Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Kontraktstyring – en verden af muligheder vol. 2

I sidste uge startede jeg en føljeton omkring de otte mest anvendte kontraktafregningstyper i konsulentbranchen. Første indlæg handlede om afregningstyperne Medgået tid - Løbende afregning og Klippekort.

Dette indlægs afregningsformer er stadig under hovedtypen Medgået tid og afregningstyperne hedder Acontofakturering med slutafstemning og med periodevis afstemning.

Acontofakturering med slutafstemning
Denne afregningstype er en afart af den almindelige afregningstype Medgået tid – Løbende afregning og kommer typisk i brug ved længerevarende projekter af en vis størrelse, hvor du ønsker at få betaling for noget af det samlede budget før og under opgavens udførelse, men hvor det endelige forbrug skal faktureres ved projektets afslutning. Ved afslutningen af projektet laves en afstemning af, hvad kunden allerede har betalt forud og det samlede forbrug af timer.

Det kan eksempelvis være en kontrakt på medgået tid med et aftalt budget på 100.000 DKK, hvor kunden accepterer en forudbetaling på 50.000 DKK, en betaling på yderligere 10.000 DKK midt i projektet og resten ved projektets afslutning. Da kontrakten er på medgået tid, er resten dermed differencen mellem prisen på det udførte arbejde på medgået tid og de 60.000 DKK, som er faktureret inden projektet blev afsluttet og leveret.

Fordelen med denne afregningstype er, at du stadig får betaling per time, men at du får startkapital og ikke skal vente med at fakturere til efter, du har udført arbejdet. Ulempen kan være, at du kan have overvurderet projektet, så kunden rent faktisk har betalt for meget, som du så skal kreditere ved slutafstemningen.

Acontofakturering med periodevis afstemning
Denne afregningstype ses typisk i brancher, hvor der er et fast samarbejde mellem kunde og leverandør.

Leverandøren afregner kunden et budgetteret beløb hver periode forud – typisk er perioden på en måned eller et kvartal. Når perioden er slut, modregnes forudbetalingen i værdien af det reelle udførte arbejde i perioden på medgået tid, og kunden modtager en faktura, som indeholder såvel denne afstemning og forudbetalingen for den kommende periode.

Denne afregningstype ses ofte i konsulentvirksomheder, som udfører løbende uspecificeret assistance for deres kunder. Inden for gruppen af fastpriskontrakter ses en lignende afregningstype, Driftsaftale, hvor ydelsen er veldefineret, og kunden betaler en fastpris per periode her for. Denne afregningstype vil jeg komme ind på i et af mine næste indlæg.

Fordelen er, at du er sikret en fast indtægt, som du kan budgettere med i den aftale kontraktperiode. Dog skal du igen være opmærksom på, hvis arbejdet er hurtigere udført, end I har troet, så skal I betale kunden penge tilbage.

Begge acontoafregningstyper er krævende at håndtere manuelt, hvis I ikke har et professionelt tidsregistrerings- og kontraktstyringssystem til at håndtere det.

Hvis du vil vide mere om kontraktstyring i konsulentvirksomheder, kan du finde flere oplysninger og eksempler i TimeLogs whitepaper om emnet.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S

Melanie S. Nielsen er uddannet cand.ling.merc ved CBS og arbejder til daglig med online markedsføring i it-virksomheden TimeLog A/S, der i 2001 selv startede op som iværksættervirksomhed.

Melanie optimerer både på SEO og SEM og har erfaring inden for blogging, kundeservice og kommunikation.

Melanies opgave er bl.a. at gøre det tekniske it-sprog forståeligt for alle samt at udbrede tips og tricks omkring, hvordan man selv og virksomheden kan blive mere effektiv.

 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration

Det fjerde og afsluttende indlæg i vores lille serie om kontraktstyring. Melanie Smith Nielsen er klar med sine sidste guldkorn i denne omgang.

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration

Melanie Smith Nielsen er tilbage med mere kontraktstyring til folket. Tredje ud af fire indlæg. Forbered dig på at blive klogere.

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration

Kontraktstyring er ligeså enormt vigtigt, som det er indviklet. I de næste uger vil Melanie Smith Nielsen forsøge at skabe et overblik.

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration

Undskyld, har du to minutter? 

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration

Forstyrrelser og ad hoc opgaver tager for meget af tiden på arbejdet, hvorfor det pludselig bliver forståeligt, at vi ikke når det, vi har sat os for.

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration

Få succes med din projektestimering

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Salg

Mål dine kunders tilfredshed og udbytte. Du vinder på det. 

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration, Økonomi

Timeregistrerer du din og din virksomheds performance? Dokumentér tiden og du styrker din forretning! 

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Salg

Det er ikke altid, at kunderne kommer løbende i en lind strøm. Du har to muligheder. Enten kan du afvente, om det sker, eller også kan du selv tage initiativet.

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: IT

Skal I ud at investere i et nyt it-system, er det en rigtig god ide at væbne sig med tålmodighed – for der er mange om buddet og hvad skal I vælge?

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration, Økonomi

Som iværksætter gælder det om at bruge tiden rigtigt, så timerne bliver lagt der, hvor der er størst afkast. Men det kan være svært at vurdere, hvor ens anstrengelser bærer den største frugt – og om tiderne kunne bruges bedre.

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration, IT

Er tid jeres vigtigste hyldevare? Og får I registreret alle timer til tiden? For små og mindre konsulentvirksomheder er der meget værdi at hente i Excel – men også mange ting at være opmærksomme på.

Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S

Melanie S. Nielsen er uddannet cand.ling.merc ved CBS og arbejder til daglig med online markedsføring i it-virksomheden TimeLog A/S, der i 2001 selv startede op som iværksættervirksomhed.

Melanie optimerer både på SEO og SEM og har erfaring inden for blogging, kundeservice og kommunikation.

Melanies opgave er bl.a. at gøre det tekniske it-sprog forståeligt for alle samt at udbrede tips og tricks omkring, hvordan man selv og virksomheden kan blive mere effektiv.

 


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her