Tags: Administration, IT
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
05.09.2013
Er tid jeres vigtigste hyldevare? Og får I registreret alle timer – til tiden? For små og mindre konsulentvirksomheder er der meget værdi at hente i Excel – men også mange ting at være opmærksomme på.
Danske virksomheder anvender Excel til efterhånden mange ting. Excel er gratis, nemt at bruge (i hvert fald i starten) og giver hurtigt overblik. Man kan bruge det til tidsopsamling, ressourcestyring og endda projektstyring på mindre projekter. Men kommer man ud i større projekter med forskellige timepriser, bonusordninger eller rapportering på projektets reelle fremdrift, kan der opstå nogle gevaldige data-hovedpiner. Så hvorfor er Excel egentlig en god ide til tidsregistrering eller projektstyring?
10 grunde til at bruge Excel som iværksætter med tiden som hyldevare:
De samme styrker kan til gengæld også være det, der fælder Excel i sidste ende. Når virksomheden fortsætter med at vækste, bliver mulighederne for fejl større efterhånden som data bliver komplekse:
10 ting Excel IKKE er god til:
Det er aldrig nemt at gå fra Excel over til professionelle systemer til tids- og projekthåndtering. Og hvad der er rigtigt for den ene er forkert for den anden og vica verca.
Men i længden kan det være en god forretning, og der findes et hav af systemer – fra de helt simple til kun tidsregistrering – til avancerede multidimensionale ERP-systemer.
Virksomhederne Gluu A/S og Eigo er begge iværksættere med gode erfaringer i, hvad der virker og ikke virker for en lille virksomhed med 1-2 ansatte, og hvorfor de selv investerede i et forretningssystem.