Tags: Administration
Når det handler om markedsføring på de sociale medier, er det ofte Facebook, der er i fokus. Det er dog langt fra kun Facebook, du kan benytte dig af i din markedsføring. Det mere oversete LinkedIn er en yderst nyttig platform til markedsføring af din virksomhed og dens produkter.
Udnyt alle muligheder
I modsætning til de mere uformelle medier, som for eksempel Facebook og Instagram, er LinkedIn et professionelt netværk. Her kan privatpersoner og virksomheder oprette profiler, hvorfra de kan netværke, rekruttere og søge jobs. Med fokus rettet mod jobsøgning, networking og rekruttering er det derfor ikke overraskende, at markedsføring på dette netværk kan risikere at blive nedprioriteret.
Hvis du ønsker at markedsføre din virksomhed på LinkedIn, har du flere forskellige muligheder.
Du kan for eksempel:
• Lave statusopdateringer
• Sponsorere statusopdateringer
• Linke til artikler eller andet relevant indhold
• Kommentere på andres opslag
• Deltage i debatforums
• Annoncering
I resten af indlægget kan du blive klogere på, hvorfor du skal lave statusopdateringer, og hvordan du opbygger annoncer på LinkedIn. Hvis du efter at have læst indlægget har brug for mere viden om annoncering og hjælp til at komme i gang, er et kursus i LinkedIn måske vejen frem.
Det vigtigste er, at du føler dig solidt klædt på, inden du kaster dig ud i at markedsføre din virksomhed på LinkedIn.
Opdateringer udvider kendskabet
Virksomhedsopdateringer er nøglen til at fastholde allerede eksisterende følgere samt at skaffe nye følgere. Når følgere engagerer sig i dine opdateringer ved enten at kommentere eller trykke ”like”, vil deres netværk automatisk blive eksponeret for dine opdateringer. Opdateringer er derfor et effektivt markedsføringsredskab til at øge kendskabet til din virksomhed.
Hvis du gerne vil nå ud til flere personer end dine følgere og deres netværk, kan du vælge at sponsorere dine opdateringer. Det gør du på annonceringsplatformen.
Sådan opbygger du annoncer
På annonceringsplatformen kan du opbygge og udforme forskellige annoncer. Som det første skal du vælge, om du vil opbygge en annonce, eller om du vil sponsorere allerede eksisterende indhold, så det når ud til endnu flere brugere. Uanset hvad du vælger, skal annonceringen stort set opbygges på samme måde.
TIP!
Det er altid en god idé at sætte et billede på dine annoncer, da det skaber langt større blikfang og flere klik. Ifølge LinkedIn giver annoncer med billeder op til 20 % flere klik end annoncer uden billeder.
Hvad der er særligt vigtigt er, at du skal huske at lave forskellige annoncevariationer. På den måde kan du nemlig undersøge, hvilke annoncer der klarer sig bedst og derefter sortere de dårligste fra. På LinkedIn kan du oprette op til 15 annoncevarianter, og du har derfor rig mulighed for at få testet alle dine idéer.
Når du har udformet din annonce med tekst, sprog og navn, skal du opbygge din målgruppe. Mens du opbygger din målgruppe, kan du i højre side af skærmen følge med i, hvor mange personer din målgruppe omfatter. På den måde kan du se, om din målgruppe ender med at blive for bred eller for snæver.
I målbyggeopbyggelsen skal du tage stilling til flere forskellige parametre. Du kan blandt andet vælge at målrette dine annoncer efter:
• Geografisk placering
• Virksomheder
• Stillingsbetegnelser
• Skoler
• Færdigheder
• Grupper
• Køn
• Alder
Du har derfor rig mulighed for at ramme netop de personer, du ønsker.
Når du har opbygget din målgruppe, er det tid til at tage stilling til, hvad du vil betale for din annoncering. Du vil få vist en foreslået budstrategi og kunne vælge mellem to betalingsmuligheder. Du kan enten betale, hver gang der bliver klikket på din annonce (CPC), eller du kan betale et beløb, hver gang din annonce har fået 1.000 visninger (CPM). Derudover skal du fastsætte dit daglige budget.
Endelig har du også mulighed for at sætte en slutdato på din kampagne, hvis den kun skal køre i en begrænset periode. Derefter er der kun tilbage at indtaste dine betalingsoplysninger, og så er din kampagne klar til at blive skudt i gang!
Ekspert i Online markedsføring og Content marketing
Camilla er ansat som kommunikations- og administrationschef ved Kursusfabrikken. Hun arbejder til daglig med:
✓ Content Marketing
✓ E-mail Marketing
✓ Online Marketing
✓ Ekstern og intern kommunikation
✓ Weboptimering og konverteringsoptimering
✓ Webanalyse i Google Analytics
✓ Det overordnede ansvar for kursuskoordinering
Camilla er uddannet cand.mag. i Medievidenskab fra Aarhus Universitet, og hun er certificeret i Google Analytics og Google AdWords.