Tags: Arbejdsliv & Tendenser
Virksomheder slår dagligt annoncer op, hvori de søger den absolut bedst egnede content writer til at skrive deres indhold. Men ‘tekstforfatter’ er ikke en beskyttet titel, og hver mand og dame kan samle den op på gaden og iklæde sig den. Derfor lister samme virksomheder også en række krav, de gerne ser, at en kommende skribent lever op til.
Klogt nok, for ikke alle kan bære titlen som tekstforfatter, selvom den på overfladen ligner en no-brainer.
Samtidig kan ingen have det hele i tasken på én gang, og der findes mange typer viden, erfaring og uddannelsesbaggrunde, som giver kvalificerede skribenter. Men hvilken baggrund skal du lede efter hos din content writer?
De følgende baggrunde er dem, du oftest finder hos en skribent. Læs, hvem du skal vælge til din opgave.
Journalisten
Sproget og evnen til at formidle er journalistens vigtigste værktøjer. Derfor er en journalist altid en eftertragtet skribent.
Hun er god til at finde nye vinkler at angribe emnerne fra, og hun er skrap til research, faktatjek og kildekritik. Som journalist skal man kunne stille de gode spørgsmål, og de bedste artikler (især content marketing) er baseret på skarpe spørgsmål. Hun har sandsynligvis redaktionel erfaring, som hun kan bruge til at tilrettelægge udgivelserne på din blog og på SoMe.
Journalisten, der primært arbejder med nyhedsstof, er vant til at afsløre pointen med det samme. Alt kommer frem i begyndelsen, og hun forholder sig objektivt til stoffet. Derfor finder man ikke meget personlighed i hendes tekster. Brug hende til copywriting frem for content marketing.
Har hun derimod erfaring med featurehistorier, er sagen en helt anden, og hendes personlighed vil præge de historier, hun skriver. Hende kan du bede om at stå for din content marketing.
Vælg journalisten, hvis du mangler hjælp til:
• copywriting (hende fra nyhedsredaktionen)
• strategi til SoMe og content marketing (nyhedsredaktionen igen)
• content marketing (hende med feature-historierne)
• artikler, der kræver research
• pressemeddelelser.
Akademikeren
Her taler jeg primært om kandidater inden for humaniora; fx kommunikation, litteraturvidenskab, filosofi, dansk eller lignende.
Det er nemlig oftere humanister end fx ingeniører og matematikere, der arbejder som skribenter. Hvor sidstnævnte har set stakkevis af grafer, statistikker, tal og formler, har humanisten stort set kun set tekst, historier og sproglig elegance. Derfor har hun overblikket. Hun kan hurtigt finde de vigtigste pointer i komplekst materiale og give det videre i dets spiselige format. Hun kan skrive sammenhængende tekster, hvor både struktur og argumenter er bundsolide. Ofte har hun et dybdegående kendskab til historie, idehistorie, samfund og litteratur – noget nær en perfekt baggrund for den, som altid skal finde på nye ideer og omsætte dem til brugbart materiale for læseren.
Vælg en akademiker, hvis du mangler hjælp til:
• kreative webtekster
• inspirerende content marketing
• artikler, der kræver research
• originale SEO-tekster og landingssider med personligt præg
• tekstforfatning af/sparring ifm. e-bøger og andet længere tekstindhold.
Forfatteren
For forfatteren af skønlitterære historier er sprog ikke bare sprog. Hun bruger det til at gøre teksten til et mekka for sanserne, og hun ved, hvordan man bygger en fortælling op, som du ikke kan lægge fra dig. I forfatterens hoved findes det ultimative inden for sproglig variation, sammenhæng og billedsprog, og hun kan forvandle dine tekster til utrolige historier.
Vælg en forfatter, hvis du mangler hjælp til:
• storytelling
• content marketing, der skal afspejle virksomhedens kernefortælling, værdier og idegrundlag.
Herfra ønskes god skrivelyst til din kommende tekstforfatter.
Freelance SEO-tekstforfatter
Charlotte er cand.mag. fra Syddansk Universitet med sidefag i kommunikation. Som kreativ sprognørd og SEO-entusiast skrev hun webtekster for forskellige websider, mens hun færdiggjorde sin uddannelse. I dag er Charlotte selvstændig freelance tekstforfatter med egen virksomhed, hvor hun blogger om og hjælper webside-ejere med SEO, tekstforfatning og content marketing.
Hun ejer desuden plakatvirksomheden UnikPlakat.dk, hvor hun designer alle shoppens plakater.