden godkender ordren. Ved indgåelse af abonnementsaftaler og tidsubestemte aftaler, skal det tydeligt fremgå, hvad ”den samlede pris” for varen/tjenesteydelsen er. Dvs. at de samlede månedlige udgifter eller de samlede udgifter pr. afregningsperiode skal oplyses til kunden forud for købet. Hvis det ikke er muligt at oplyse den konkrete pris, skal det oplyses, hvordan prisen udregnes.
Hvad skal jeg som minimum oplyse om varerne i min netbutik?
Den nye forbrugeraftalelov stiller krav om, at forbrugeren skal oplyses om varers og tjenesteydelsers vigtigste egenskaber. Det vil sige, at der i varebeskrivelsen gerne skal fremgå informationer om, hvad varen indeholder, og hvordan den skal håndteres. Beskrivelsen afhænger naturligvis af det enkelte produkt.
Hvad skal jeg oplyse om forbrugerens mulighed for at klage?
Ved salg af almindelige varer skal klageadgangen til Forbrugerklagenævnet oplyses med adresse, telefonnummer og hjemmeside.
Må jeg skrive oplysningerne på andre sprog end dansk?
Nej. Har du markedsført den pågældende vare eller tjenesteydelse på dansk, skal de oplysninger du med den nye lov har pligt til at oplyse forbrugeren om også stå på dansk. Dog må du, hvis forbrugeren udtrykkeligt har givet sit samtykke til at modtage oplysningerne på et andet sprog ved fx at vælge engelsk som sprog på hjemmesiden, gerne skrive på oplysningerne på engelsk.
Hvad sker der, hvis jeg ikke opfylder den øgede oplysningspligt?
Hvis du som erhvervsdrivende ikke overholder de nye regler, risikerer du bødestraf allerede efter den første overtrædelse. Tidligere blev der kun givet bøder, ved grov eller gentagen overtrædelse. Manglende oplysninger om forbrugerens fortrydelsesret kan desuden medføre, at forbrugerens fortrydelsesret forlænges i helt op til 12 måneder. Her har lovgivningen ændret sig fra før at hedde op til 3 måneders forlængelse, hvis forbrugeren ikke blev oplyst om muligheden for at fortryde sit køb. Du kan også risikere at skulle betale både forsendelses- og returforsendelsesomkostninger, uanset hvilken forsendelsesmetode forbrugeren har valgt. Derudover kan du ikke benytte dig af den nye mulighed for at kræve refusion for en eventuel værdiforringelse grundet forbrugerens brug af varen. Læs mere om denne regel i det kommende blogindlæg om fortrydelsesret.
Når den nye lov træder i kraft til sommer, er det altså med at få rettet sin hjemmeside til og få justeret sine handelsbetingelser, så de er i overensstemmelse med loven.
Læs med i mit næste blogindlæg, hvor du kan blive klogere på, hvordan du skal forholde dig til brugte returvarer. Med den nye lov kan forbrugeren nemlig fortryde og returnere brugte varer.
Find flere svar i vores FAQ om den nye forbrugeraftalelov på emaerket.dk
Chefjurist hos e-mærket
e-mærket er hele Danmarks garanti for sikker og gennemsigtig e-handel. Vi certificerer de gode webshops og kæmper for at løfte niveauet og få alle med. Hver dag bringer vi køber og sælger tættere sammen og forenkler, forsikrer og forbedrer den danske e-handel. For virksomhederne betyder det et boost til både butik og bundlinje. For forbrugerne betyder det en let og lige vej til bedre online shopping.
e-mærket er en nonprofitorganisation grundlagt i år 2000. Vi samler butikker og forbrugere om at styrke dansk e-handel til fordel for os alle. e-mærket repræsenterer en bred stifterkreds – fra Forbrugerrådet Tænk til Dansk Erhverv og DI. Vores medlemmer tæller over 2.200 danske medlemsvirksomheder, der driver e-handel inden for forskellige brancher. Fra biler til boligudstyr og fra dagligvarer til designertøj.
Mød Camilla og e-mærket på vores hjemmeside.