Tags: Salg
Kender du det, at du er på cafe, og du får en halvdårlig oplevelse. Maden er måske lidt kold og sodavanden er flad. Servitricen spørger dig aldrig om din oplevelse, og du siger heller ikke noget, når du går.
Det eneste du tænker er, at her kommer du i hvert fald ikke tilbage…
Hvad nu hvis de havde lagt en seddel på dit bord, hvor du kunne rate betjeningen, maden og den samlede oplevelse. Så kunne du være kommet med din feedback, og de havde mulighed for at gøre det bedre for fremtidige kunder - og måske havde de fået en ekstra chance hos dig!
Men enten har de ikke tænkt over det, eller også tør de ikke spørge.
Spørger du dine kunder?
Måler du dine kunders tilfredshed? Ved du, om de er tilbøjelige til at købe igen?
Overvej om du ikke skal sende et kort spørgeskema, efter du har færdiggjort dit arbejde.
Spørg dem f.eks. om:
Giv dine kunder muligheden for at komme med uddybende kommentarer til sidst. Her vil gemme sig mange guldkorn, som du kan arbejde videre med.
Ved at få svar på disse få spørgsmål, kan du hurtigt pejle dig ind på, om du egentlig leverer den ønskede værdi til dine kunder.
Husk – det er altid dyrere at anskaffe nye kunder, end det er at sælge til eksisterende kunder.
Og skulle du få nogle dårlige svar tilbage, så se det som en gave. For havde du ikke fået det at vide, ville du ikke vide, hvor du skulle ændre noget.
Der findes flere gratis redskaber, hvor du også kan få en samlet analyse på tværs af kunder:
Eller gør ganske enkelt bare brug af et stykke papir eller en mail.
Så, hvad er du bange for?
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Melanie S. Nielsen er uddannet cand.ling.merc ved CBS og arbejder til daglig med online markedsføring i it-virksomheden TimeLog A/S, der i 2001 selv startede op som iværksættervirksomhed.
Melanie optimerer både på SEO og SEM og har erfaring inden for blogging, kundeservice og kommunikation.
Melanies opgave er bl.a. at gøre det tekniske it-sprog forståeligt for alle samt at udbrede tips og tricks omkring, hvordan man selv og virksomheden kan blive mere effektiv.