Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Kontraktstyring – en verden af muligheder

En af hjørnestenene i alle virksomheder er kundekontrakterne.  Altså hvordan de enkelte kunder faktureres, og hvordan indtægtsføring i regnskabet finder sted. Konsulentvirksomheder er ingen undtagelse. Her er det dog timer og projekter, der danner grundlag for faktureringen mod kunder frem for vareproduktion.

Der sælges og faktureres måske mange forskellige ydelser – ofte timer, men nogle gange også kurser eller standardydelser. Nogle kunder køber større puljer af timer på et klippekort, mens andre har købt hele projekter på fastpris eller andre modeller.

Vi ser, at mange mindre konsulenthuse ofte bruger de mest gængse kontrakter på medgået tid eller fastpris, men det kan i nogle tilfælde være bedre for forretningen at bruge lidt mere komplekse kontrakter.

Overordnet er der otte kontrakttyper
I dette indlæg og i de næste 4 uger vil jeg gennemgå de otte mest gængse kontraktformer og best practice særligt i konsulentvirksomheder. Måske det kan inspirere dig til at være mere alsidig i din brug af kontrakter alt efter projekt og kunde, som du laver aftaler med.

Kontrakttyperne kan deles op i to hovedkategorier:

Kontrakter på medgået tid:
1. Løbende afregning
2. Klippekort
3. Acontofakturering med slutafstemning
4. Acontofakturering med periodevis afstemning (løbende aftale)

Kontrakter på fastpris:
1. Fakturering efter betalingsplan med indtægtsføring per projekt
2. Fakturering efter betalingsplan med indtægtsføring per delopgave/fase
3. Driftskontrakt (løbende aftale)
4. Volumenfakturering (løbende aftale)

Under hver hovedtype kan der være afarter, som eksempelvis medgået tid med maksimumbudget og særlige indtægtsføringsregler på fastpris.

Medgået tid – Løbende afregning
Denne kontrakttype er til de helt simple og meget udbredte kontrakter, hvor kunden skal faktureres løbende efter forbrug af timer og materialer; der tages altså udgangspunkt i timer x timepris.

Du kan frit definere timepriser på kunder, medarbejdere eller delopgaver, og faktureringen følger forbruget.

Der er både fordele og ulemper ved at bruge Medgået tid. Kontrakttypen har den ulempe, at der kan være usikkerhed omkring, hvor meget du kan fakturere i en periode og er det et projekt der tager kortere tid end forventet, så ses det også på din fakturering. Derimod er du sikret, at du får penge for alle timer, hvor du på mange af de andre fastpriskontrakter tager risikoen, hvis projektet fx udvides, men betalingen er den samme.

Medgået tid - Klippekort
Særligt i IT-Branchen findes kontrakttypen Klippekort. Klippekort er, når kunden køber et større antal timer forud mod at opnå en rabat på ydelsen/servicen. Kunden bruger så af klippene (førnævnte timer) indtil de er opbrugt, hvor man evt. kan købe en ny pulje timer.

Ulemperne ved denne kontrakttype kan være at:

• Kunden ønsker at anvende dele af klippekortet til et projekt og dele til et andet projekt
• Kunden ønsker at modtage senior- og juniorydelser, som grundlæggende prissættes forskelligt og dermed er timerne ikke det samme værd
• Kunden ønsker at lade rejseomkostninger afregnes over klippekortet
• Du får brugt flere timer, end der er tilbage på klippekortet, og skal bede kunden om nye timer på bagkant
• Revisor vil se opgørelser på igangværende arbejder på disse kontrakter, som kan være en kompleks beregning, hvis I ikke opgør dette systematisk
• Kunden ønsker en månedlig opgørelse over forbruget på klippekortet, hvilket kan være tidskrævende og bevirke at der kan opstå små ”slagsmål” omkring forbruget

Selvom disse kontrakter af navn har karakter af, at man forbruger timer, så er det i økonomisk forstand blot en forudbetaling, som nedskrives i regnskabet efterhånden som gælden til kunden afvikles. Fordelen er, at du økonomisk får en forudbetaling, og dermed er sikret en indtægt – og hvis I aftaler at én times arbejde er ét klip, så er det som regel lige ud ad landevejen at styre klippekortene, og du kan i god tid kontakte kunden om yderligere køb af klippekort.

I næste uge vil jeg forsætte temaet om kontraktstyring med at beskrive kontrakttyperne Acontofakturering med slutafstemning og med periodevis afstemning.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S

Melanie S. Nielsen er uddannet cand.ling.merc ved CBS og arbejder til daglig med online markedsføring i it-virksomheden TimeLog A/S, der i 2001 selv startede op som iværksættervirksomhed.

Melanie optimerer både på SEO og SEM og har erfaring inden for blogging, kundeservice og kommunikation.

Melanies opgave er bl.a. at gøre det tekniske it-sprog forståeligt for alle samt at udbrede tips og tricks omkring, hvordan man selv og virksomheden kan blive mere effektiv.

 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration

Det fjerde og afsluttende indlæg i vores lille serie om kontraktstyring. Melanie Smith Nielsen er klar med sine sidste guldkorn i denne omgang.

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration

Melanie Smith Nielsen er tilbage med mere kontraktstyring til folket. Tredje ud af fire indlæg. Forbered dig på at blive klogere.

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration

Melanie Smith Nielsen er tilbage med sit andet indlæg i serien om kontraktstyring. Lær at begå dig i kontrakt-junglen. 

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration

Undskyld, har du to minutter? 

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration

Forstyrrelser og ad hoc opgaver tager for meget af tiden på arbejdet, hvorfor det pludselig bliver forståeligt, at vi ikke når det, vi har sat os for.

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration

Få succes med din projektestimering

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Salg

Mål dine kunders tilfredshed og udbytte. Du vinder på det. 

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration, Økonomi

Timeregistrerer du din og din virksomheds performance? Dokumentér tiden og du styrker din forretning! 

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Salg

Det er ikke altid, at kunderne kommer løbende i en lind strøm. Du har to muligheder. Enten kan du afvente, om det sker, eller også kan du selv tage initiativet.

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: IT

Skal I ud at investere i et nyt it-system, er det en rigtig god ide at væbne sig med tålmodighed – for der er mange om buddet og hvad skal I vælge?

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration, Økonomi

Som iværksætter gælder det om at bruge tiden rigtigt, så timerne bliver lagt der, hvor der er størst afkast. Men det kan være svært at vurdere, hvor ens anstrengelser bærer den største frugt – og om tiderne kunne bruges bedre.

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration, IT

Er tid jeres vigtigste hyldevare? Og får I registreret alle timer til tiden? For små og mindre konsulentvirksomheder er der meget værdi at hente i Excel – men også mange ting at være opmærksomme på.

Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S

Melanie S. Nielsen er uddannet cand.ling.merc ved CBS og arbejder til daglig med online markedsføring i it-virksomheden TimeLog A/S, der i 2001 selv startede op som iværksættervirksomhed.

Melanie optimerer både på SEO og SEM og har erfaring inden for blogging, kundeservice og kommunikation.

Melanies opgave er bl.a. at gøre det tekniske it-sprog forståeligt for alle samt at udbrede tips og tricks omkring, hvordan man selv og virksomheden kan blive mere effektiv.

 

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her