Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

SEO-basics: Hvad er rank tracking, og hvorfor skal du gå op i det?

Søgemaskiner bliver mere og mere intelligente. Søgeresultater skræddersys i stigende grad til brugerens søgehistorik, sprog, lokation og enhed.

Betyder keywords overhovedet noget længere?

Ja. Ja de gør.

SEO er markant anderledes, end det var for 10 år siden. Men grundlæggende handler det stadig om at rangere på udvalgte keywords.

Hvad er ranktracking?

Du er netop gået i gang med at lære, hvad SEO er for en størrelse. Der er mange ting at holde styr på. Hurtigt finder du ud af, at du har brug for et overblik over dine placeringer i Google. For selvom det er billigt, er det alt for besværligt at slå hvert enkelt af dine keywords op hver eneste dag og gennemsøge SERP efter dine egne sider.

(Ja, det er der faktisk nogle, der gør!)

Men hvorfor bruge så meget energi på keywordrangeringer? Fordi Google-positioner stadigvæk er en af de vigtigste KPI’er i forhold til SEO.

Gode placeringer giver mere trafik, mere omtale og flere kunder i butikken. Alt dette har en selvforstærkende effekt og styrker din position yderligere.

Rank tracking betyder at følge positionerne i Google på en række udvalgte keywords med det formål at holde øje med effekten af SEO-arbejdet over tid. Til det skal du bruge en rank tracker. En rank tracker er et SEO-værktøj, der selv henter dine Google-positioner ind og viser dem som en graf. Værktøjet viser dig også dine konkurrenters placeringer på de keywords, du selv følger. Endelig får du også at vist, præcis hvilken URL der ranker.

Hvorfor skal du benytte dig af ranktracking?

Fordi SEO uden et overblik over udviklingen af dine Google-positioner er … meningsløst.

Hvis du ikke kender dit udgangspunkt og din udvikling i søgemaskinerne, ved du ikke, hvad du skal arbejde med. Det er umuligt at have en målsætning.

Det er vigtigt at huske, at SEO ikke kun går ud på at nå førstepladsen på 2-3 generiske søgeord. Godt nok er søgevolumen på sådan nogle ofte høj, men det er konkurrencen også. Din keyword-research bør afdække både generiske og long-tail-keywords, som kan skaffe dig trafik. Du udnytter din energi bedre ved at satse på det brede spektrum af keywords og sørge for, at grafen for din gennemsnitlige placering er jævnt stigende.

Hvorfor er det smart at kunne se konkurrenternes placeringer?

Udover den åbenlyse fordel det er at kende dine konkurrenters identitet, har du også mulighed for at gøre dem kunsten efter, hvis de rangerer bedre end dig.

Hvis en konkurrent viser sig særlig svær at overhale, kan du undersøge, hvad der gemmer sig bag vedkommendes rangerende URL. Måske finder du ud af, at det indhold, du har lavet til pågældende søgning, er markant anderledes end konkurrentens. Du har måske lavet en traditionel landingsside, mens din konkurrent har en video. Det kan også være, at konkurrentens landingsside er længere, adresserer en anden intention eller har en masse lækker grafik. Tid til at stjæle!

Hvorfor er det smart at vide, hvilken af dine egne URL’er der rangerer på hvert keyword?

Fordi du bruger lang tid på at tilpasse indholdet til de respektive keywords. Du gør dig umage med at fylde siden med relevant information og calls to action, der skal sende besøgende videre ned i salgstragten. Og så er det skidt, hvis det er en anden side, der rangerer på pågældende keyword. Det kan betyde færre konverteringer og højere bounce rate. Ofte er problemet enten søgeordskannibalisme eller duplicate content.

Hvorfor er det smart også at kunne at følge PPC-keywords?

Det er dyrt at købe annonceplads til keywords i søgemaskinerne. Meget dyrt.

Men tænk nu, hvis det viser sig, at du faktisk begynder at få mere og mere organiske trafik på nogle af keywords, som du ellers betaler eller planlægger at betale for. Så kan du i stedet kaste pengene efter nogle af de keywords, som ikke klarer sig så godt. Sådan udnytter du markedsføringsbudgettet optimalt.

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Freelance SEO-tekstforfatter

Charlotte er cand.mag. fra Syddansk Universitet med sidefag i kommunikation. Som kreativ sprognørd og SEO-entusiast skrev hun webtekster for forskellige websider, mens hun færdiggjorde sin uddannelse. I dag er Charlotte selvstændig freelance tekstforfatter med egen virksomhed, hvor hun blogger om og hjælper webside-ejere med SEO, tekstforfatning og content marketing.

Hun er desuden medstifter af seoscore.io

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Charlotte Schmidt Sørensen
Freelance SEO-tekstforfatter
Tags:

Optimal intern linkbuilding kan give dig en markant bedre placering i SERP.

Charlotte Schmidt Sørensen
Freelance SEO-tekstforfatter
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Vi har allesammen noget i bagagen. Hvad skal der være i din kommende tekstforfatters rygsæk? Altså i rummet med uddannelse of erfaring?

Spilder du dine AdWords-kroner på de forkerte keywords?
Charlotte Schmidt Sørensen
Freelance SEO-tekstforfatter
Tags: Google AdWords

Der er én ting, du ikke må glemme, når du nøjsomt udvælger dine annonceord: brugernes intention.

Hvordan skriver man kvalitetstekst
Charlotte Schmidt Sørensen
Freelance SEO-tekstforfatter
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvor mange gange har du hørt, at du skal skrive kvalitetsindhold til nettet? Sandsynligvis flere gange end du har fået en forklaring på, hvad kvalitet egentlig er.

Spiselige reklamer
Charlotte Schmidt Sørensen
Freelance SEO-tekstforfatter
Tags: Kommunikation & Markedsføring, Salg

Vi er trætte af traditionelle reklamer. Ingen har lyst til at give en sælger et kram - eller opmærksomhed for den sags skyld. Men hvad nu hvis han, i stedet for en salgstale, tilbyder dig en god historie om sit produkt?

Charlotte Schmidt Sørensen
Freelance SEO-tekstforfatter
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring, Salg

Du kan skrive dig til mere trafik på din webside ved at dreje tidens varmeste emner, så de bliver relevante for dit eget.

Nu må metabeskrivelsen være op til 320 tegn
Charlotte Schmidt Sørensen
Freelance SEO-tekstforfatter
Tags: Kommunikation & Markedsføring

I lang tid har metabeskrivelser i Google været omkring 160 karaterer lang. Nu er der kommet nye retningslinjer, og hver metabeskrivelse må nu være helt op til 320 karakterer. Så hvad skal du gøre nu?

Charlotte Schmidt Sørensen
Freelance SEO-tekstforfatter
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Har du hørt om long-tail-søgeord? Vidste du, at søgeordene med den lange hale kan give dig flere salg? 

Freelance SEO-tekstforfatter

Charlotte er cand.mag. fra Syddansk Universitet med sidefag i kommunikation. Som kreativ sprognørd og SEO-entusiast skrev hun webtekster for forskellige websider, mens hun færdiggjorde sin uddannelse. I dag er Charlotte selvstændig freelance tekstforfatter med egen virksomhed, hvor hun blogger om og hjælper webside-ejere med SEO, tekstforfatning og content marketing.

Hun er desuden medstifter af seoscore.io


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her