Bloggen

Spilder du dine AdWords-kroner på de forkerte keywords?

Spilder du dine AdWords-kroner på de forkerte keywords?

Når du køber annonceplads på Google, byder du på de ord, der er mest relevante for det produkt eller den service, du sælger.

Det er meget enkelt.

Og dog. For mange annoncører glemmer at tænke brugernes intention ind, når de vælger, hvilke AdWords-kampagneord de vil byde på. Nogle gange kan der nemlig godt være en afgrundsdyb kløft mellem de søgeord, der umiddelbart ligger lige til højrebenet, og den intention der ligger bag disse udvalgte søgeord.

Forvirret? Det skal vi snart få løst med følgende stjerneklare eksempel, jeg for nylig snublede ind i på det der Google, vi taler så meget om.

De ledte efter noget (helt!) andet

En SEO-ekspert skal til at hjælpe en virksomhed med en AdWords-kampagne (nu Google Ads). Virksomheden her har specialiseret sig i at oversætte tekster fra et sprog til et andet. Virksomhedens kunder er andre virksomheder med behov for professionel oversættelse. Indtil nu har virksomheden ikke haft nogen særlig gevinst ud af sin annoncering – man oplever en masse klik, men ingen konvertering. Pisseirriterende med penge ud ad vinduet.

Hvad er der mon galt?

Den skrappe SEO-ekspert ser sig om i virksomhedens valg af kampagneord og finder ud af, at virksomheden (som er amerikansk) har satset big-time på ordet translate. Hmm … Hvor har man hørt den før? Eller rettere – til hvad har man sidst brugt det ord selv? Præcis. Google, oversæt det her for mig via din egen widget: Google Translate. Det viser sig såmænd, at absolut ingen af de mennesker, der skriver translate ind i søgefeltet, leder efter professionel oversættelse. Og her gik man rundt i virksomheden og var overbevist om, at translate var det vigtigste keyword! Det var det ikke, og meget bedre gik det med konverteringen, da virksomheden i stedet satsede på business translation.

Den idiotsikre metode til at undgå at begå samme fejl

Ja ja, du kan da ringe til SEO-eksperten. Men du kan også følge det meget logiske og meget gratis råd om at slå op i Google. Er du i tvivl om, hvorvidt dit kampagneord tiltrækker et købeklart publikum frem for ét, der blot søger information, så brug Googles massive erfaring. Hvis virksomheden fra før havde gjort det med ordet translate, ville de have set, at alle de første resultater består af hurtige, gratis (og nogle gange halvdårlige) online oversættelsestjenester – med Google Translate tronende på toppen. Og det er skidt, hvis man prøver på at sælge et professionelt produkt, der koster penge.

Når du afprøver dine søgeord direkte i Google, skal de første resultater helst være andre annoncører og konkurrenter, og ikke information eller gratis ting. Hvis dine konkurrenter er der, er det sandsynligvis en god ide at melde dig ind i selskabet.

Googles ambitiøse målsætning er ikke længere at matche keywords, men intention. Med andre ord – Google ved (ofte), hvad folk leder efter.

Nu ved du det (ofte) også :)

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Hvis du har svært ved at arbejde effektivt i rodede omgivelser, så er der en god forklaring.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Dropshipping - hvad er det, og hvad skal du være opmærksom på?

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Effektiv SEO kræver overvåging af indsatsen. Derfor er en en rank tracker et must i din SEO-værktøjskasse.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Tags:

Optimal intern linkbuilding kan give dig en markant bedre placering i SERP.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Vi har allesammen noget i bagagen. Hvad skal der være i din kommende tekstforfatters rygsæk? Altså i rummet med uddannelse of erfaring?

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Hvor mange gange har du hørt, at du skal skrive kvalitetsindhold til nettet? Sandsynligvis flere gange end du har fået en forklaring på, hvad kvalitet egentlig er.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Vi er trætte af traditionelle reklamer. Ingen har lyst til at give en sælger et kram - eller opmærksomhed for den sags skyld. Men hvad nu hvis han, i stedet for en salgstale, tilbyder dig en god historie om sit produkt?

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Du kan skrive dig til mere trafik på din webside ved at dreje tidens varmeste emner, så de bliver relevante for dit eget.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

I lang tid har metabeskrivelser i Google været omkring 160 karaterer lang. Nu er der kommet nye retningslinjer, og hver metabeskrivelse må nu være helt op til 320 karakterer. Så hvad skal du gøre nu?

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Har du hørt om long-tail-søgeord? Vidste du, at søgeordene med den lange hale kan give dig flere salg? 

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.