Bloggen

Husk at måle værdien af din content marketing indsats

Content marketing er en form for markedsføringsstrategi, der fortsat implementeres i mange virksomheder. Kort fortalt handler strategien om at udarbejde og distribuere værdifuldt og relevant indhold til en ønsket målgruppe. Men selvom det essentielle i content marketing naturligvis er indholdet, er det afgørende, at du aldrig glemmer at måle værdien af det indhold, du laver.

Content marketing som disciplin
Det er efterhånden gået op for flere og flere virksomheder, at forbrugerne som udgangspunkt ikke interesserer sig for hverken virksomheden eller de produkter, virksomheden forsøger at sælge. Som forbrugere er vi blevet så vant til den store reklame- og annonceeksponering, at den ikke påvirker os på samme måde som tidligere. Simpelthen fordi det er irrelevant for os.

Med content marketing handler det om at lægge traditionelle markedsføringstiltag på hylden. Det handler altså ikke om at råbe højest eller at kaste det ene tilbud efter det andet ned over forbrugerne. I stedet handler det om at producere indhold, der er interessant og relevant for forbrugerne, med det mål at virksomheden langsomt rodfæstes positivt i forbrugernes bevidsthed.

Det handler stadig om kunder og profit
Selvom det måske kan lyde som en ’gave’ til forbrugerne, er det vigtigt at huske på, at content marketing stadig er en form for markedsføring. Virksomheder håber naturligvis på, at den store indsats kan lede mod en ønsket handling, eksempelvis et salg. Indholdet altså et middel til at nå målet.

Lad os tage et eksempel. For en løbetræner kan en succesfuld content marketing strategi være, at han/hun har en blog, hvor der postes brugbare indlæg om løbeteknikker, træningsprogrammer, løbetests mm. Formålet er altså løbende at give værdifuld og brugbar information til forbrugerne. Ved at tilbyde kontinuerlig, relevant indhold håber løbetræneren, at forbrugerne vil have ham/hende i tankerne, næste gang de skal hyre en træner.

Jo mere værdi du kan skabe med dit content, jo større er sandsynligheden for, at det i sidste ende fører til kunder i biksen.

Sådan måler du værdien
Du skal altid huske at måle værdien af dit indhold. Ellers finder du aldrig finde ud af, hvad forbrugerne faktisk finder relevant og anvendeligt.

Der findes flere forskellige redskaber til og muligheder for at måle værdien af din content marketing indsats. Et af de bedste redskaber er Google Analytics.

I Analytics kan du undersøge dit indhold ind til benet og finde ud af, hvad du fremadrettet skal satse på, og hvad der måske ikke har virket efter hensigten. Et af de første spørgsmål, du bør finde svaret på, er, om dit indhold bliver læst.

Bliver dit content læst?
Den nemmeste måde, at finde svaret på, er rapporten ”Adfærd” og derefter ”Websiteindhold”. I denne rapport er det bl.a. relevant at fokusere på antallet af ”Sidevisninger”/”Unikke sidevisninger” samt ”Gns. tid på side”. ”Gns. tid på side” er særligt relevant, da det kan tydeliggøre, om indholdet skaber værdi for dine besøgende. Bruger de besøgende f.eks. kun 30 sekunder på et blogindlæg, der burde tage 5 minutter at læse, er indholdet sandsynligvis ikke relevant nok.

Derudover er det også relevant at fokusere på nøgletallet ”Afvisningsprocent”. Nøgletallet viser, hvor mange besøgende, der kun har set en enkelt underside på din hjemmeside, før de har forladt siden igen. Ønsket er selvfølgelig, at besøgende finder dit indhold relevant nok til at fortsætte videre inde på din hjemmeside.

Hvordan fandt besøgende dit indhold?
Det er afgørende, at du vælger de bedste kanaler til at distribuere dit indhold. I de seneste år er content marketing blevet mere og mere populært, og det kan derfor være svært for forbrugerne at navigere i det store indholdsudbud. Derfor er det vigtigt, at du finder de bedst egnede kanaler til at distribuere dit indhold, så det faktisk når frem til din målgruppe.

