En af de største fordele ved at benytte sig af e-mail markedsføring er, at kontaktprisen er meget lav. Hvis det er gjort rigtigt, kan udsendelse af nyhedsbreve spare din virksomhed for rigtig mange markedsføringskroner.
E-mail markedsføring er både målrettet, målbart og billigt.
Hvis du skal i gang med e-mail markedsføring, er det vigtigt, at du allerede fra start sætter dig ind i, hvordan du undgår, at dit hårde arbejde ender i spamfiltrene. Derudover er det bestemt ikke ligegyldigt, hvilket mailprogram du vælger at udsende dine nyhedsbreve fra.
MailChimp: Kom godt fra start med e-mail markedsføring
Når du skal udsende dine nyhedsbreve, er det en fordel at bruge et af de mailprogrammer, der er lavet til formålet. Gør dig selv en tjeneste og glem alt om at udsende nyhedsbreve fra din almindelige mailkonto.
Der er flere fordele ved at benytte et mailprogram til e-mail markedsføring. Nogle af de største fordele er overskuelighed, brugervenlighed og muligheden for at opbygge store kundekartoteker. Med andre ord kan du have det hele samlet i ét program, der er let at gå til. Derudover har mailprogrammerne også en fordel i, at de ofte kan trænge igennem spamfiltrene.
Du kan finde mange forskellige mailprogrammer og platforme på nettet. Et af de mest brugervenlige, og derfor anbefalelsesværdige, programmer er MailChimp.
10 gode grunde: Derfor skal du bruge MailChimp
TIP: Hvis du vil læse mere om MailChimp og få hjælp til at komme sikkert fra start med dine nyhedsbreve, kan du finde et helt kapitel om e-mail markedsføring i "Online markedsføring - Den store grundbog", der netop er udkommet i en helt ny 4. udgave (2017).
Sådan undgår du at havne i spamfiltrene
Når du har valgt, hvilket mailprogram du vil bruge, og du har opbygget dit første nyhedsbrev, er det vigtigt, at dit nyhedsbrev ikke drukner i spamfiltrene og derfor aldrig når frem til dine modtagere.
Spamfiltre virker alle forskelligt, og de fanger mails efter en lang række kriterier. Den bedste måde, at undgå at havne i et spamfilter, er ved at forstå, hvordan spamfiltrene virker. Listen for spamkriterier udvikler og ændrer sig konstant, fordi spamfiltrene lærer mere om junkmails, hver eneste gang en mail bliver markeret som spam.
TIP! Hvis du vil tjekke dit nyhedsbrev for fejl og mangler, inden du udsender det, kan du bruge det gratis værktøj; Mail-tester.com.
Nedenstående vil hjælpe dig til at undgå nogle af de mest udbredte fejl, der ofte fanger mails i spamfiltrene.
Kampagne metadata:
Spamfiltrene holder øje med, om du har tilladelse til at sende mails til modtagerne på din liste. Det kan være en god idé at bruge merge tags, f.eks. i emnefeltet eller øverst i mailen, hvor du kan tagge personer efter F:NAME, L:NAME, som giver mulighed for, at fornavn og efternavn automatisk tilføjes i mailen.
IP-adresse:
Nogle spamfiltre vil markere mails som spam, hvis der tidligere er blevet registreret spam fra samme IP-adresse.
Kodning i nyhedsbrevet:
Spamfiltre kan også reagere på "sjusket" kodning, kodning kopieret fra Word og/eller forkerte tags.
Undgå Caps Lock:
Undgå at bruge store bogstaver (Caps Lock). Det er det samme som at råbe i en mail. Det skal især undgås i emnefeltet.
Tilstrækkelig tekst:
Undgå at lave mails, som kun indeholder ét stort billede og ingen tekst. Spamfiltre kan ikke læse billeder, og du kan derfor risikere, at de registrerer mailen som om, at du prøver at snyde dem.
Derudover findes der selvfølgelig mange andre parametre, som spamfiltrene kigger på. Men ovenstående er nogle af de mest udbredte.
Ekspert i Online markedsføring og Content marketing
Camilla er ansat som kommunikations- og administrationschef ved Kursusfabrikken. Hun arbejder til daglig med:
✓ Content Marketing
✓ E-mail Marketing
✓ Online Marketing
✓ Ekstern og intern kommunikation
✓ Weboptimering og konverteringsoptimering
✓ Webanalyse i Google Analytics
✓ Det overordnede ansvar for kursuskoordinering
Camilla er uddannet cand.mag. i Medievidenskab fra Aarhus Universitet, og hun er certificeret i Google Analytics og Google AdWords.