Jeg erklærer mig frivilligt helt og aldeles skyldig i at prædike kvalitetstekst. Det er der mange, der gør. Fortæller dig, at du kun opnår de gode placeringer i søgemaskinerne ved at anstrenge dig lidt ved tasterne. Måske er du endda en af dem, der ved, at SEO har to primære ben at stå på. Det ene hedder backlinks, det andet hedder tekstindhold. I spitzenklasse.
Superfint.
Men hvad betyder kvalitet – sådan helt konkret?
Den her artikel er til dig, der er træt af eventyrlige listicles med ranking factors og flyvske råd om udformningen af SEO-tekster. Uden medfølgende brugsanvisning. Det betyder, at du fra en tekstforfatter her får 5 konkrete råd, der forhåbentlig kan gøre begrebet kvalitet lidt mindre abstrakt.
#1: SEO-tekster anno 2018
Keyword stuffing og søgeordstæthed har for længst passeret deres udløbsdato. De kan sammenlignes med VHS-bånd: Du kan måske godt få dem til at virke enkelte steder, men fremtid har de ikke skyggen af.
Gør i stedet følgende: Undersøg, hvilke relaterede søgeord folk bruger sammen med dit primære søgeord. Google forærer dig de relaterede søgeord, når du skriver det primære ind i søgefeltet. Brug Keyword Planner eller andre værktøjer til at finde de mest populære long-tail-keywords og stillede spørgsmål i forbindelse med dit primære søgeord. Skriv så SEO-teksterne ud fra dine fund. Skriv i et varieret sprog, og sigt efter en god længde på teksten (800+ ord). Jo længere teksten er, jo oftere kan du inddrage dine søgeord uden at lyde som en kegle.
#2: Dybde frem for bredde
Jeg elsker bøger. Sådan nogle, man kan røre ved og føle tyngden af. Dybden.
Når jeg ikke skriver, læser jeg. Meget af læsningen foregår foran skærmen, men efter mange timers skærmtrold med læsebriller kommer jeg til at savne mine bøger. Hvorfor? Fordi internettet er stoppet til med tekster, der knap når at kradse i overfladen. Jo bredere dine artikler er, jo større er chancen for, at læseren vil finde dem ligegyldige. Overflødige opremsninger af noget, de har hørt før.
Flere og flere internetgængere foretrækker begavede artikler, der går i dybden. Artikler, der er grundigt og tænksomt behandler et enkelt område af deres interesse. Og derfor ynder Google at skubbe sådan nogle artikler foran i køen.
#3: Bring personlighed ind i teksten, og præg dem med din egen stil
Maskiner er kolde og mekaniske. Forudsigelige. De gør, hvad de bliver bedt om. Intet mere, intet mindre. Mennesker, derimod, siger sjove ting. Ting, som skulle have været sjove, men falder til jorden. Mennesker bruger sarkasme, og de bander. Vi har børn, familier og ønsker om at halvere antallet af skvalderkålsplanter i baghaven og måske bruge dem i en smoothie. Vi bliver frustrerede, begejstrede og vi drages. Tænker i billeder. Vi fremfører ikke livløse monologer. Eller jo, måske i Nordkorea. Men på internettet stortrives det naturlige, personlige sprog. Og sørme om ikke også du kan få del i det stigende antal stemmesøgninger, hvis du gør dig umage med at bruge samtalesprog.
#4: Skriv noget, folk kan bruge
Og det behøver ikke at være en konkret og udførlig guide til at skifte bilens tandrem, kilerem eller livrem. Hvis dit hjerte flyder over med tanker, der kan inspirere og motivere en bestemt målgruppe, så del dem endelig. Artikler om personlig udvikling og vigtige livserfaringer er utrolig populære.
#5: Giv dit sprog kærlig opmærksomhed
Jeg kan på det kraftigste anbefale, at du gør dig svært umage med dine teksters stilistiske udtryk, grammatikken og læsevenligheden.
• Varier dine sætningers længde
• Hav fokus på ordvalg (brug en synonymordbog, hvis du har svært ved at variere dit sprog)
• Billedsprog og analogier kan puste liv i jævne tekster
• Benyt grammatiske opslagsværker, hver gang du er i tvivl
• Lav korte afsnit med underoverskrifter
Hvis du før har underkendt værdien af sprogligt håndværk, vil du blive glædeligt overrasket over, hvor meget det betaler sig. Også i søgemaskinerne.
Freelance SEO-tekstforfatter
Charlotte er cand.mag. fra Syddansk Universitet med sidefag i kommunikation. Som kreativ sprognørd og SEO-entusiast skrev hun webtekster for forskellige websider, mens hun færdiggjorde sin uddannelse. I dag er Charlotte selvstændig freelance tekstforfatter med egen virksomhed, hvor hun blogger om og hjælper webside-ejere med SEO, tekstforfatning og content marketing.
Hun ejer desuden plakatvirksomheden UnikPlakat.dk, hvor hun designer alle shoppens plakater.