I Analytics kan du bruge rapporten ”Anskaffelse”. Her kan du under ”Al trafik” finde frem til, hvordan forskellige kanaler og platforme performer som vejvisere til dit indhold.

Google Search Console: Hvem linker til dit content?
Ud over Google Analytics kan værktøjet Google Search Console også give dig relevante informationer om dit indhold. Her kan du dykke ned i specifikke undersider og undersøge, om der er nogle, der linker til dit indhold.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Ekspert i Online markedsføring og Content marketing

Camilla er ansat som kommunikations- og administrationschef ved Kursusfabrikken. Hun arbejder til daglig med:

✓ Content Marketing
✓ E-mail Marketing
✓ Online Marketing
✓ Ekstern og intern kommunikation
✓ Weboptimering og konverteringsoptimering
✓ Webanalyse i Google Analytics
✓ Det overordnede ansvar for kursuskoordinering

Camilla er uddannet cand.mag. i Medievidenskab fra Aarhus Universitet, og hun er certificeret i Google Analytics og Google AdWords.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Camilla Kjærsg…

Ekspert i Online markedsføring og Content marketing

2019 er snart forbi. Det er derfor tid til at se frem mod 2020 og de næste store digitale trends.

Camilla Kjærsg…

Ekspert i Online markedsføring og Content marketing

Tags:

Mobiloptimering er vigtigere end nogensinde før. Har du styr på, hvordan du gør?

Camilla Kjærsg…

Ekspert i Online markedsføring og Content marketing

Skal du i gang med content marketing? Når du har læst indlægget, vil du vide, hvordan du kan tiltrække nye kunder med strategisk og værdifuldt indhold.

Camilla Kjærsg…

Ekspert i Online markedsføring og Content marketing

Bliv klogere på videomarkedsføring og få indblik i, hvorfor video fungerer så godt.

Camilla Kjærsg…

Ekspert i Online markedsføring og Content marketing

I dette indlæg tager vi fremtidsbrillerne på og sætter fokus på digitale trends i 2018.

Camilla Kjærsg…

Ekspert i Online markedsføring og Content marketing

Hvis du skal i gang med e-mail markedsføring, er det vigtigt, at du allerede fra start sætter dig ind i, hvordan du undgår, at dine nyhedsbreve ender i spamfiltrene. Derudover er det bestemt ikke ligegyldigt, hvordan du vælger at udsende dine nyhedsbreve.

Camilla Kjærsg…

Ekspert i Online markedsføring og Content marketing

Google Analytics er langt mere end blot et rapporteringsprogram, der kan fortælle dig, hvor meget trafik du har på hjemmesiden, og hvilke undersider der klarer sig godt. 

Camilla Kjærsg…

Ekspert i Online markedsføring og Content marketing

Er du blandt de 1,7 mio. danske brugere, der har oprettet en profil på LinkedIn? Ved du, hvordan du gør din profil synlig og søgbar?

Camilla Kjærsg…

Ekspert i Online markedsføring og Content marketing

Tags:
IT

Google Analytics er et uundværligt værktøj - lær om det nu!

Camilla Kjærsg…

Ekspert i Online markedsføring og Content marketing

Brug LinkedIn som markedsføringskanal for din virksomhed. 

Camilla Kjærsg…

Ekspert i Online markedsføring og Content marketing

Tags:
Salg

Hvordan kommer man i gang med at markedsføre sin virksomhed? Kom godt fra start og få overblikket her. 

Ekspert i Online markedsføring og Content marketing

Camilla er ansat som kommunikations- og administrationschef ved Kursusfabrikken. Hun arbejder til daglig med:

✓ Content Marketing
✓ E-mail Marketing
✓ Online Marketing
✓ Ekstern og intern kommunikation
✓ Weboptimering og konverteringsoptimering
✓ Webanalyse i Google Analytics
✓ Det overordnede ansvar for kursuskoordinering

Camilla er uddannet cand.mag. i Medievidenskab fra Aarhus Universitet, og hun er certificeret i Google Analytics og Google AdWords.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.