Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Derfor skal du bruge Google Analytics

Google Analytics er et uundværligt værktøj, når du skal undersøge og optimere dine online aktiviteter. Med Google Analytics kan du blive klogere på trafikken på din hjemmeside og potentielt forbedre dit salg.

Hvad er Google Analytics?
Google Analytics er et gratis program, der kan give dig indsigt i din virksomheds online aktivitet. Programmet kan bruges til at dokumentere og overvåge udvikling over forskellige perioder.

Resultaterne i Google Analytics er delt op i en række rapporter. Rapporterne kan blandt andet give dig indsigt i den besøgende målgruppe, trafikkilder, besøgsvarighed samt hvordan besøgende engagerer sig i dit indhold på siden. I Analytics har du også mulighed for at tilkoble og måle på trafik fra for eksempel Google AdWords og sociale medier.

Google Analytics fungerer ved, at du opretter din hjemmeside i programmet og derefter indsætter den udformede trackingkode på din hjemmeside.

En trackingkode kan for eksempel se således ud:



Hver eneste hjemmeside får tildelt en unik trackingkode. Det betyder, at du kun vil kunne se trafik fra de hjemmesider, hvorpå du har indsat trackingkoden.

Forstå Google Analytics
De mange rapporter i Analytics tilbyder uanede analysemuligheder. Det betyder, at der i Analytics er særdeles brugbare informationer at hente, hvis du forstår, hvordan du skal finde og bruge dem. Det er vigtigt at forstå, at Analytics ikke er et mål i sig selv. Analytics er et middel, som du skal bruge til at undersøge de aktiviteter, som er vigtig for din virksomhed.

Det er relevant at pointere, at der ikke er noget endegyldigt svar på, hvilke rapporter der er de mest brugbare, og hvilke nøgletal du skal fokusere på. Det afhænger alt sammen af, hvilken virksomhed du har, og hvad du gerne vil opnå. Når det er sagt, er der selvfølgelig nogle spørgsmål, som kan være relevant for flere forskellige virksomheder. Det kan for eksempel være spørgsmålet: ”Hvor kommer de besøgende fra?”.

Nedenfor gennemgås aflæsningen af rapporter i Analytics for at kunne besvare det opstillede spørgsmål. Hvis du vil vide mere om Google Analytics og programmets store forretningspotentiale, kan du læse mere i bogen ”Online markedsføring – den store grundbog”. I bogen introduceres Analytics gennem en omfattende gennemgang af programmets mange rapporter og muligheder. Derudover forklares det, hvordan du kan finde svar på andre undersøgelsesspørgsmål, som eksempelvis ”Hvem besøger hjemmesiden?”, ”Hvad er navigationsstien til en konvertering?” og ”Falder kunderne fra i købsprocessen?”.

Hvis du gerne vil undersøge, hvordan de besøgende finder vej til din hjemmeside, skal du bruge rapporten ”Anskaffelse”(på engelsk: Acqusition). På oversigtsiden kan du se et uddrag af relevante trafikkilder, men ønsker du en mere udførlig rapportering, kan du i underrapporten ”Al trafik” (på engelsk: All Traffic) se trafikkilderne inddelt i ”kanaler”, ”kilde/medium” og ”henvisninger”.

Derudover kan du også undersøge trafik fra både AdWords, SEO, kampagner og sociale medier. For at kunne se tal i disse rapporter kræver det dog, at du har implementeret dine online aktiviteter i Analytics. Overordnet betyder det, at du skal implementere dine sociale profiler under ”Social”, din AdWords-aktivitet under ”AdWords” og Google Webmaster Tools under ”Søgemaskineoptimering”.

Underrapporterne giver dig mulighed for at dykke ned i trafikken. Her kan du for eksempel undersøge, hvilke kanaler der skaber flest konverteringer, og hvilke der resulterer i lange besøg. Du kan også aflæse et vigtigt nøgletal, nemlig ”Afvisningsprocent” (på engelsk: Bounce Rate).

Afvisningsprocenten viser, hvor mange der er kommet ind på din side for derefter at forlade den igen uden at interagere med andre sider på din hjemmeside. Det er altså et tal, der kan indikere, at besøgende ikke finder det, de forventede, da de klikkede sig ind på siden. Det er problematisk at fastsætte, hvad en god afvisningsprocent er, men har du en afvisningsprocent over 90 %, bør du optimere.

Lad os tage et eksempel. Hvis du for eksempel trykker på underrapporten ”Henvisninger” (på engelsk: Referrals), kan du se en oversigt over den trafik, der er kommet fra hjemmesider, som linker til din side. Har du et link fra en side, hvor afvisningsprocenten er høj, kan du gøre to ting.

