Det betaler sig at tænke kreativt, kende sine kunder og være parat til at gå en ekstra mil for dem. Tit kan selv små tilpasninger af egne eller konkurrenternes Unique Selling Points give en stor vækst i omsætningen. Det fandt den erotiske webshop sexshop.dk ud af, da de forlængede bestillingstiden til kl. 21 om aftenen.
Skal du for alvor øge din omsætning, kræver det et indgående kendskab til dine kunder og deres behov, når det gælder de produkter, du sælger. Tit kan selv små justeringer på dit serviceniveau eller andre af dine unikke kundefordele giv en endog stor omsætningsfremgang.
Det kan også være, at du kan finde inspiration i konkurrenternes USP’er og med små tilpasninger og forandringer genbruge dem i din egen forretning. Det kan give jer den konkurrencemæssige fordel, der flytter kunderne fra andres og over til din webshop.
Et eksempel på det første kunne f.eks. være at flytte tidspunktet for, hvor sent kunderne kan bestille og stadig have en rimelig sikkerhed for, at de får varen næste dag. Her kører de fleste webshops i dag med et sidste bestillingstidspunkt, der er er tilpasset det tidspunkt, hvor PostNord, GLS eller hvem de nu bruger, afhenter dagens forsendelser.
Netop leveringstiden er oftest den kritiske parameter, når folk bestiller varer på nettet. Når først kunden har købt en vare, kan det ikke gå hurtigt nok med at få den hjem. Så jo senere de kan bestille og stadig have varen i morgen, jo bedre kort har din webshop på hånden i konkurrencen om kunderne.
I rigtig mange webshops der har PostNord som forsendelsespartner, er dette seneste bestillingstidspunkt kl. 17 – altså sidst på eftermiddagen, hvor folk er på vej hjem fra arbejdet, eller ulvetimen er gået ind derhjemme. Det var også tilfældet hos den erotiske webshop sexshop.dk indtil 1. oktober sidste år.
Problemet med det tidspunkt er bare, at det ikke er der, folk har tid til at se på sexlegetøj. Der har de travlt med at få hentet børn og sat maden på bordet. Sexlegetøjet bliver først bestilt senere på aftenen, når ungerne kommer i seng – altså længe efter kl. 17. Det betyder i praksis, at det sexlegetøj kunderne bestiller om aftenen, tidligst dukker op to dage senere.
Sådan var vilkårene også for alle konkurrenterne. Men ved selv at levere pakkerne til PostNords distributionscenter i Taulov, kunne Sexshop.dk flytte det seneste tidspunkt for bestillinger til kl. 21. Derved kunne kunderne bestille sexlegetøj om aftenen efter ungernes sengetid og modtage det allerede næste dag med posten.
Det kostede naturligvis overtidsbetaling til den eller de medarbejdere, der skal arbejde om aftenen med at pakke og køre bestillingerne fra Padborg, hvor Sexshop.dk har til huse og til pakkecenteret i Taulov.
”Selv om vi da nok mente, at det var noget, vores kunder kunne bruge, var vi meget spændte på, om det nye tiltag kunne betale sig”, husker Michael Peter Hansen, direktør for Scandia Trading, firmaet bag Sexshop.dk og en række andre erotiske webshops i Danmark, Tyskland og Sverige.
”Men nu små tre måneder senere har vi fået syn for sagen og resultatet overgår selv vores vildeste forventninger. Faktisk har det givet en omsætningsfremgang på hele 60 % på vores aftenomsætning. Især den sidste time er der for alvor knald på bestillingerne”, fortæller Michael Peter Hansen.
Det interessante er, at det ikke har ændret ved bestillingsmønsteret for resten af dagen. Det er kun få bestillinger, der er flyttet fra før til efter kl. 17. Det betyder, at der primært er tale om nye kunder. Det nye bestillingstidspunkt har derfor medført en generel omsætningsfremgang hos Sexshop.dk – penge der ikke ville være kommet ind, hvis ikke der var tænkt kreativt.
”Det er helt klart en beslutning, vi ikke har fortrudt og som virkelig har betalt sig for os”, glæder Michael Peter Hansen sig over. Måske har du de samme muligheder – eller kan tweake konkurrenternes vigtigste fordele til endnu større fordele for dine kunder? Det betaler sig at tænke alle muligheder igennem!