Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Netbutik! 5 ting du bør vide om handelsbetingelser

Tags: Jura

Forretningsvilkår, aftalevilkår og handelsbetingelser, ja kært barn har mange navne, og når indholdet skal tilpasses, er mulighederne endnu flere. Udover at du skal have dem, kommer her en række ting, du bør vide om handelsbetingelser, hvis du driver en netbutik.

1. Du skal have dem
Har du en netbutik, er det et lovkrav, at du informerer klart, tydeligt og forståeligt om de vilkår og betingelser, der er for at handle hos dig. Det betyder, at kunden klart og tydeligt skal informeres om vilkårene både før, under og efter en handel. Fuldstændig som når du indgår en aftale med f.eks. en leverandør, skal dine kunder naturligvis kunne se, præcis hvad de siger ja til. Derfor skal handelsbetingelser også aktivt accepteres af kunden og må altså ikke være godkendt på forhånd eller automatisk i forbindelse med godkendelse af købet.

2. Hvis du ikke har dem
Selvom du ikke har handelsbetingelser på din netbutik, er du stadig bundet af loven, og kunden har de samme rettigheder, uanset om du informerer om dem eller ej. Problemet er, at det langt hen ad vejen kun er en ulempe for dig ikke at udstyre din netbutik med handelsbetingelser. Dette skyldes bl.a. at en eventuel uoverensstemmelse mellem dig og kunden vil blive vurderet efter regler, som ikke kan fraviges til skade for forbrugeren, og at eventuelle afgørelser derfor ofte vil falde ud til kundens fordel. Handelsbetingelser er både rettigheder og forpligtelser – både dine og forbrugerens, og derfor er det også din mulighed for at synliggøre dine forventninger til kunden i indgåelsen af aftalen.

3. Derfor er de gode for din netbutik
Handelsbetingelser er din mulighed for at kridte banen op og slå spillereglerne fast. Og i stedet for at se dem som noget der er blevet dig pålagt, kan du med fordel fokusere på, hvad de kan gøre for dig og din netbutik. Strikker du dine handelsbetingelser ordentligt sammen, med klare og præcise beskrivelser, har både du og kunden de bedste rammer for at indgå en aftale. Mange kunder læser måske først handelsbetingelserne når de vil fortryde eller reklamere, og hvorfor ikke gøre det så nemt for dem som muligt? Min anbefaling er, at du skruer ned for paragrafferne og op for den konkrete og servicemindede beskrivelse af, hvad betingelserne for handlen er.    

4. Kort er godt
Selvom handelsbetingelser er et lovkrav på en netbutik, er der heldigvis ikke noget krav til, at der skal være hundredevis af punkter. Det er hverken gavnligt for dig eller dine kunder. Jeg vil anbefale, at du gør dine handelsbetingelser så kortfattede og konkrete som muligt og udelader punkter, der ikke er væsentlige for netop din netbutik. Så er der størst chance for, at dine kunder læser betingelserne og kender til vilkårene. Det er samtidig med til at spare dig tid med kunder i røret, der er i tvivl om, hvad de skal gøre f.eks. i forbindelse med reklamation.

5. Spar penge, men vær opmærksom
Det kan både være nemt og billigt at finde standardbetingelser, der nærmest direkte kan indsættes på din netbutik, men du bør være opmærksom. Det er nemlig væsentligt, at handelsbetingelserne bliver tilpasset netop din netbutik, og de produkter, du sælger. I sidste ende er det dig, der hænger på den, hvis du har fået skrevet noget forkert. Sælger du f.eks. serviceydelser eller specialfremstillede varer, har kunden ikke de normale 14 dages fortrydelsesret. Står det dog i dine handelsbetingelser, er det dig, der hænger på den. Generelt vil jeg anbefale, at du får løbet dine handelsbetingelser igennem af en jurakyndig. På den måde er du sikret, at du ikke spænder ben for dig selv og din netbutik.

God fornøjelse.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Chefjurist hos e-mærket

e-mærket er hele Danmarks garanti for sikker og gennemsigtig e-handel. Vi certificerer de gode webshops og kæmper for at løfte niveauet og få alle med. Hver dag bringer vi køber og sælger tættere sammen og forenkler, forsikrer og forbedrer den danske e-handel. For virksomhederne betyder det et boost til både butik og bundlinje. For forbrugerne betyder det en let og lige vej til bedre online shopping.

e-mærket er en nonprofitorganisation grundlagt i år 2000. Vi samler butikker og forbrugere om at styrke dansk e-handel til fordel for os alle. e-mærket repræsenterer en bred stifterkreds – fra Forbrugerrådet Tænk til Dansk Erhverv og DI. Vores medlemmer tæller over 2.200 danske medlemsvirksomheder, der driver e-handel inden for forskellige brancher. Fra biler til boligudstyr og fra dagligvarer til designertøj.

