Bloggen

Nu må metabeskrivelsen være op til 320 tegn

Google har ændret reglerne for metabeskrivelser

Google har bekræftet, at der nu gælder nye spilleregler for dine metabeskrivelser. Metabeskrivelsen er de par linjer, som står under søgeresultaternes title tags. Førhen var det sådan, at du skulle holde din metabeskrivelse på omkring 150 tegn. Men nu har du dobbelt så meget plads at gøre godt med.

Metabeskrivelser og SEO

Vi må hellere slå fast fra begyndelsen, at dine metabeskrivelser ikke afgør dine siders rangering i søgeresultaterne. De er altså ikke en direkte SEO-faktor. Men en velskrevet metabeskrivelse kan være det, der gør, at folk klikker på din side i stedet for dine konkurrenters.
Du må ikke gå i panik, fordi du tror, at det nu er nødvendigt at omskrive alle dine metadata. Det behøver du slet ikke. Dine nuværende metabeskrivelser, som naturligvis er unikke og skrevet specielt til hver enkelt side (!), kan sagtens bruges stadigvæk.
For det første bruger Google ikke din metabeskrivelse, når den skal rangere dig – som allerede nævnt. For det andet, er det slet ikke sikkert, at Google overhovedet bruger den beskrivelse, du har angivet for en side. Måske udvælger algoritmen et uddrag fra din tekst, som passer bedre til den søgeforespørgsel, der bearbejdes. Det sker ret ofte, for som du ved, arbejder Google altid for at servere det mest relevante resultatet på en søgning. Derfor søger algoritmen din tekst igennem efter bestemte søgeord, og det er ikke de samme hver gang. Det vil sige, at dine metabeskrivelser kan variere alt efter, hvad der søges på. Og det er kun godt.

Udnyt pladsen optimalt

Den mest effektive måde, hvorpå du skriver metabeskrivelser, har ikke ændret sig specielt meget, bare fordi du nu har mere plads. Faktisk har det gjort arbejdet lettere. Du har nu hele 300 tegn til at præsentere dit indhold bedst muligt. Du skal stadig fokusere på dit søgeord og tilpasse teksten til det. Du har nu rum til at inkludere relaterede søgetermer og fortælle brugerne mere om, hvad de kan forvente sig af siden.

Den dobbelte mængde anslag til din rådighed gør det også nemmere at svare på det spørgsmål/komme med en definition på det ord/emne, der søges på. Så tænker du måske, at hvis du giver det hele væk i din metabeskrivelse, så klikker folk sig jo ikke ind på din side. Måske har du ret. Men nogle eksperter mener faktisk, at det stadigvæk er way to go. For selvom vi ikke har at gøre med en direkte SEO-faktor, så vil Googles trang til at placere de mest relevante resultater øverst sandsynligvis alligevel give din side et boost i SERP, hvis din metabeskrivelse sidder lige i skabet.

Det, du kan gøre nu, er eventuelt at tage et kig på de sider (landingssider mv.), der giver dig mest trafik. Her kan du sætte ind og forbedre dine metabeskrivelser. Resten af siderne kan få lov at stå, som de er, og du kan rette til hen ad vejen. Google skal nok selv finde en metabeskrivelse at hæfte på, hvis den vurderer, at din egen ikke er tilstrækkelig.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Freelance SEO-tekstforfatter

Charlotte er cand.mag. fra Syddansk Universitet med sidefag i kommunikation. Som kreativ sprognørd og SEO-entusiast skrev hun webtekster for forskellige websider, mens hun færdiggjorde sin uddannelse. I dag er Charlotte selvstændig freelance tekstforfatter med egen virksomhed, hvor hun blogger om og hjælper webside-ejere med SEO, tekstforfatning og content marketing.

Hun ejer desuden plakatvirksomheden UnikPlakat.dk, hvor hun designer alle shoppens plakater.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Hvis du har svært ved at arbejde effektivt i rodede omgivelser, så er der en god forklaring.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Dropshipping - hvad er det, og hvad skal du være opmærksom på?

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Effektiv SEO kræver overvåging af indsatsen. Derfor er en en rank tracker et must i din SEO-værktøjskasse.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Tags:

Optimal intern linkbuilding kan give dig en markant bedre placering i SERP.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Vi har allesammen noget i bagagen. Hvad skal der være i din kommende tekstforfatters rygsæk? Altså i rummet med uddannelse of erfaring?

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Der er én ting, du ikke må glemme, når du nøjsomt udvælger dine annonceord: brugernes intention.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Hvor mange gange har du hørt, at du skal skrive kvalitetsindhold til nettet? Sandsynligvis flere gange end du har fået en forklaring på, hvad kvalitet egentlig er.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Vi er trætte af traditionelle reklamer. Ingen har lyst til at give en sælger et kram - eller opmærksomhed for den sags skyld. Men hvad nu hvis han, i stedet for en salgstale, tilbyder dig en god historie om sit produkt?

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Du kan skrive dig til mere trafik på din webside ved at dreje tidens varmeste emner, så de bliver relevante for dit eget.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Har du hørt om long-tail-søgeord? Vidste du, at søgeordene med den lange hale kan give dig flere salg? 

Freelance SEO-tekstforfatter

Charlotte er cand.mag. fra Syddansk Universitet med sidefag i kommunikation. Som kreativ sprognørd og SEO-entusiast skrev hun webtekster for forskellige websider, mens hun færdiggjorde sin uddannelse. I dag er Charlotte selvstændig freelance tekstforfatter med egen virksomhed, hvor hun blogger om og hjælper webside-ejere med SEO, tekstforfatning og content marketing.

Hun ejer desuden plakatvirksomheden UnikPlakat.dk, hvor hun designer alle shoppens plakater.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.