Du kan først og fremmest undersøge, hvad der står ved henvisningen på den pågældende side. Giver henvisningen overhovedet mening i forhold til det indhold, som besøgende sendes hen til? Hvis henvisningsteksten er som ønsket, kan du i stedet rette blikket mod din egen side. Her kan du optimere den landingsside, som besøgende sendes ind på, så den enten fremstår mere professionel og stilren eller opsættes anderledes med nyt indhold.

Er du i tvivl om, hvordan du skal optimere din landingsside, kan du altid teste, hvad der virker bedst. I rapporten ”Adfærd” (på engelsk: Behavior) finder du underrapporten ”Eksperimenter”. Her kan du oprette eksperimenter med forskellige landingssider, så du kan teste, hvad der skaber flest konverteringer og salg.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Ekspert i Online markedsføring og Content marketing

Camilla er ansat som kommunikations- og administrationschef ved Kursusfabrikken. Hun arbejder til daglig med:

✓ Content Marketing
✓ E-mail Marketing
✓ Online Marketing
✓ Ekstern og intern kommunikation
✓ Weboptimering og konverteringsoptimering
✓ Webanalyse i Google Analytics
✓ Det overordnede ansvar for kursuskoordinering

Camilla er uddannet cand.mag. i Medievidenskab fra Aarhus Universitet, og hun er certificeret i Google Analytics og Google AdWords.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Camilla Kjærsgaard Pedersen
Ekspert i Online markedsføring og Content marketing
Tags:

Mobiloptimering er vigtigere end nogensinde før. Har du styr på, hvordan du gør?

Kom sikkert fra start med content marketing
Camilla Kjærsgaard Pedersen
Ekspert i Online markedsføring og Content marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Skal du i gang med content marketing? Når du har læst indlægget, vil du vide, hvordan du kan tiltrække nye kunder med strategisk og værdifuldt indhold.

Camilla Kjærsgaard Pedersen
Ekspert i Online markedsføring og Content marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Bliv klogere på videomarkedsføring og få indblik i, hvorfor video fungerer så godt.

Camilla Kjærsgaard Pedersen
Ekspert i Online markedsføring og Content marketing
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

I dette indlæg tager vi fremtidsbrillerne på og sætter fokus på digitale trends i 2018.

Camilla Kjærsgaard Pedersen
Ekspert i Online markedsføring og Content marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis du skal i gang med e-mail markedsføring, er det vigtigt, at du allerede fra start sætter dig ind i, hvordan du undgår, at dine nyhedsbreve ender i spamfiltrene. Derudover er det bestemt ikke ligegyldigt, hvordan du vælger at udsende dine nyhedsbreve.

Camilla Kjærsgaard Pedersen
Ekspert i Online markedsføring og Content marketing
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Google Analytics er langt mere end blot et rapporteringsprogram, der kan fortælle dig, hvor meget trafik du har på hjemmesiden, og hvilke undersider der klarer sig godt. 

Camilla Kjærsgaard Pedersen
Ekspert i Online markedsføring og Content marketing
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Er du blandt de 1,7 mio. danske brugere, der har oprettet en profil på LinkedIn? Ved du, hvordan du gør din profil synlig og søgbar?

Camilla Kjærsgaard Pedersen
Ekspert i Online markedsføring og Content marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Content marketing er en gren af markedsføringsuniverset, som fokuserer på længerevarende effekter - men du skal altså stadig måle på din indsats!

Camilla Kjærsgaard Pedersen
Ekspert i Online markedsføring og Content marketing
Tags: Administration

Brug LinkedIn som markedsføringskanal for din virksomhed. 

Camilla Kjærsgaard Pedersen
Ekspert i Online markedsføring og Content marketing
Tags: Salg

Hvordan kommer man i gang med at markedsføre sin virksomhed? Kom godt fra start og få overblikket her. 

Ekspert i Online markedsføring og Content marketing

Camilla er ansat som kommunikations- og administrationschef ved Kursusfabrikken. Hun arbejder til daglig med:

✓ Content Marketing
✓ E-mail Marketing
✓ Online Marketing
✓ Ekstern og intern kommunikation
✓ Weboptimering og konverteringsoptimering
✓ Webanalyse i Google Analytics
✓ Det overordnede ansvar for kursuskoordinering

Camilla er uddannet cand.mag. i Medievidenskab fra Aarhus Universitet, og hun er certificeret i Google Analytics og Google AdWords.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her