Tags: Jura
Konkurrencer på Facebook er en let måde at aktivere dine kunder på og forhåbentlig sælge mere. Men hvis du ikke er forsigtig, havner du nemt i en af de mange spamfælder, som Facebook gemmer på.
Det er ikke altid lige let at forstå spamreglerne. Reglerne for spam er bundet op på markedsføringsloven, men loven går ikke godt i spænd med sociale medier, fordi markedsføringsloven er fra 2005, og sociale medier udvikler sig her og nu.
For at undgå spamfælderne på Facebook har vi lavet en guide med en række gode råd til, hvordan du slipper uden om fælderne.
Markedsføringsloven § 6 stk. 1 stiller krav om, at dine kunder aktivt og personligt skal give samtykke til at modtage elektronisk reklamemateriale.
Sådan et samtykke er svært at indhente på sociale medier. Eksempelvis er det at trykke ’synes godt om’ på Facebook ikke det samme som at give et aktivt samtykke til at modtage markedsføringsmateriale.
Du må gerne kræve, at dine kunder deler dit opslag for at deltage i en konkurrence, såfremt de deler opslaget på egen væg. Selvom din kunders venner kan se det delte opslag, er det ikke spam, fordi opslaget ikke ender på vennernes væg, men i newsfeedet.
Alt, hvad man ser i sit newsfeed, bliver opfattet som om, man ’kigger ind i andre brugeres verden’. Dermed er indholdet i newsfeedet ikke målrettet den enkelte kunde.
Du må dog ikke kræve, at dine kunder deler konkurrencen med en specifik person, altså en ven – det er spam.
Hvis du vil være på den sikre side med delingskravene, skal du helt lade vær med at kræve eller opfordre kunderne til at dele.
Når du laver en konkurrence, skal du huske at gøre opmærksom på, hvis du offentliggør navnet på vinderen på din side. På den måde er du sikker på ikke at overtræde reglerne i persondataloven.
Det står dig frit for at skrive opslag på din egen facebookside. Tilbudsopslag og andet reklamemateriale, som du poster på din side, ender i dine kunders newsfeed, hvis de ’synes godt om’ din side.
Der er ikke noget ulovligt i, at opslag havner i kundernes newsfeed. Her ’kigger brugerne ind i din verden’, når de læser opslaget.
Du kan roligt bruge boost-funktionen uden at havne i spamfælderne. Sponsorerede opslag på sociale medier er ikke spam, for dine kunder kan let se, at der er tale om reklame med den lille tekst ’sponsoreret’ øverst i venstre hjørne.
På de sponsorerede opslag kan dine kunder klikke i højre hjørne og se, hvorfor de får netop dit opslag. Teksten lyder i stil med, ”fordi du er mellem 18-65 år og taler dansk” eller ”primær browser: Chrome”. Dermed er opslaget ikke sendt direkte til kunden, og de kan ikke identificeres ud fra teksten.
Sender du beskeder direkte til dine kunders indbakke, er det spam (også selvom det er sendt til mange), fordi det er sendt direkte til den enkelte kunde. Kundernes indbakke svarer til en mailboks og er derfor privat.
Samme regel gælder, hvis du skriver et opslag direkte på kundens væg.
Hvis du sender beskeder til indbakken eller væggen, kræver det, at du har indhentet samtykke fra dine kunder. Og sådan et samtykke har du ikke fået, bare fordi kunderne ’synes godt om’ din side!
Som udgangspunkt må du gerne opfordre kunderne til at tagge deres venner i en konkurrence, da tagging på nuværende tidspunkt ikke bliver betragtet som spam i markedsføringslovens forstand.
Er du interesseret i at høre mere, end hvad vores hurtige guide kan fortælle dig om markedsføring på sociale medier, kan du kontakte mig eller mine juristkollegaer.
Chefjurist hos e-mærket
e-mærket er hele Danmarks garanti for sikker og gennemsigtig e-handel. Vi certificerer de gode webshops og kæmper for at løfte niveauet og få alle med. Hver dag bringer vi køber og sælger tættere sammen og forenkler, forsikrer og forbedrer den danske e-handel. For virksomhederne betyder det et boost til både butik og bundlinje. For forbrugerne betyder det en let og lige vej til bedre online shopping.
e-mærket er en nonprofitorganisation grundlagt i år 2000. Vi samler butikker og forbrugere om at styrke dansk e-handel til fordel for os alle. e-mærket repræsenterer en bred stifterkreds – fra Forbrugerrådet Tænk til Dansk Erhverv og DI. Vores medlemmer tæller over 2.200 danske medlemsvirksomheder, der driver e-handel inden for forskellige brancher. Fra biler til boligudstyr og fra dagligvarer til designertøj.
Mød Camilla og e-mærket på vores hjemmeside.