Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Digitale trends i 2018

4 digitale trends i 2018

I løbet af 2017 har vi set, hvordan spændende digitale tendenser har udviklet sig. Vi har set, hvordan tidligere tendenser har slået igennem og har slået rødder i det digitale landskab.

Det hele er ikke nødvendigvis helt nyt. Men det gør det ikke mindre væsentligt.

Der kommer hele tiden nye tiltag og muligheder, som du kan kaste dig over i kampen om at opnå succes.

Hos Kursusfabrikken vurderer vi, at disse 4 trends vil være nogle af de største næste år:

  1. Micro-moments
  2. Personalization
  3. Voice search
  4. Efterkøbsoplevelsen

Disse 4 trends er et uddrag af vores ”Digitale trends i 2018”. Hvis du vil se alle vores trends, kan du finde dem her.

 

1 Micro-moments
Hvis du ikke tidligere har arbejdet med micro-moments, er det tid til at ændre kurs og fokus. Udnyttelse af micro-moments bliver nemlig mere og mere afgørende i en tid, hvor forbrugerne har sat tempoet op og er blevet mere utålmodige.

Forbrugerne ved, hvad de vil have – og hvornår de vil have det.

”Sammenlignet med for to år siden, er forbrugerne i dag 50 % mere tilbøjelige til at handle med det samme, når de bruger deres smartphones” – Think with Google.

Micro-moments går kort fortalt ud på at ramme forbrugerne med den rigtige information på det helt rigtige tidspunkt.

Micro-moments er altså en form for ’on the spot’-beslutninger, som primært er tilknyttet smartphone-brug. Derfor er udarbejdelse af mobilvenlige hjemmesider også vigtigere end nogensinde før.

Hvis du vil have succes i det digitale, konkurrenceprægede marked, er det afgørende, at du formår at gøre det så smertefrit, nemt og hurtigt for de besøgende som overhovedet muligt.

 

2 Personalization
Persontilpasset indhold er ikke nyt. Men i løbet af næste år vil vi se, at det bliver endnu mere personligt.

Mange virksomheder har i flere år tilbudt forslag baseret på tidligere køb og målrettet annoncer mod bestemte målgrupper. Og på flere sociale medier får du vist indhold i dit feed ud fra, hvilket indhold du tidligere har reageret på og vist interesse for.

Forbrugerne er efterhånden blevet så vant til persontilpasset indhold, at de kræver det – hver gang.

”75 % af forbrugerne er mere tilbøjelige til at købe fra en forhandler, der: genkender dem ved navn, anbefaler muligheder baseret på tidligere køb og kender deres købshistorik” – Accenture.

Hvis du vil opnå succes i den digitale verden, er det afgørende, at du bruger dine data til at målrette og udarbejde persontilpasset indhold til dine kunder.

Du skal tilbyde individuelle oplevelser, så kunderne føler, at der er tale om 1:1 markedsføring.

 

3 Voice Search
Voice Search teknologien er ved at vinde frem hos forbrugerne.

”41 % af de personer, der bruger stemmebaserede søgninger, er begyndt inden for de seneste 6 måneder” – MindMeld

I løbet af de næste år vil vi opleve, hvordan brugerne for alvor tager stemmebaserede søgninger til sig.

”50 % af alle søgninger vil være ’voice searches’ i år 2020” – Comscore

Voice Search teknologien kommer til at ændre forbrugernes kunderejse. Det gør det nemlig muligt at vise mere præcise svar til den enkelte forbruger. Et nøgleord inden for voice search bliver derfor ’convenience’.

Stemmebaserede søgninger har fokus på, at forbrugerne skal kunne foretage hurtige, bekvemmelige søgeforespørgsler, der derefter giver hurtige og præcise svar.

Det er afgørende, at I allerede nu indtænker voice search teknologien i jeres SEO-strategi. Her er der gode muligheder for de virksomheder, som formår at udnytte teknologien til deres fordel.

 

4 Efterkøbsoplevelsen
I løbet af 2018 vil vi opleve, hvordan flere virksomheder vender blikket mod efterkøbsoplevelsen.

Det handler om at knytte særlige bånd til forbrugerne ved også at give dem en god oplevelse, efter de har købt produktet.

