Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring
Er du blandt de 1,7 mio. danske brugere, der har oprettet en profil på LinkedIn? Ved du, hvordan du gør din profil synlig og søgbar? Hvis du vil have succes på LinkedIn, er det afgørende, at du selv gør en aktiv indsats for at styrke din online tilstedeværelse og sikre, at du kan blive vist ved relevante søgninger.
I løbet af de seneste år har LinkedIn udviklet sig til at være mere end blot en online CV-database. LinkedIn er i stigende grad blevet en afgørende kanal for netværksopbygning og til personlig branding. Det er her, der er mulighed for at gøre sig særligt bemærket, både ift. kunder, netværk og i rekrutteringsøjemed.
På LinkedIn har du rig mulighed for at opbygge et stærkt, professionelt netværk og skabe nye kunderelationer. Det kræver dog, at du ved, hvordan du styrker din online tilstedeværelse og gør dig søgbar.
Når du udfylder de enkelte sektioner på din LinkedIn-profil, skal du nøje overveje, hvilke ord du bruger i dine beskrivelser. Ordene kan nemlig fungere som relevante søgeord, som du kan blive fundet på.
”På din private LinkedIn-profil kan du implementere udvalgte søgeord flere forskellige steder. Det kan for eksempel være i din faglige overskrift, den korte beskrivelse (summary), under erfaring og kompetencer.”
Lad os tage et eksempel. Hvis en virksomhed f.eks. skal søge efter en konsulent til Google Analytics, vil de formentlig bruge LinkedIns søgefunktion. Her kan der målrettes efter personer og søges efter ”Google Analytics Konsulent”.
De profiler, der nu vil blive vist i søgeresultatet, kommer frem, fordi brugerne har inkluderet disse søgeord på deres profiler. I resultatet vil man kunne se, at både ”Google”, ”Analytics” og ”Konsulent” er markeret med fed, der hvor de er implementeret i profilbeskrivelsen.
Hvis du ikke implementer relevante søgeord, risikerer du, at din profil aldrig vil blive vist ved relevante søgninger. Du kan altså miste både netværkskontakter og potentielle kunder på den bekostning.
Når du har udvalgt de søgeord, du gerne vil findes på, skal du implementere dem på din LinkedIn-profil.
Du skal altid sørge for at implementere de vigtigste søgeord i din faglige overskrift. Her må du meget gerne bruge flere relevante søgeord. Du har samlet 120 tegn til at fremhæve dine vigtigste kompetencer og sælge dig selv bedst muligt.
Du skal aldrig bare skrive:
”Ansat ved X-virksomhed” eller ”Søger nye udfordringer”
Din faglige overskrift kan i stedet se sådan her ud:
“Online Marketing Manager | Digital Marketing | Content Marketing & Copywriter | Google Analytics | Google AdWords”
Ud over din faglige overskrift skal du også implementere søgeordene på resten af din profil. I langt de fleste beskrivelser på LinkedIn kan du skrive fritekster, hvor du kan inkludere og fremhæve de søgeord, som du gerne vil findes på.
Det er en fordel, hvis du skriver dine vigtigste søgeord (kompetencer) flere gange, så du dermed fortæller LinkedIn, at netop disse ord er vigtige. Men husk, at du ikke skal overgøre brugen af relevante søgeord. Teksterne skal kunne læses af både mennesker og søgemaskinen, og de skal gerne give mening for alle.
Når du har opbygget og optimeret din LinkedIn-profil, kan du begynde at udvide dit netværk. Udvidelse af netværket kan også bruges til at synliggøre dig på LinkedIn. Du kan udvide dit netværk på flere forskellige måder, f.eks.:
Menupunktet netværk
Under menupunktet ”Dit netværk” kan du bl.a. finde kontakter, personer du måske kender, importere kontakter fra din adressebog mm. Du kan også bruge søgefeltet til at finde personer, du kender.
Tilføj et ”badge” i din mail-signatur
Det kan være en god idé at tilføje et LinkedIn-”badge” i din mail-signatur. På den måde kan du diskret og effektivt videregive oplysninger om din profil i hver eneste mail, du udsender – og dermed skabe aktivitet omkring din LinkedIn-profil.
Skriv statusopdateringer
Det kan være en god idé at skrive statusopdateringer og fortælle dit netværk, hvad du er i gang med. Du kan også bruge opdateringerne til at fortælle dit netværk, hvad du leder efter, hvad du arbejder på og opfordre til at hjælpe med ideer.
Når folk i dit netværk kommenterer på dine statusopdateringer, vil det også blive vist i deres eget netværk, og du kan på den måde nå ud til nye, potentielle kunder og/eller samarbejdspartnere.
Find og følg virksomheder
I menulinjen på LinkedIn kan du søge efter virksomheder. Her har du flere muligheder for at forfine resultatet efter beliggenhed, størrelse, branche mm. Du kan også gennemgå dit nyhedsfeed for at finde frem til virksomheder, du gerne vil følge.
Ved at følge virksomheder får du adgang til deres nyeste opdateringer, medarbejdere samt relevante opslag. Hvis du kan bidrage konstruktivt med kommentarer på en virksomheds opslag, er det også en måde at gøre sig positivt bemærket på.
Deltag aktivt i grupper
På LinkedIn er der et hav af grupper og netværk, du kan melde dig ind i. Ligesom med personer og virksomheder kan du også søge direkte efter grupper i LinkedIns søgefunktion. Hvis du f.eks. skriver ”Markedsføring” ind i søgefeltet, vil du få vist utallige forslag til relevante grupper.
Følg op på invitationer og profilbesøg
Det er altid en god idé at holde øje med, hvem der besøger din LinkedIn-profil og hermed efterlader et digitalt visitkort. Du kan finde informationen i højre side på din profil eller under notifikationer.
Ud over at holde øje med, hvem der finder dig, er det også en god idé at følge op på både profilbesøg og invitationer. Du kan f.eks. sende en meddelelse efter et besøg på din profil, hvor du præsenterer dig selv og spørger, om der er noget, du evt. kan være behjælpelig med.
Skriv indlæg
På LinkedIn har du mange muligheder for interaktion. En af de muligheder er at skrive indlæg. Formålet er, at du kan positionere dig inden for et bestemt område og/eller branche. Det gode ved indlæg er også, at dit netværk typisk vil få besked om, at du har udgivet et nyt indlæg (medmindre de har ændret det i indstillingerne). Derudover vil indlæggene også blive vist på din profil, når du har udgivet dem.
Ekspert i Online markedsføring og Content marketing
Camilla er ansat som kommunikations- og administrationschef ved Kursusfabrikken. Hun arbejder til daglig med:
✓ Content Marketing
✓ E-mail Marketing
✓ Online Marketing
✓ Ekstern og intern kommunikation
✓ Weboptimering og konverteringsoptimering
✓ Webanalyse i Google Analytics
✓ Det overordnede ansvar for kursuskoordinering
Camilla er uddannet cand.mag. i Medievidenskab fra Aarhus Universitet, og hun er certificeret i Google Analytics og Google AdWords.