Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Styr uden om spamfælderne på Facebook

Tags: Jura

Konkurrencer på Facebook er en let måde at aktivere dine kunder på og forhåbentlig sælge mere. Men hvis du ikke er forsigtig, havner du nemt i en af de mange spamfælder, som Facebook gemmer på.

Det er ikke altid lige let at forstå spamreglerne. Reglerne for spam er bundet op på markedsføringsloven, men loven går ikke godt i spænd med sociale medier, fordi markedsføringsloven er fra 2005, og sociale medier udvikler sig her og nu.

For at undgå spamfælderne på Facebook har vi lavet en guide med en række gode råd til, hvordan du slipper uden om fælderne.

Gammel lov og moderne medier

Markedsføringsloven § 6 stk. 1 stiller krav om, at dine kunder aktivt og personligt skal give samtykke til at modtage elektronisk reklamemateriale.

Sådan et samtykke er svært at indhente på sociale medier. Eksempelvis er det at trykke ’synes godt om’ på Facebook ikke det samme som at give et aktivt samtykke til at modtage markedsføringsmateriale.

Del dine konkurrencer

Du må gerne kræve, at dine kunder deler dit opslag for at deltage i en konkurrence, såfremt de deler opslaget på egen væg. Selvom din kunders venner kan se det delte opslag, er det ikke spam, fordi opslaget ikke ender på vennernes væg, men i newsfeedet.

Alt, hvad man ser i sit newsfeed, bliver opfattet som om, man ’kigger ind i andre brugeres verden’. Dermed er indholdet i newsfeedet ikke målrettet den enkelte kunde.

Du må dog ikke kræve, at dine kunder deler konkurrencen med en specifik person, altså en ven – det er spam.

Hvis du vil være på den sikre side med delingskravene, skal du helt lade vær med at kræve eller opfordre kunderne til at dele.

Når du laver en konkurrence, skal du huske at gøre opmærksom på, hvis du offentliggør navnet på vinderen på din side. På den måde er du sikker på ikke at overtræde reglerne i persondataloven.

Opslag på din egen side

Det står dig frit for at skrive opslag på din egen facebookside. Tilbudsopslag og andet reklamemateriale, som du poster på din side, ender i dine kunders newsfeed, hvis de ’synes godt om’ din side.

Der er ikke noget ulovligt i, at opslag havner i kundernes newsfeed. Her ’kigger brugerne ind i din verden’, når de læser opslaget.

Boost bare løs

Du kan roligt bruge boost-funktionen uden at havne i spamfælderne. Sponsorerede opslag på sociale medier er ikke spam, for dine kunder kan let se, at der er tale om reklame med den lille tekst ’sponsoreret’ øverst i venstre hjørne.

På de sponsorerede opslag kan dine kunder klikke i højre hjørne og se, hvorfor de får netop dit opslag. Teksten lyder i stil med, ”fordi du er mellem 18-65 år og taler dansk” eller ”primær browser: Chrome”. Dermed er opslaget ikke sendt direkte til kunden, og de kan ikke identificeres ud fra teksten.

Hold dig fra væg og indbakke

Sender du beskeder direkte til dine kunders indbakke, er det spam (også selvom det er sendt til mange), fordi det er sendt direkte til den enkelte kunde. Kundernes indbakke svarer til en mailboks og er derfor privat.

Samme regel gælder, hvis du skriver et opslag direkte på kundens væg.

Hvis du sender beskeder til indbakken eller væggen, kræver det, at du har indhentet samtykke fra dine kunder. Og sådan et samtykke har du ikke fået, bare fordi kunderne ’synes godt om’ din side!

Opfordring til at tagge

Som udgangspunkt må du gerne opfordre kunderne til at tagge deres venner i en konkurrence, da tagging på nuværende tidspunkt ikke bliver betragtet som spam i markedsføringslovens forstand.

Er du interesseret i at høre mere, end hvad vores hurtige guide kan fortælle dig om markedsføring på sociale medier, kan du kontakte mig eller mine juristkollegaer.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Chefjurist hos e-mærket

e-mærket er hele Danmarks garanti for sikker og gennemsigtig e-handel. Vi certificerer de gode webshops og kæmper for at løfte niveauet og få alle med. Hver dag bringer vi køber og sælger tættere sammen og forenkler, forsikrer og forbedrer den danske e-handel. For virksomhederne betyder det et boost til både butik og bundlinje. For forbrugerne betyder det en let og lige vej til bedre online shopping.

e-mærket er en nonprofitorganisation grundlagt i år 2000. Vi samler butikker og forbrugere om at styrke dansk e-handel til fordel for os alle. e-mærket repræsenterer en bred stifterkreds – fra Forbrugerrådet Tænk til Dansk Erhverv og DI. Vores medlemmer tæller over 2.200 danske medlemsvirksomheder, der driver e-handel inden for forskellige brancher. Fra biler til boligudstyr og fra dagligvarer til designertøj.

