Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Overholder dine projekter altid tidsbudgettet?

Er du en af dem, der altid tror, at opgaver tager kortere tid, end de egentlig har taget, når du er færdig? Og har du og dine kollegaer en tendens til ikke at kunne holde deadlines?

Hvis ja, så bør I overveje at kigge nærmere på at styre jeres projekter med ETC.

ETC står for ”Estimated Time to Complete” og er en term inden for projektstyring, der bruges til at angive den tid, det forventes at færdiggøre et projekts opgaver.

Når der skal laves et realistisk estimat af et projekt, anvendes ETC, for at få det samlede overblik over de forskellige medarbejderes tidsbudgetter på de enkelte opgaver.

Fx har du estimeret en research opgave til at være 10 timer. Midt i projektet bliver du spurgt, hvor lang tid forventer du stadig at skulle bruge. Nu har situationen måske ændret sig, så du har allerede brugt 5 timer, men du kan se, at der er behov for 7 timer mere. Altså er budgettet nu 12 timer.

Det er vigtig viden ift. at kommunikere med kunden og justere jeres planer og budgetter. Hvis alle opgaver går over det estimerede tidsforbrug, så vil det på sigt koste jer penge.

Kommunikationsvejene

Helt lavpraktisk er ETC betegnelsen for det, der sker, når projektlederen spørger sine medarbejdere, hvor langt de er med deres opgaver, og hvornår de regner med at have udført dem - baseret på antal timer.

Den kommunikation kan foregå på flere måder.

Den kan både foregå ved møder, eller når projektlederen går en ugentlig runde og spørger projektdeltagerne, eller den kan fx foregå via mail og telefon.

Den sidste og mest tidsbesparende mulighed er at gøre ETC digitalt, via et projektstyringssystem.

Spar tid med et projektstyringssystem

Et projektstyringssystem giver hele tiden projektlederen et retvisende overblik over, hvor langt medarbejderne er kommet med en given opgave og hvor lang tid de regner med at skulle bruge til at færdiggøre den.

Fordelene ved ETC

Med det rette system er der mange fordele at hente:

• En ETC funktion gør det muligt at fastsætte en realistisk deadline, som rent faktisk holder.

• De erfarne brugere af ETC, opnår en bedre dækningsgrad på projekterne end dem som ikke gør brug af ETC.

• Næste gang I skal lave et lignende projekt, kan I tage udgangspunkt i, hvordan jeres sidste projekt endte.

• I får et vigtigt kommunikationsværktøj, da systemet bliver center for udveksling af informationer om projektets fremdrift. En bred vidensdeling gør, at alle arbejder mod samme mål

Overvej om ikke ETC kunne være det rigtige værktøj for jer, hvis I har ambitioner om at få de store projekter og vil være sikre på, at jeres estimater er realistiske. Dermed sikrer I et godt forløb - både for jer selv og for kunden, hvilket giver penge på bundlinjen.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S

Melanie S. Nielsen er uddannet cand.ling.merc ved CBS og arbejder til daglig med online markedsføring i it-virksomheden TimeLog A/S, der i 2001 selv startede op som iværksættervirksomhed.

Melanie optimerer både på SEO og SEM og har erfaring inden for blogging, kundeservice og kommunikation.

Melanies opgave er bl.a. at gøre det tekniske it-sprog forståeligt for alle samt at udbrede tips og tricks omkring, hvordan man selv og virksomheden kan blive mere effektiv.

 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration

Det fjerde og afsluttende indlæg i vores lille serie om kontraktstyring. Melanie Smith Nielsen er klar med sine sidste guldkorn i denne omgang.

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration

Melanie Smith Nielsen er tilbage med mere kontraktstyring til folket. Tredje ud af fire indlæg. Forbered dig på at blive klogere.

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration

Melanie Smith Nielsen er tilbage med sit andet indlæg i serien om kontraktstyring. Lær at begå dig i kontrakt-junglen. 

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration

Kontraktstyring er ligeså enormt vigtigt, som det er indviklet. I de næste uger vil Melanie Smith Nielsen forsøge at skabe et overblik.

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration

Undskyld, har du to minutter? 

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration

Forstyrrelser og ad hoc opgaver tager for meget af tiden på arbejdet, hvorfor det pludselig bliver forståeligt, at vi ikke når det, vi har sat os for.

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Salg

Mål dine kunders tilfredshed og udbytte. Du vinder på det. 

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration, Økonomi

Timeregistrerer du din og din virksomheds performance? Dokumentér tiden og du styrker din forretning! 

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Salg

Det er ikke altid, at kunderne kommer løbende i en lind strøm. Du har to muligheder. Enten kan du afvente, om det sker, eller også kan du selv tage initiativet.

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: IT

Skal I ud at investere i et nyt it-system, er det en rigtig god ide at væbne sig med tålmodighed – for der er mange om buddet og hvad skal I vælge?

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration, Økonomi

Som iværksætter gælder det om at bruge tiden rigtigt, så timerne bliver lagt der, hvor der er størst afkast. Men det kan være svært at vurdere, hvor ens anstrengelser bærer den største frugt – og om tiderne kunne bruges bedre.

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration, IT

Er tid jeres vigtigste hyldevare? Og får I registreret alle timer til tiden? For små og mindre konsulentvirksomheder er der meget værdi at hente i Excel – men også mange ting at være opmærksomme på.

Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S

Melanie S. Nielsen er uddannet cand.ling.merc ved CBS og arbejder til daglig med online markedsføring i it-virksomheden TimeLog A/S, der i 2001 selv startede op som iværksættervirksomhed.

Melanie optimerer både på SEO og SEM og har erfaring inden for blogging, kundeservice og kommunikation.

Melanies opgave er bl.a. at gøre det tekniske it-sprog forståeligt for alle samt at udbrede tips og tricks omkring, hvordan man selv og virksomheden kan blive mere effektiv.

 


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her