Nem og gratis adgang til millioner af kunder og frit slag for diverse kreative markedsføringstiltag. Ja, det lyder godt, ikke? Facebook er da også en oplagt markedsføringskanal for de fleste iværksættere, og med muligheden for helt gratis at tale direkte til sin målgruppe er det ikke så mærkeligt, at flere og flere virksomheder efterhånden er at finde der.
Men selvom sociale medier som Facebook kan virke som det rene slaraffenland, er der også her regler for, hvordan man markedsfører sig i overensstemmelse med såvel dansk lovgivning som Facebooks egne regler.
Hvornår er noget spam?
Hvad enten man driver en virksomhed, der er nystartet, eller som har et par år på bagen, er man underlagt markedsføringslovens regler, og selvom Facebook ikke er et dansk site, gælder reglerne også her, da du, som afsendervirksomhed, hører til i Danmark.
I forhold til spam betyder det, at du skal have indhentet modtagerens aktive og forudgående samtykke. Det betyder, at du ikke må indhente samtykket via det sociale medies standardvilkår eller dine forretningsbetingelser, samt at du ikke må kontakte den pågældende forbruger elektronisk for at få vedkommende til at takke ja til at modtage markedsføringsmateriale.
Må andre reklamere for mig?
Ja, det må de gerne, men de skal gøre det af egen fri vilje. Det vil sige, at du ikke, som en betingelse for at de deltager i en konkurrence eller opnår en rabat, må kræve, at de sender det til 20 venner, eller at de poster det på deres væg.
Bruger du din egen private profil til at markedsføre din virksomhed overfor andre er det ikke længere et krav, at du indhenter modtagerens samtykke. Til gengæld, skal al markedsføring udformes og præsenteres på en måde, så det klart og tydeligt fremgår, at der er tale om markedsføring, og på hvis vegne markedsføringen foretages, og så skal det være muligt at takke nej til at modtage yderligere markedsføringsmateriale.
De kære små
I markedsføringsloven er der særligt fokus på børn og unge under 18 år, og det er der ikke lavet om på, når det handler om markedsføring på Facebook. Således er det under ingen omstændigheder tilladt at henvende sig til denne gruppe med direkte købsopfordringer, så udtryk som ”køb her” er for eksempel bandlyst. Samtidig, skal det altid være åbenlyst, for den aldersgruppe man som erhvervsdrivende henvender sig til, at der er tale om markedsføring.
Konkurrencer på Facebook
Én ting er dansk lovgivning, noget andet er de regler som Facebook selv stiller op, og dem er der mange af; for eksempel i forhold til afholdelse af konkurrencer, der er en hyppigt brugt markedsføringskanal for rigtig mange virksomheder på Facebook.
For det første skal konkurrencer altid afholdes i en applikation. Det vil sige, at du faktisk risikerer, at Facebook lukker din side, hvis du bare poster en konkurrence på din virksomheds væg. For det andet, skal det altid fremgå, at det er din virksomhed og ikke Facebook, der afholder konkurrencen. For det tredje, er det ikke tilladt, at gøre det til et krav, at man, ”liker”, deler eller kommenterer for at deltage, og når konkurrencen slutter, er det ikke tilladt at offentliggøre vinderen via væggen, gennem chat funktionen, i en besked eller ved at skrive på vinderens væg. Husk derfor altid at indhente deltagernes kontaktoplysninger, så du kan kontakte dem vedrørende præmien.
Facebook og det bare
Særligt sex og nøgenhed har Facebooks opmærksomhed, og derfor skal du være forsigtig med, hvilke billeder du vælger, når du skal fange dine kunders opmærksomhed med statusopdateringer. Kønsdele, kvindelige brystvorter (modsat mandlige der faktisk er tilladt) og bare baller er ilde set, og du risikerer, at dit indhold bliver slettet, hvis du benytter dig at sådanne billeder.
Det kan måske lyde lidt hysterisk i en dansk sammenhæng, men man skal huske på, at Facebook skal beskytte alle deres brugere, og at det er umuligt at kontrollere hvordan informationer spredes på sociale netværk. Før man ved af det, kan markedsføringsmateriale tiltænkt en voksen målgruppe være synligt for langt yngre modtagere, og det er måske ikke alt der er ligeså passende i deres news feed.
Tænk langsigtet
Denne artikel tager fat på et udpluk af de forskellige regler i forhold til markedsføring på Facebook, men er naturligvis ikke dækkende for hele markedsføringsloven. Det betyder dog ikke, at man ikke også bør sætte sig ind i de lovmæssige krav til for eksempel bannerreklamer eller prisoplysningsregler.
Hvis vi fra e-mærkets side skal komme med et generelt råd, så må det være, at du bør tænke langsigtet, når du planlægger dine markedsføringstiltag på Facebook. Det kan godt være at man hurtigt og let kan ramme rigtig mange mennesker, men trækker du uønsket reklame ned over hovedet på forbrugerne, ender det hurtigt med, at de vender dig ryggen. Send i stedet kun til dem, der har en reel interesse i dine produkter, og som derfor bliver oprigtigt glade, når der er nyt fra dig.
Når alt dette er sagt, så er Facebook en fantastisk kanal til at markedsføre sig, og især for iværksættere, hvor marketingbudgettet ikke nødvendigvis er det største, er en gratis løsning som dette, et rigtig godt sted at starte. Jeg håber du har fået mod på at skrue et rigtig fedt koncept sammen, som dine kunder bliver rigtig glade for.
Chefjurist hos e-mærket
e-mærket er hele Danmarks garanti for sikker og gennemsigtig e-handel. Vi certificerer de gode webshops og kæmper for at løfte niveauet og få alle med. Hver dag bringer vi køber og sælger tættere sammen og forenkler, forsikrer og forbedrer den danske e-handel. For virksomhederne betyder det et boost til både butik og bundlinje. For forbrugerne betyder det en let og lige vej til bedre online shopping.
e-mærket er en nonprofitorganisation grundlagt i år 2000. Vi samler butikker og forbrugere om at styrke dansk e-handel til fordel for os alle. e-mærket repræsenterer en bred stifterkreds – fra Forbrugerrådet Tænk til Dansk Erhverv og DI. Vores medlemmer tæller over 2.200 danske medlemsvirksomheder, der driver e-handel inden for forskellige brancher. Fra biler til boligudstyr og fra dagligvarer til designertøj.
Mød Camilla og e-mærket på vores hjemmeside.