Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Få fem gode råd til hvordan du får løst dine opgaver

Forstyrrelser og ad hoc opgaver tager for meget af tiden på arbejdet, hvorfor det pludselig bliver forståeligt, at vi ikke når det, vi har sat os for.

Første skridt hen imod at nedbringe afbrydelser er at blive bevidst om problematikken og herefter at gøre noget ved den. Jeg vil forsøge at give dig opskriften på, hvordan du dribler uden om de unødvendige forstyrrelser og kan styrke dit fokus på den enkelte opgave.

Du bliver forstyrret hvert 7. minut

Dit fokus skifter, når du bliver forstyrret midt i en opgave, og når du skal finde tilbage til den opgave, du var i gang med. Det koster tid hver gang du flytter dit fokus. Undersøgelser viser, at især ledere bliver forstyrret helt op til hvert 7. min.

Derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på, hvornår og hvor meget du bliver forstyrret.

5 simple tiltag

Disse fem simple fif kan hjælpe dig med at minimere forstyrrelser og få færdiggjort dine opgaver:

• Planlæg om morgenen eller dagen inden, hvad du skal lave i dag og hold dig til det

• Brug realistiske tidsbudgetter og husk at indregne ”buffer”-tid (f.eks. transport)

• Beslut dig for hvornår du tjekker din indbakke i løbet af dagen, man behøver ikke være online hele tiden

• Registrer din tid, så du får et overblik over, hvad du når i løbet af dagen og hvor dine tidsrøvere er

• I et åbent kontor kan støj ødelægge dit fokus, forsøg at skærme dig selv

Forstyrrelserne forekommer oftest hos dem, der ikke er bevidste om dem. Du kan selv gøre noget proaktivt ved at beslutte dig for hvornår på dagen du tjekker mails.

Du kan lave en autoreply på din telefon, der fortæller i hvilke tidsrum du er tilgængelig for opkald. Sæt nogle retningslinjer for hvornår I som kollegaer må forstyrre hinanden.

Skærm dig selv for støj, ved at bruge gode høretelefoner, eller sæt dig et sted hen, hvor du ikke bliver distraheret i perioder.

Styrk dit fokus

Når du arbejder bevidst med din planlægning, får du et større overblik og fokus. Vær opmærksom på om du kan finde et mønster i, hvornår bægeret flyder over for dig. Måske laver du selv overspringshandlinger eller hopper fra opgave til opgave.

Hvis du stadig ikke føler, at du kan få styr på tiden og er ved at drukne i ufærdige opgaver, er der masser af hjælp at hente fra virksomheder og privatpersoner, der er eksperter på området.

Få f.eks. flere gode input af Trine Kolding, ekspert i effektivitet og planlægning.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S

Melanie S. Nielsen er uddannet cand.ling.merc ved CBS og arbejder til daglig med online markedsføring i it-virksomheden TimeLog A/S, der i 2001 selv startede op som iværksættervirksomhed.

Melanie optimerer både på SEO og SEM og har erfaring inden for blogging, kundeservice og kommunikation.

Melanies opgave er bl.a. at gøre det tekniske it-sprog forståeligt for alle samt at udbrede tips og tricks omkring, hvordan man selv og virksomheden kan blive mere effektiv.

 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration

Det fjerde og afsluttende indlæg i vores lille serie om kontraktstyring. Melanie Smith Nielsen er klar med sine sidste guldkorn i denne omgang.

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration

Melanie Smith Nielsen er tilbage med mere kontraktstyring til folket. Tredje ud af fire indlæg. Forbered dig på at blive klogere.

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration

Melanie Smith Nielsen er tilbage med sit andet indlæg i serien om kontraktstyring. Lær at begå dig i kontrakt-junglen. 

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration

Kontraktstyring er ligeså enormt vigtigt, som det er indviklet. I de næste uger vil Melanie Smith Nielsen forsøge at skabe et overblik.

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration

Undskyld, har du to minutter? 

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration

Få succes med din projektestimering

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Salg

Mål dine kunders tilfredshed og udbytte. Du vinder på det. 

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration, Økonomi

Timeregistrerer du din og din virksomheds performance? Dokumentér tiden og du styrker din forretning! 

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Salg

Det er ikke altid, at kunderne kommer løbende i en lind strøm. Du har to muligheder. Enten kan du afvente, om det sker, eller også kan du selv tage initiativet.

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: IT

Skal I ud at investere i et nyt it-system, er det en rigtig god ide at væbne sig med tålmodighed – for der er mange om buddet og hvad skal I vælge?

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration, Økonomi

Som iværksætter gælder det om at bruge tiden rigtigt, så timerne bliver lagt der, hvor der er størst afkast. Men det kan være svært at vurdere, hvor ens anstrengelser bærer den største frugt – og om tiderne kunne bruges bedre.

Melanie Smith Nielsen
Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S
Tags: Administration, IT

Er tid jeres vigtigste hyldevare? Og får I registreret alle timer til tiden? For små og mindre konsulentvirksomheder er der meget værdi at hente i Excel – men også mange ting at være opmærksomme på.

Online Marketing Coordinator hos TimeLog A/S

Melanie S. Nielsen er uddannet cand.ling.merc ved CBS og arbejder til daglig med online markedsføring i it-virksomheden TimeLog A/S, der i 2001 selv startede op som iværksættervirksomhed.

Melanie optimerer både på SEO og SEM og har erfaring inden for blogging, kundeservice og kommunikation.

Melanies opgave er bl.a. at gøre det tekniske it-sprog forståeligt for alle samt at udbrede tips og tricks omkring, hvordan man selv og virksomheden kan blive mere effektiv.

 


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her