Tags: Administration
De fleste af os har sikkert trukket på smilebåndet en enkelt gang eller to, når vi har set tv programmer hvor familier med en forholdsvis normal indkomst, har et forbrug som var de millionærer. For de fleste kan nemlig godt finde ud af at holde styr på økonomien.
Det står dog langt værre til, når det kommer til at holde styr på tiden.
Mange, og her tænker jeg især på tidsoptimistiske ledere, har røde tal på bundlinjen, når det kommer til overtræk på tidsbudgettet.
Specielt hvis du er dårlig til at sige nej, har for mange urealistiske deadlines eller ikke har lavet en tidsrealistisk plan.
Lav et tidsbudget
Du bliver nødt til at få et overblik over, hvor meget der kommer ind (opgaver), og hvor meget der ryger ud (tid) – tingene bliver nødt til at gå op hvis du ikke skal overskride dit ”budget”.
Prøv denne øvelse:
• Lav en liste over alle de opgaver, du skal nå i dag - både små som store
• Estimér hvor lang tid du regner med, at hver opgave vil tage dig og læg det sammen til sidst – husk ”buffer” tid, som forberedelse og transport
• Er der overensstemmelse mellem den tid, du regner med at tilbringe på arbejdet, og den opgavemængde du har?
Husk 40% af din tid går til uforudsete opgaver
Du skal huske at have 40% reglen i baghovedet, når du laver dit tidsbudget.
Undersøgelser viser, at op til 40% af din arbejdsdag går med uforudsete forstyrrelser.
E-mail, telefon opkald, ad hoc opgaver m.m. Dvs. at når du har lavet dit tidsbudget, skal du huske at trække noget tid fra (måske op til 40%) for at være sikker på at have tid til både de planlagte og de uplanlagte opgaver.
God fornøjelse med at planlægge din dag i morgen.
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Melanie S. Nielsen er uddannet cand.ling.merc ved CBS og arbejder til daglig med online markedsføring i it-virksomheden TimeLog A/S, der i 2001 selv startede op som iværksættervirksomhed.
Melanie optimerer både på SEO og SEM og har erfaring inden for blogging, kundeservice og kommunikation.
Melanies opgave er bl.a. at gøre det tekniske it-sprog forståeligt for alle samt at udbrede tips og tricks omkring, hvordan man selv og virksomheden kan blive mere effektiv.