Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring
De mange rapporter skåret ind til benet
Som du formentlig allerede har opdaget, tilbyder Google Analytics et utal af rapporter og aflæsningsmuligheder. Det kan derfor være svært at navigere i den store datamængde og udvælge netop de resultater, der er relevante at fokusere på.
Hvis du efter at have læst indlægget har brug for mere information og hjælp til at navigere i programmet, kan et kursus i Google Analytics være en investering, der er godt givet ud.
Selvom udvælgelsen af de vigtigste rapporter i Google Analytics kan variere en del fra virksomhed til virksomhed, er der nogle rapporter, der er essentielle at aflæse for stort set alle virksomheder.
1 – Undersøg forskellige browsere
Dine besøgende vil se din hjemmeside gennem forskellige browsere. Det er derfor afgørende, at din hjemmeside fungerer optimalt, uanset hvilken browser dine besøgende anvender.
Din hjemmeside kan se forskellig ud – eller endda være misvisende i nogle browsere, ofte pga. små forskelle i hvordan forskellige browsere viser CSS.
Under ”Målgruppe” og ”Teknologi” finder du underrapporten ”Browser og operativsystem”. Her kan du undersøge forholdet mellem de forskellige browsere og dykke ned i nøgletal som f.eks. ”Konverteringsrate”, ”Gns. Sessionsvarighed” og ”Afvisningsprocent”.
Du skal især være opmærksom på, om afvisningsprocenten er særligt høj ved nogle browsere, og om konverteringsraten tilsvarende er for lav. Hvis dette er tilfældet, skal du undersøge og rette tekniske udfordringer ved de forskellige browsere.
2 – Undersøg mobiler og tablets
I november 2016 offentliggjorde Statcounter en undersøgelse, der viste, at internetbrug på tablets og mobiler for første gang nogensinde overhalede internetbrug på desktop.
Det er derfor afgørende, at din hjemmeside fungerer optimalt, uanset hvilken skærmstørrelse dine besøgende ser den på.
Når du vil undersøge, hvordan din hjemmeside performer på mindre skærme, skal du finde rapporten ”Målgruppe” > ”Mobil”. Her kan du især dykke ned i ”Afvisningsprocent”, ”Konverteringsrate”, ”Sider pr. session” og ”Gns. Sessionsvarighed”. Du kan tilføje sekundære dimensioner efter behov og bruge enhedsrapporten til at undersøge forholdet mellem forskellige enheder.
3 – Undersøg trafikkilder
Hvis du vil undersøge, hvilke trafikkilder der leder folk ind til din hjemmeside, kan du bruge rapporten ”Anskaffelse” > ”Al trafik” > ”Kanaler”. Her kan du undersøge, hvordan forskellige kanaler performer, og du kan f.eks. tilføje den sekundære dimension ”Kilde/medium”, når du dykker dybere ned i de forskellige kanaler.
Med denne rapport kan du undersøge, om dit SEO arbejde bærer frugt, om dine nyhedsbreve skaber trafik til siden, og om dit seneste blogindlæg tiltrækker nye besøgende osv. Giv dig god tid til at dykke dybere ned i rapporten.
4 – Undersøg forholdet mellem nye vs. Tilbagevendende besøgende
Det er vigtigt, at du ikke bare tiltrækker en masse nye besøgende til din hjemmeside, men at du også formår at holde fast i de besøgende, der allerede har været forbi din hjemmeside.
Du finder rapporten under ”Målgruppe” > ”Adfærd” > ”Nye vs. Tilbagevendende”. Du vil formentlig opleve, at tilbagevendende besøgende bruger længere tid på siden og har lavere afvisningsprocent.
5 – Undersøg landingssider & afslutningssider
Det er altid relevant at dykke ned i både landingssider og afslutningssider for at undersøge, hvordan de forskellige sider performer. Du finder begge rapporter uden ”Adfærd” > ”Websiteindhold”.
Under landingssider kan du se, hvilke sider besøgende lander på, når de kommer ind på din hjemmeside. Dine top 10 landingssider er afgørende at optimere, da de omfatter en stor del af den trafik, du har på hjemmesiden.
Hvis dine vigtigste landingssider har en høj afvisningsprocent, kan du optimere dem ved blandt andet at lette navigationen, forbedre overskrifter, implementere call to action og fjerne irrelevant fyld.
Afslutningssider viser, hvilke sider besøgende forlader din hjemmeside fra. Kan du se et mønster, er det essentielt at foretage optimeringer og forbedre sidens kvalitet. Det kan f.eks. være ved at implementere relevant call to action og hjælpe besøgende med at navigere let videre til andre undersider.
Ekspert i Online markedsføring og Content marketing
Camilla er ansat som kommunikations- og administrationschef ved Kursusfabrikken. Hun arbejder til daglig med:
✓ Content Marketing
✓ E-mail Marketing
✓ Online Marketing
✓ Ekstern og intern kommunikation
✓ Weboptimering og konverteringsoptimering
✓ Webanalyse i Google Analytics
✓ Det overordnede ansvar for kursuskoordinering
Camilla er uddannet cand.mag. i Medievidenskab fra Aarhus Universitet, og hun er certificeret i Google Analytics og Google AdWords.