Google har bekræftet, at der nu gælder nye spilleregler for dine metabeskrivelser. Metabeskrivelsen er de par linjer, som står under søgeresultaternes title tags. Førhen var det sådan, at du skulle holde din metabeskrivelse på omkring 150 tegn. Men nu har du dobbelt så meget plads at gøre godt med.
Metabeskrivelser og SEO
Vi må hellere slå fast fra begyndelsen, at dine metabeskrivelser ikke afgør dine siders rangering i søgeresultaterne. De er altså ikke en direkte SEO-faktor. Men en velskrevet metabeskrivelse kan være det, der gør, at folk klikker på din side i stedet for dine konkurrenters.
Du må ikke gå i panik, fordi du tror, at det nu er nødvendigt at omskrive alle dine metadata. Det behøver du slet ikke. Dine nuværende metabeskrivelser, som naturligvis er unikke og skrevet specielt til hver enkelt side (!), kan sagtens bruges stadigvæk.
For det første bruger Google ikke din metabeskrivelse, når den skal rangere dig – som allerede nævnt. For det andet, er det slet ikke sikkert, at Google overhovedet bruger den beskrivelse, du har angivet for en side. Måske udvælger algoritmen et uddrag fra din tekst, som passer bedre til den søgeforespørgsel, der bearbejdes. Det sker ret ofte, for som du ved, arbejder Google altid for at servere det mest relevante resultatet på en søgning. Derfor søger algoritmen din tekst igennem efter bestemte søgeord, og det er ikke de samme hver gang. Det vil sige, at dine metabeskrivelser kan variere alt efter, hvad der søges på. Og det er kun godt.
Udnyt pladsen optimalt
Den mest effektive måde, hvorpå du skriver metabeskrivelser, har ikke ændret sig specielt meget, bare fordi du nu har mere plads. Faktisk har det gjort arbejdet lettere. Du har nu hele 300 tegn til at præsentere dit indhold bedst muligt. Du skal stadig fokusere på dit søgeord og tilpasse teksten til det. Du har nu rum til at inkludere relaterede søgetermer og fortælle brugerne mere om, hvad de kan forvente sig af siden.
Den dobbelte mængde anslag til din rådighed gør det også nemmere at svare på det spørgsmål/komme med en definition på det ord/emne, der søges på. Så tænker du måske, at hvis du giver det hele væk i din metabeskrivelse, så klikker folk sig jo ikke ind på din side. Måske har du ret. Men nogle eksperter mener faktisk, at det stadigvæk er way to go. For selvom vi ikke har at gøre med en direkte SEO-faktor, så vil Googles trang til at placere de mest relevante resultater øverst sandsynligvis alligevel give din side et boost i SERP, hvis din metabeskrivelse sidder lige i skabet.
Det, du kan gøre nu, er eventuelt at tage et kig på de sider (landingssider mv.), der giver dig mest trafik. Her kan du sætte ind og forbedre dine metabeskrivelser. Resten af siderne kan få lov at stå, som de er, og du kan rette til hen ad vejen. Google skal nok selv finde en metabeskrivelse at hæfte på, hvis den vurderer, at din egen ikke er tilstrækkelig.
Freelance SEO-tekstforfatter
Charlotte er cand.mag. fra Syddansk Universitet med sidefag i kommunikation. Som kreativ sprognørd og SEO-entusiast skrev hun webtekster for forskellige websider, mens hun færdiggjorde sin uddannelse. I dag er Charlotte selvstændig freelance tekstforfatter med egen virksomhed, hvor hun blogger om og hjælper webside-ejere med SEO, tekstforfatning og content marketing.
Hun ejer desuden plakatvirksomheden UnikPlakat.dk, hvor hun designer alle shoppens plakater.