Mød Camilla og e-mærket på vores hjemmeside.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura, Kommunikation & Markedsføring

Du kan sikkert allerede mærke det på dit eget besøgstal. Juleræset er i gang, og det trækker endnu flere kunder til de danske webshops. Vil du gerne have så stor en bid af julekagen som muligt, er det nu, du skal i gang.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Webshops på tablets og mobil er ofte skåret helt ind til benet. Men hvor meget må man egentlig fjerne, før man kommer på kant med loven?

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Vil du i 1 år og 14 dage være tvunget til at betale det fulde beløb tilbage på en returneret vare? Og vil du fjerne muligheden for at fratrække en eventuel værdiforringelse fra de udtrådte løbesko, kunden har sendt retur? Nej vel? Læs, hvordan du undgår det.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Jurasprog kan til tider blive så kringlet og nærmest uforståeligt, at det giver enhver ikke-jurist grå hår. Derfor har jeg oversat juraens oldgræsk til forståeligt dansk.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

”Fri ombytning”– hvad indebærer det? I dette indlæg har jeg gjort det let for dig at finde rundt i nogle af de udtryk, der oftest bruges i forbindelse med julehandlen på nettet.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Forhandler du produkter, der henvender sig til børn og unge, er der tre punkter, du skal være særligt opmærksom på i forbindelse med din markedsføring.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

I dag træder nye retningslinjer for betaling på nettet i kraft. Jeg har gjort det nemt for dig at finde ud af, om de nye retningslinjer vedrører dig og din netbutik. 

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

I den nye forbrugeraftalelov er der en række ændringer i forbindelse med kundens ret til at fortryde et køb, som er væsentlige for dig, der driver netbutik. Ifølge den nye lov må forbrugeren nemlig returnere brugte varer. Bliv klogere på, hvordan du håndterer sådanne varer i dette indlæg.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Når den nye forbrugeraftalelov træder i kraft d. 13. juni ændres kravene til, hvilke informationer du som netbutikejer har pligt til at oplyse kunden om forud for købet. Læs med her og find ud af, hvordan du undgår, at kunden pludselig har 12 måneders fortrydelsesret.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Den 13. juni træder en ny forbrugeraftalelov i kraft. Med den nye lov kommer en række væsentlige ændringer, som det bliver afgørende for dig med netbutik at kende. Læs med og find bl.a. ud af, hvordan den nye lov gavner dig som erhvervsdrivende.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Driver du en netbutik og markedsfører du dig gennem f.eks. nyhedsbreve, kan det godt betale sig at kende spamreglerne. Faktisk har du nok ikke råd til at lade være.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura, Salg

Som bekendt er den bedste (og værste) reklame den, der går fra mund til mund. Driver du en netbutik, er det derfor altafgørende, hvordan du håndterer potentielle konflikter med dine kunder.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Forretningsvilkår, aftalevilkår og handelsbetingelser, ja kært barn har mange navne, og når indholdet skal tilpasses, er mulighederne endnu flere. Udover at du som netbutik skal have dem, er her en række ting, du bør vide.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura, Salg

Driver du en netbutik, er det vigtigt at huske på, at julen for mange danskere starter allerede i oktober. Få 10 gode råd til, hvordan du kan gøre din netbutik klar til julekunderne.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Spørgsmålet er ikke altid så ligetil at besvare. Det afhænger nemlig i høj grad af, hvordan man ser på det, og faktisk kan det ende med at blive forskellen på succes og fiasko.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: IT, Salg

Nem og gratis adgang til millioner af kunder og frit slag for diverse kreative markedsføringstiltag. Ja, det lyder godt, ikke? Men der også her regler for, hvordan man markedsfører sig i overensstemmelse med såvel dansk lovgivning som Facebooks egne regler. Læs med her.

Chefjurist hos e-mærket

e-mærket er hele Danmarks garanti for sikker og gennemsigtig e-handel. Vi certificerer de gode webshops og kæmper for at løfte niveauet og få alle med. Hver dag bringer vi køber og sælger tættere sammen og forenkler, forsikrer og forbedrer den danske e-handel. For virksomhederne betyder det et boost til både butik og bundlinje. For forbrugerne betyder det en let og lige vej til bedre online shopping.

e-mærket er en nonprofitorganisation grundlagt i år 2000. Vi samler butikker og forbrugere om at styrke dansk e-handel til fordel for os alle. e-mærket repræsenterer en bred stifterkreds – fra Forbrugerrådet Tænk til Dansk Erhverv og DI. Vores medlemmer tæller over 2.200 danske medlemsvirksomheder, der driver e-handel inden for forskellige brancher. Fra biler til boligudstyr og fra dagligvarer til designertøj.

Mød Camilla og e-mærket på vores hjemmeside.

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her