Tags: Administration, Økonomi
Som iværksætter gælder det om at bruge tiden rigtigt, så timerne bliver lagt der, hvor der er størst afkast. Men det kan være svært at vurdere, hvor ens anstrengelser bærer den største frugt – og om timerne kunne bruges bedre.
Via tidsregistrering af alle timer – ikke kun kunderettede – kan man analysere hvor det største afkast findes, både på kunderettede aktiviteter og i virksomheden som et hele. Her er derfor en guide, der viser hvordan det her med tidsregistrering på opgaver, projekter og kunder rent faktisk driver forretningen frem:
1. Hvor meget investerer vi – og i hvad?
Når alle timer måles, også de interne, kan I pludselig se hvor mange timer I reelt fakturerer og på længere sigt vide, hvilke aktiviteter, der giver overskud og indtjening. På den måde kan I benhårdt prioritere tiden mellem salg, kundeservice og administration.
2. Eliminér gætteriet
Via tidsregistrering bliver I bedre til at estimere leveringer og minimerer gætteriet. I opnår et erfaringsgrundlag for projekter og opgaver, gør vækstplanerne mere realistiske, samtidig med at videndelingen øges på tværs af virksomheden.
3. Bedre ressourceplanlægning
Når I registrerer tid, og bliver bedre til at estimere opgavernes tidsforbrug, bliver I også mere effektive. Det er en naturlig konsekvens af den mere præcise estimering på opgaver og projekter.
4. Større indsigt
Især ved projekter til en fast pris er estimering så vigtig, og efter noget tid kan man se, om det fx er bestemte faser eller opgaver i projektarbejdet, der får tidsplanen til at skride.
5. Forenkling af personalehåndteringen
Med en klar ressourceplanlægning baseret på tidsplaner, er ferie- flex og sygefraværet nemmere at holde styr på, og bemanding under ferie eller sygdom kan bedre justeres og planlægges ind så opgaver ikke ligger ”brak”.
Case: Øgede omsætningen med 2 millioner
En af TimeLogs referencer var trætte af den manglende indtjening på projekter og kunder. Problemet var, at budgetterne i de fleste projekter blev overskredet, og samtidig haltede tidsregistreringen en del bagefter.
Ved at indføre en langt mere systematisk tidsregistrering, blev det helt tydeligt, hvilke projekter der gav overskud og hvilke, der ikke gjorde. Problemet var, at projekterne blev solgt for billigt. Ved at registrere alle timer (også de interne), øgede virksomheden det følgende regnskabsår sin omsætning med 2 millioner kroner.
Tal til tiden – uanset virksomhedsstørrelse
Uanset virksomhedens størrelse, kan tidsregistrering være med til at starte en dialog om, hvad tiden bruges på – og om den bruges på det rigtige. Med data i hånden får man ro i maven, og der bliver et reelt grundlag at snakke strategi, handlingsplaner og opgavefordeling fra. I behøver ikke gætte, men kan tage kvalificerede beslutninger – både lige nu og her og i fremtiden.
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Melanie S. Nielsen er uddannet cand.ling.merc ved CBS og arbejder til daglig med online markedsføring i it-virksomheden TimeLog A/S, der i 2001 selv startede op som iværksættervirksomhed.
Melanie optimerer både på SEO og SEM og har erfaring inden for blogging, kundeservice og kommunikation.
Melanies opgave er bl.a. at gøre det tekniske it-sprog forståeligt for alle samt at udbrede tips og tricks omkring, hvordan man selv og virksomheden kan blive mere effektiv.