Mød Camilla og e-mærket på vores hjemmeside.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura, Kommunikation & Markedsføring

Du kan sikkert allerede mærke det på dit eget besøgstal. Juleræset er i gang, og det trækker endnu flere kunder til de danske webshops. Vil du gerne have så stor en bid af julekagen som muligt, er det nu, du skal i gang.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Webshops på tablets og mobil er ofte skåret helt ind til benet. Men hvor meget må man egentlig fjerne, før man kommer på kant med loven?

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Vil du i 1 år og 14 dage være tvunget til at betale det fulde beløb tilbage på en returneret vare? Og vil du fjerne muligheden for at fratrække en eventuel værdiforringelse fra de udtrådte løbesko, kunden har sendt retur? Nej vel? Læs, hvordan du undgår det.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Jurasprog kan til tider blive så kringlet og nærmest uforståeligt, at det giver enhver ikke-jurist grå hår. Derfor har jeg oversat juraens oldgræsk til forståeligt dansk.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Undgå Facebooks spamfælder ved at kende vores gode råd

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

”Fri ombytning”– hvad indebærer det? I dette indlæg har jeg gjort det let for dig at finde rundt i nogle af de udtryk, der oftest bruges i forbindelse med julehandlen på nettet.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Forhandler du produkter, der henvender sig til børn og unge, er der tre punkter, du skal være særligt opmærksom på i forbindelse med din markedsføring.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

I dag træder nye retningslinjer for betaling på nettet i kraft. Jeg har gjort det nemt for dig at finde ud af, om de nye retningslinjer vedrører dig og din netbutik. 

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

I den nye forbrugeraftalelov er der en række ændringer i forbindelse med kundens ret til at fortryde et køb, som er væsentlige for dig, der driver netbutik. Ifølge den nye lov må forbrugeren nemlig returnere brugte varer. Bliv klogere på, hvordan du håndterer sådanne varer i dette indlæg.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Når den nye forbrugeraftalelov træder i kraft d. 13. juni ændres kravene til, hvilke informationer du som netbutikejer har pligt til at oplyse kunden om forud for købet. Læs med her og find ud af, hvordan du undgår, at kunden pludselig har 12 måneders fortrydelsesret.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Den 13. juni træder en ny forbrugeraftalelov i kraft. Med den nye lov kommer en række væsentlige ændringer, som det bliver afgørende for dig med netbutik at kende. Læs med og find bl.a. ud af, hvordan den nye lov gavner dig som erhvervsdrivende.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Driver du en netbutik og markedsfører du dig gennem f.eks. nyhedsbreve, kan det godt betale sig at kende spamreglerne. Faktisk har du nok ikke råd til at lade være.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura, Salg

Som bekendt er den bedste (og værste) reklame den, der går fra mund til mund. Driver du en netbutik, er det derfor altafgørende, hvordan du håndterer potentielle konflikter med dine kunder.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura, Salg

Driver du en netbutik, er det vigtigt at huske på, at julen for mange danskere starter allerede i oktober. Få 10 gode råd til, hvordan du kan gøre din netbutik klar til julekunderne.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Jura

Spørgsmålet er ikke altid så ligetil at besvare. Det afhænger nemlig i høj grad af, hvordan man ser på det, og faktisk kan det ende med at blive forskellen på succes og fiasko.

Camilla Engel Post
Chefjurist hos e-mærket
Tags: IT, Salg

Nem og gratis adgang til millioner af kunder og frit slag for diverse kreative markedsføringstiltag. Ja, det lyder godt, ikke? Men der også her regler for, hvordan man markedsfører sig i overensstemmelse med såvel dansk lovgivning som Facebooks egne regler. Læs med her.

Chefjurist hos e-mærket

e-mærket er hele Danmarks garanti for sikker og gennemsigtig e-handel. Vi certificerer de gode webshops og kæmper for at løfte niveauet og få alle med. Hver dag bringer vi køber og sælger tættere sammen og forenkler, forsikrer og forbedrer den danske e-handel. For virksomhederne betyder det et boost til både butik og bundlinje. For forbrugerne betyder det en let og lige vej til bedre online shopping.

e-mærket er en nonprofitorganisation grundlagt i år 2000. Vi samler butikker og forbrugere om at styrke dansk e-handel til fordel for os alle. e-mærket repræsenterer en bred stifterkreds – fra Forbrugerrådet Tænk til Dansk Erhverv og DI. Vores medlemmer tæller over 2.200 danske medlemsvirksomheder, der driver e-handel inden for forskellige brancher. Fra biler til boligudstyr og fra dagligvarer til designertøj.

Mød Camilla og e-mærket på vores hjemmeside.

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her