Tags:
Arbejder du med webdesign, online salg eller markedsføring? Er jeres hjemmeside optimeret til mobilerne? Hvis ikke, er det nu, du skal sætte ind.
De fleste virksomheder har fokus på markedet, deres kunder og konkurrenter.
Men de glemmer at fokusere på sig selv - og sikre, at de har en mobilvenlig hjemmeside.
Det kan desværre resultere i tabte kunder. Derfor er det afgørende, at du ved, hvordan du kan optimere jeres side til mobilerne.
Konverteringsoptimering handler ikke om at skaffe nye besøgende eller øget trafik.
Det handler i stedet om at få mest muligt ud af de besøgende, som har fundet frem til jeres hjemmeside.
Det betyder, at det er en indsats, hvor formålet er at gøre de besøgendes rejse frem mod en konvertering så nem som overhovedet muligt.
Forbrugerne skal let kunne finde de oplysninger, produkter osv., som de søger.
"Companies whose conversion rates improved last year are performing, on average, 50 % more tests and using 47 % more methods to improve conversion" - Kilde: WordStream.com
I de seneste år er der sket en ændring i online handel.
Flere og flere forbrugere er nemlig begyndt at handle online over mobilen.
Derfor er det vigtigere end nogensinde før, at I ikke blot arbejder med konverteringsoptimering - men at I også arbejder med konverteringsoptimering på mobilerne.
Hvis du vil have hjælp til at komme sikkert fra start med konverteringsoptimering til mobiler, kan du læse Kursusfabrikkens guide her.
Hvis du ikke tidligere har arbejdet med konverteringsoptimering, kan det måske føles som en stor mundfuld.
Der er nemlig utallige muligheder for, hvordan du kan optimere og sætte ind.
Det kan f.eks. være gennem et nyt design, ændring af funktionalitet, interne links, implementering af knapper osv. Det vigtigste er, at du gør det så nemt for de besøgende som overhovedet muligt.
Når du arbejder med konverteringsoptimering, er der en række klassiske fejl, du skal undgå.
1 Uklar navigation:
Besøgende skal altid kunne finde rundt på din hjemmeside uden problemer.
2 Uklart formål:
Det skal altid være tydeligt for de besøgende, hvad du vil have dem til at gøre.
Sørg for at have "Køb her", "Bestil her" eller "Kontakt os"-knapper alle de steder, hvor det giver mening.
3 For meget tekst:
Slet al overflødig tekst. Besøgende gider ikke at læse det, og det kan i værste fald skræmme dem væk.
4 Kompliceret købsproces:
Sørg for at gøre dine besøgendes vej frem mod et køb så let og overskuelig som mulig.
Besøgende skal altid have mulighed for at handle uden at oprette en konto.
5 Fokus på forsideoptimering:
Det er langt fra alle besøgende, der lander på din forside.
Du skal altid optimere samtlige undersider på din hjemmeside.
6 Forkert destinationsside:
Du må aldrig sende besøgende hen til sider, de ikke forventer. Det skaber irritation og frafald.
7 For meget grafik og animation:
Selvom du måske synes, det ser godt ud, kan det give et useriøst udtryk og resultere i store frafald.
Ekspert i Online markedsføring og Content marketing
Camilla er ansat som kommunikations- og administrationschef ved Kursusfabrikken. Hun arbejder til daglig med:
✓ Content Marketing
✓ E-mail Marketing
✓ Online Marketing
✓ Ekstern og intern kommunikation
✓ Weboptimering og konverteringsoptimering
✓ Webanalyse i Google Analytics
✓ Det overordnede ansvar for kursuskoordinering
Camilla er uddannet cand.mag. i Medievidenskab fra Aarhus Universitet, og hun er certificeret i Google Analytics og Google AdWords.