Bloggen

Ny forbrugeraftalelov på vej – sådan overholder du den (Del 2 af 3)

Tags: Jura

En del af den nye forbrugeraftalelov der træder i kraft til sommer handler om, hvilke informationer du som netbutikejer har pligt til at oplyse. I den nye lov er der udvidet oplysningspligt og det betyder, at kunden har krav på en række særlige informationer, inden der indgås en aftale. Herunder kan du få svar på, hvad du har pligt til at oplyse, samt hvordan du undgår at kunden pludselig har 12 måneders fortrydelsesret.

 

Hvad skal jeg oplyse om virksomheden?
Det skal stå fuldstændig klart for forbrugeren, hvem han eller hun handler med samt hvor og hvordan der er mulighed for at komme i kontakt med dig. Det vil sige, at du, før en handel bliver gennemført, skal oplyse telefonnummer, e-mailadresse og fysisk adresse.

Hvad skal jeg oplyse kunden om i forhold til priser?
Alle priser skal være gennemskuelige for forbrugeren, og det skal fremgå, hvordan priser bliver beregnet. Derudover skal alle omkostninger forbundet med købet være oplyst, inden kunden godkender ordren. Ved indgåelse af abonnementsaftaler og tidsubestemte aftaler, skal det tydeligt fremgå, hvad ”den samlede pris” for varen/tjenesteydelsen er. Dvs. at de samlede månedlige udgifter eller de samlede udgifter pr. afregningsperiode skal oplyses til kunden forud for købet. Hvis det ikke er muligt at oplyse den konkrete pris, skal det oplyses, hvordan prisen udregnes.

Hvad skal jeg som minimum oplyse om varerne i min netbutik?
Den nye forbrugeraftalelov stiller krav om, at forbrugeren skal oplyses om varers og tjenesteydelsers vigtigste egenskaber. Det vil sige, at der i varebeskrivelsen gerne skal fremgå informationer om, hvad varen indeholder, og hvordan den skal håndteres. Beskrivelsen afhænger naturligvis af det enkelte produkt.

Hvad skal jeg oplyse om forbrugerens mulighed for at klage?
Ved salg af almindelige varer skal klageadgangen til Forbrugerklagenævnet oplyses med adresse, telefonnummer og hjemmeside.

Må jeg skrive oplysningerne på andre sprog end dansk?
Nej. Har du markedsført den pågældende vare eller tjenesteydelse på dansk, skal de oplysninger du med den nye lov har pligt til at oplyse forbrugeren om også stå på dansk. Dog må du, hvis forbrugeren udtrykkeligt har givet sit samtykke til at modtage oplysningerne på et andet sprog ved fx at vælge engelsk som sprog på hjemmesiden, gerne skrive på oplysningerne på engelsk.

Hvad sker der, hvis jeg ikke opfylder den øgede oplysningspligt?
Hvis du som erhvervsdrivende ikke overholder de nye regler, risikerer du bødestraf allerede efter den første overtrædelse. Tidligere blev der kun givet bøder, ved grov eller gentagen overtrædelse. Manglende oplysninger om forbrugerens fortrydelsesret kan desuden medføre, at forbrugerens fortrydelsesret forlænges i helt op til 12 måneder. Her har lovgivningen ændret sig fra før at hedde op til 3 måneders forlængelse, hvis forbrugeren ikke blev oplyst om muligheden for at fortryde sit køb. Du kan også risikere at skulle betale både forsendelses- og returforsendelsesomkostninger, uanset hvilken forsendelsesmetode forbrugeren har valgt. Derudover kan du ikke benytte dig af den nye mulighed for at kræve refusion for en eventuel værdiforringelse grundet forbrugerens brug af varen. Læs mere om denne regel i det kommende blogindlæg om fortrydelsesret.

Når den nye lov træder i kraft til sommer, er det altså med at få rettet sin hjemmeside til og få justeret sine handelsbetingelser, så de er i overensstemmelse med loven.

 

Læs med i mit næste blogindlæg, hvor du kan blive klogere på, hvordan du skal forholde dig til brugte returvarer. Med den nye lov kan forbrugeren nemlig fortryde og returnere brugte varer.

Find flere svar i vores FAQ om den nye forbrugeraftalelov på emaerket.dk

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Du kan sikkert allerede mærke det på dit eget besøgstal. Juleræset er i gang, og det trækker endnu flere kunder til de danske webshops. Vil du gerne have så stor en bid af julekagen som muligt, er det nu, du skal i gang.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Webshops på tablets og mobil er ofte skåret helt ind til benet. Men hvor meget må man egentlig fjerne, før man kommer på kant med loven?

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Vil du i 1 år og 14 dage være tvunget til at betale det fulde beløb tilbage på en returneret vare? Og vil du fjerne muligheden for at fratrække en eventuel værdiforringelse fra de udtrådte løbesko, kunden har sendt retur? Nej vel? Læs, hvordan du undgår det.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Jurasprog kan til tider blive så kringlet og nærmest uforståeligt, at det giver enhver ikke-jurist grå hår. Derfor har jeg oversat juraens oldgræsk til forståeligt dansk.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Undgå Facebooks spamfælder ved at kende vores gode råd

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

”Fri ombytning”– hvad indebærer det? I dette indlæg har jeg gjort det let for dig at finde rundt i nogle af de udtryk, der oftest bruges i forbindelse med julehandlen på nettet.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Forhandler du produkter, der henvender sig til børn og unge, er der tre punkter, du skal være særligt opmærksom på i forbindelse med din markedsføring.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

I dag træder nye retningslinjer for betaling på nettet i kraft. Jeg har gjort det nemt for dig at finde ud af, om de nye retningslinjer vedrører dig og din netbutik. 

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

I den nye forbrugeraftalelov er der en række ændringer i forbindelse med kundens ret til at fortryde et køb, som er væsentlige for dig, der driver netbutik. Ifølge den nye lov må forbrugeren nemlig returnere brugte varer. Bliv klogere på, hvordan du håndterer sådanne varer i dette indlæg.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Den 13. juni træder en ny forbrugeraftalelov i kraft. Med den nye lov kommer en række væsentlige ændringer, som det bliver afgørende for dig med netbutik at kende. Læs med og find bl.a. ud af, hvordan den nye lov gavner dig som erhvervsdrivende.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Driver du en netbutik og markedsfører du dig gennem f.eks. nyhedsbreve, kan det godt betale sig at kende spamreglerne. Faktisk har du nok ikke råd til at lade være.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura, Salg

Som bekendt er den bedste (og værste) reklame den, der går fra mund til mund. Driver du en netbutik, er det derfor altafgørende, hvordan du håndterer potentielle konflikter med dine kunder.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Forretningsvilkår, aftalevilkår og handelsbetingelser, ja kært barn har mange navne, og når indholdet skal tilpasses, er mulighederne endnu flere. Udover at du som netbutik skal have dem, er her en række ting, du bør vide.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura, Salg

Driver du en netbutik, er det vigtigt at huske på, at julen for mange danskere starter allerede i oktober. Få 10 gode råd til, hvordan du kan gøre din netbutik klar til julekunderne.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Spørgsmålet er ikke altid så ligetil at besvare. Det afhænger nemlig i høj grad af, hvordan man ser på det, og faktisk kan det ende med at blive forskellen på succes og fiasko.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
IT, Salg

Nem og gratis adgang til millioner af kunder og frit slag for diverse kreative markedsføringstiltag. Ja, det lyder godt, ikke? Men der også her regler for, hvordan man markedsfører sig i overensstemmelse med såvel dansk lovgivning som Facebooks egne regler. Læs med her.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.