”67 % vurderer, at efterkøbsoplevelsen er vigtigere end førkøbsoplevelsen” – IBM

I 2018 vil der opleves et øget fokus på service, innovation og produktudvikling, der samlet kan sikre en god efterkøbsoplevelse for forbrugerne.

Hvis du vil se konkrete eksempler på efterkøbsoplevelsen, kan du finde det i vores fulde guide til digitale trends i 2018 her.

 

Vil du se flere trends for 2018?
Vil du blive endnu klogere på de digitale trends i 2018? Vi har faktisk 4 mere klar til dig. Du kan se det fulde overblik over vores 8 digitale trends her. I indlægget får du også konkrete eksempler på brug af de forskellige trends.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Ekspert i Online markedsføring og Content marketing

Camilla er ansat som kommunikations- og administrationschef ved Kursusfabrikken. Hun arbejder til daglig med:

✓ Content Marketing
✓ E-mail Marketing
✓ Online Marketing
✓ Ekstern og intern kommunikation
✓ Weboptimering og konverteringsoptimering
✓ Webanalyse i Google Analytics
✓ Det overordnede ansvar for kursuskoordinering

Camilla er uddannet cand.mag. i Medievidenskab fra Aarhus Universitet, og hun er certificeret i Google Analytics og Google AdWords.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Kom sikkert fra start med content marketing
Camilla Kjærsgaard Pedersen
Ekspert i Online markedsføring og Content marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Skal du i gang med content marketing? Når du har læst indlægget, vil du vide, hvordan du kan tiltrække nye kunder med strategisk og værdifuldt indhold.

Camilla Kjærsgaard Pedersen
Ekspert i Online markedsføring og Content marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Bliv klogere på videomarkedsføring og få indblik i, hvorfor video fungerer så godt.

Camilla Kjærsgaard Pedersen
Ekspert i Online markedsføring og Content marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis du skal i gang med e-mail markedsføring, er det vigtigt, at du allerede fra start sætter dig ind i, hvordan du undgår, at dine nyhedsbreve ender i spamfiltrene. Derudover er det bestemt ikke ligegyldigt, hvordan du vælger at udsende dine nyhedsbreve.

Camilla Kjærsgaard Pedersen
Ekspert i Online markedsføring og Content marketing
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Google Analytics er langt mere end blot et rapporteringsprogram, der kan fortælle dig, hvor meget trafik du har på hjemmesiden, og hvilke undersider der klarer sig godt. 

Camilla Kjærsgaard Pedersen
Ekspert i Online markedsføring og Content marketing
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Er du blandt de 1,7 mio. danske brugere, der har oprettet en profil på LinkedIn? Ved du, hvordan du gør din profil synlig og søgbar?

Camilla Kjærsgaard Pedersen
Ekspert i Online markedsføring og Content marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Content marketing er en gren af markedsføringsuniverset, som fokuserer på længerevarende effekter - men du skal altså stadig måle på din indsats!

Camilla Kjærsgaard Pedersen
Ekspert i Online markedsføring og Content marketing
Tags: IT

Google Analytics er et uundværligt værktøj - lær om det nu!

Camilla Kjærsgaard Pedersen
Ekspert i Online markedsføring og Content marketing
Tags: Administration

Brug LinkedIn som markedsføringskanal for din virksomhed. 

Camilla Kjærsgaard Pedersen
Ekspert i Online markedsføring og Content marketing
Tags: Salg

Hvordan kommer man i gang med at markedsføre sin virksomhed? Kom godt fra start og få overblikket her. 

Ekspert i Online markedsføring og Content marketing

Camilla er ansat som kommunikations- og administrationschef ved Kursusfabrikken. Hun arbejder til daglig med:

✓ Content Marketing
✓ E-mail Marketing
✓ Online Marketing
✓ Ekstern og intern kommunikation
✓ Weboptimering og konverteringsoptimering
✓ Webanalyse i Google Analytics
✓ Det overordnede ansvar for kursuskoordinering

Camilla er uddannet cand.mag. i Medievidenskab fra Aarhus Universitet, og hun er certificeret i Google Analytics og Google AdWords.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her