Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Økonomi, Salg
Siden nytår har du ikke kunne udelade momsen på porto og forsendelse, selv om du bruger PostNord. Den gamle portoudlægsregel blev fjernet af SKAT med virkning fra årsskiftet. Men nu tilbyder PostNord 20 % på portoen – men kun til deres storkunder.
Derved omgår PostNord den sløjfede portoudlægsregel for deres største kunder. Så fra at være ens for alle, har fjernelsen af portoudlægsreglen udviklet sig til at blive en konkurrencefordel for de største aktører i de forskellige brancher.
Det kommer alle de mindre webshops til skade og øger deres udgifter til forsendelse i forhold til de store webshops i samme branche – en forøgelse som de små webshops kun kan sende et sted hen, nemlig til kunderne. Derved bliver de store webshops endnu mere konkurrencedygtige og kan lægge ekstra afstand til de mindre aktører.
De 20 % rabat er noget, der kan mærkes hos de webshops, der ikke er store nok, til at kunne opnå rabatten. De har valget mellem at fragtprisen gør dem dyrere end deres største konkurrenter på de varer, hvor de er ellers ville være marginalt billigere eller at æde den øgede udgift til forsendelsen selv, så de kan fastholde deres reelle prisniveau inkl. fragt.
At det er muligt at opnå rabat på forsendelsespriserne, er i sig selv ikke noget nyt. Sådan har det været i mange år. Men der har aldrig været tale om så store rabatter, som dem PostNord nu går ud med til deres storkunder.
Ved at gå ud med en rabat på netop prisforøgelsen af momstillægget på portoen, kan PostNord holde storkunderne skadesløse, samt sikre sig at de ikke forlader PostNord til fordel for branchens andre aktører, primært GLS og Bring, der altid har været tvunget til at opkræve moms på deres forsendelsespriser.
Da den danske og svenske stat ejer PostNord, betyder det i praksis, at de største kunder hos PostNord modtager en indirekte statsstøtte, der ikke alene skævvrider konkurrencen i de enkelte brancher, men også fastholder konkurrenceforvridningen på transportmarkedet – men altså kun for de største kunder.
Bruger du PostNord som forsendelsespartner i dag, bør du derfor nøje overveje, hvad en rabat på 20 % på dine fragtpriser vil betyde for dit reelle prisniveau. Samtidig bør du holde det op imod, hvad det betyder for de største webshops i din branche. Hvordan stiller det dig i konkurrencen?
Kom gerne med dit facit i kommentarfeltet herunder.