Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Adgang til verdens informationer er på spil

Vi er enige om, at internettet er kommet for at blive, er vi ikke? Måske ikke. Bagudskuende kræfter kan få held til at begrænse den frie adgang til information på internettet. Sker det, kan det skade innovative og digitale startups og dig og mig, der bruger internettet hver dag. Men hvorfor er adgangen til verdens informationer på spil? Lad mig begynde med lidt baggrund for at sætte scenen.

Lovgivning om ophavsret i resten af Europa

I 2012 indførte Tyskland en lov, der udvidede ophavsretten, så også medier - og ikke blot journalister - havde ophavsret over journalistisk indhold. Konsekvensen er, at søgemaskiner og nyhedsformidlere skal honorere medierne, hvis de viser tekstuddrag af deres materiale, når en bruger søger online.

I Spanien har man indført en lignende lov, men som kun gælder nyhedsformidlere. I Spanien oplevede man et fald på cirka 6 % i webtrafikken til nyhedsmedier. Det var de mindre og ukendte medier, der led mest - de mistede op til 14 % af webtrafikken. Estimatet lyder, at loven koster den spanske nyhedsindutri €10 millioner årligt. Så kan man kun gætte på, hvad prisen så har været i Tyskland, hvor ophavsretten er mere vidtgående.

Tyske, spanske, italienske, tjekkiske og franske medier har råbt vagt i gevær i et fælles brev til Europa-Kommissionen, hvor de advarer imod, at EU lader sig inspirere og følger trop. Trods denne advarsel har bagudskuende kræfter i EU haft held til at få Europa-Kommissionen til at igangsætte en høring, der lægger op til en endnu mere vidtrækkende ophavsret end den tyske model. For hele EU.

Hvad betyder det så for danske iværksættere?

Det kan give store problemer for dig som digital iværksætter, hvis dine apps, programmer eller forretningsmodeller afhænger af indhold fra internettet. Det gælder især, hvis du arbejder med nyhedsindhold. Så kan det blive nødvendigt at lukke forretningen. Derudover er der problemet med den indirekte juridiske risiko. Det er de færreste iværksættere, der har råd til at hyre advokater til at rådgive om kompleks ophavsret, men risikoen for at få et økonomisk rap over nallerne vil i den grad være til stede. Derudover kan man frygte, at potentielle investorer holder sig tilbage, fordi den juridiske kompleksitet øger risikoen for uforudsete regninger.

Det er al tekst på print, der i søgelyset. For brugerne af internettet kan det betyde, at adgangen til information reduceres betydeligt. Der er risiko for, at du ikke længere kan se tekstuddrag - og måske end ikke overskriften - på en artikel, hvis du søger online. Derudover er der risiko for, at sociale medier heller ikke kan vise tekstuddrag, når artikler deles. Og det gælder ikke nødvendigvis kun journalistisk materiale, men kan også omfatte forskningsmateriale.

Det er de samme kræfter, der står bag lovændringen i Tyskland og Spanien, som nu forsøger at trække en endnu mere vidtrækkende model ned over hovedet på hele EU. Jeg anerkender, at mange medier har haft udfordringer med at skabe en forretningsmodel, der giver sorte tal på bundlinjen. Men løsningen er ikke, at vi bliver bagudskuende og forsøger at bremse udviklingen og informationstilgængeligheden, som internettet fører med sig.

Hvad kan vi gøre?

Flere organisationer i EU deler min bekymring. Det gælder blandt andet Allied for Startups og medieorganisationen AEEP, og hos begge organisationer, kan du skrive under på en åben erklæring. Problemerne kan synes langt væk, når der “blot” er tale om en EU-høring. Men høringen kommer til at danne grundlag for det lovforslag, der forventes fremsat i efteråret. Og så kan problemerne hurtigt komme så tæt på. Derfor har jeg også selv gjort Europa-Kommissionen opmærksomme på problematikken og besvaret høringen.

Din mening gør en forskel og er vi mange, der råber vagt i gevær, er der lavere risiko for, at Europa-Kommissionen fremsætter et potentielt skadeligt lovforslag. Så skulle du have lyst til at gøre det samme som jeg, kan høringen besvares her, mens mere information findes på Europa-Kommissionens hjemmeside.

Med venlig hilsen,
Peter Kofler, Head of Office, IVÆKST

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Anonymous
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

I Danmark bryster vi os af at være ganske langt fremme i skoene, når det kommer til det digitale - men vi skal til at steppe op, hvis vi fortsat vil være blandt verdens digitale alfahanner.

Anonymous
Tags: Administration

Når Danmark i november 2016 for 9. gang sætter fokus på værdien af vækst og iværksætteri bliver det med Ivækst som ny national vært for Global Entrepreneurship Week og et helt nyt digitalt tema.

Anonymous
Tags: IT

IVÆKST er ny national vært for Global Entrepreneurship Week 2016.

Anonymous
Tags: Administration

Content is king. 

Anonymous
Tags: IT, Salg

Få styr på Content Marketing og SEO // Hvordan eksterne links giver bedre netværk // Få styr på brugen af hashtags # // Få tips og tricks til at optimere dit personlige brand og din LinkedIn profil

Anonymous
Tags: Google AdWords, IT

Tricks til din AdWordsannoncering // Find ud af hvorfor din forretning ikke er kedelig // Social media hacks // Tendenser for social media i 2014

Anonymous
Tags: IT, Salg

Se videoblog med råd til hvilken leveringspris du skal tage på din webshop // Argumenter for og imod blogging i din netbutik // Opbygning af blogindlæg // Optimer din SEO - Find dit websites knækkede links

Anonymous
Tags: Finansiering

Israels befolkningstal er på 8 millioner fordelt over et geografisk areal på størrelse med Jylland. Startup miljøet her er så koncentreret, at Tel Aviv som det eneste sted i verden, kan sammenlignes med Silicon Valley.

Anonymous
Tags: Google AdWords, IT, Salg

IVÆKST lancerer AdWords Online Kursus. Nu kan du hvor og når som helst sætte dig ind i verdens stærkeste annoncemedie – Google AdWords.

Anonymous
Tags: IT, Salg

Se film fra Iværk & Vækst messe // Læs tips og tricks fra 8 e-handelseksperter // Find ud af hvordan du sikrer din WordPress side mod angreb // Studér de største: Coca-colas brug af sociale medier

Anonymous
Tags: IT, Salg

Læs om Adobe Vs. Freeware // hvordan du søgemaskineoptimerer dine YouTube videoer // ny integration mellem YouTube kanaler og G+ sider // Content Marketing for SMV'er // IVÆKST kalorier

Anonymous
Tags: IT, Salg

Se Hangout om e-handel // læs tip der viser hvem der linker til din hjemmeside // ny service til at få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev // fredagsunderholdning

Anonymous
Tags: IT

Læs om hvordan du får mere trafik på din blog og dit website // hvordan emnefeltet i dit nyhedsbrev skal skæres // nyt spændende tech start-up // underholdning til din påskeferie

Anonymous
Tags: Google AdWords, IT, Salg

En velfungerende webbutik betyder alt for din succes med online salg. Peter Kofler har mange års erfaring med hjemmesidedesign og giver dig 10 hurtige råd til at skabe mere salg i din webshop.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her