Hvad er det, der springer på dig alle steder fra, så snart du åbner avisen, magasinet og især computeren? Reklamer! Heldigvis er du ingen novice på slagmarken, og du har paraderne oppe. Helt oppe. Derfor er det nødvendigt for virksomheder at gentænke deres markedsføringsmetoder. Det dur ikke at blive ved med at servere noget, folk brækker sig over. Ja, det er stærke ord, men reklamer er stærke sager – og de kommer i flok. Føj.
Hvad er en advertorial for noget?
Advertorials har været her længe, men de får mere opmærksomhed nu, fordi du er så god til at parere.
Vi, kunderne, er knaldgode til at genkende traditionelle og aggressive reklameformer. Vores skarpe øje og effektive adblockers tvinger virksomhederne til at lægge bånd på deres sælgeriver. I praksis betyder det, at virksomhederne må træde i baggrunden og lade historien fylde mere end produktet. Ligesom journalisten gør det i en feature. Og en advertorial er netop kombinationen af en ‘advertisement’ og en ‘editorial’, altså en reklame pakket ind i en historie på et udvalgt medie, der skaber værdi for mediets læsere. En advertorial skal have samme form, tone og layout som mediets eller platformens øvrige indhold, og den skal henvende sig til samme publikum. Opbygningen og fortælleformen gør ‘reklamen’ læseværdig og hjælper til med at lagre budskabet i modtagerens hukommelse. Det er guld værd for afsenderen.
Adskillige undersøgelser har vist, at advertorials får langt mere opmærksomhed end almindelige reklamer. Det skyldes ikke blot, at her er tale om en artikel af en vis længde. Det skyldes i høj grad også, at en sådan historie skaber relationer til læseren og italesætter et behov eller en interesse hos vedkommende på en levende måde. Advertorials har således flere ting tilfælles med content marketing.
Man kan lave advertorials på mange forskellige måder og på mange platforme. Det kan foregå i traditionelle aviser, tabloidaviser, netaviser, på websider og på blogs. Det kan være artikler, videoer podcasts eller andet. Advertorials, som primært findes på nettet, kalder man for native advertising. Mange advertorials hedder på dagligdags dansk bare sponsorerede artikler. Udgangspunktet er altid en eller anden problemstilling eller et behov, som virksomheden har identificeret hos målgruppen.
Det må ikke handle om dig
Det handler om at sætte kunden før sig selv, når man reklamerer via advertorials. Det betyder ikke, at det er forbudt at nævne sit navn eller sit produkt. Modtageren skal naturligvis vide, hvem der kan løse det problem, artiklen lige har beskrevet. Men her er ikke plads til direkte og pågående salgstaler. De skader både virksomheden og det medie, der bringer artiklen. Produktet skal i stedet indgå som en naturlig del af selve historien.
Nogle virksomheder nøjes med at præsentere sig selv eller deres produkt én gang. Helt diskret – eksempelvis i artiklens byline. Det gør de, fordi formålet er at promovere de værdier, virksomheden står for. Ikke produkterne. En artikel om en surfer, der trodser de største bølger verden over, handler måske om at markedsføre sig på værdier som mod, styrke, nytænkning, at søge og bryde grænser og yde optimalt. Afsenderen kunne være en bilproducent eller måske ny teknologi.
Hvem skriver advertorials?
Nogle gange er det mediets egne journalister og tekstforfattere, der skriver din advertorial, og andre gange kan du få lov til selv at vælge en freelancer til at løse opgaven med selve artiklen.
Nogle medier forholder sig meget kritiske over for advertorials, mens andre er mere åbne over for genren. Det samme gælder for de enkelte journalister på redaktionerne. Nogle kaster sig gerne over at skrive en advertorial, mens andre føler, at de sætter deres faglige stolthed på spil ved at skrive reklameindhold.
Sagen er bare, at advertorials er big business, for de virker. Men det kræver research, empati, kreativitet og en god fortællerstemme at skrive historierne, og du kommer ingen vegne ved at sætte den lokale praktikant på opgaven i frokostpausen. Her må erfarne skribenter til, og du kan ikke komme uden om et samarbejde med en journalist eller en tekstforfatter.
Freelance SEO-tekstforfatter
Charlotte er cand.mag. fra Syddansk Universitet med sidefag i kommunikation. Som kreativ sprognørd og SEO-entusiast skrev hun webtekster for forskellige websider, mens hun færdiggjorde sin uddannelse. I dag er Charlotte selvstændig freelance tekstforfatter med egen virksomhed, hvor hun blogger om og hjælper webside-ejere med SEO, tekstforfatning og content marketing.
Hun ejer desuden plakatvirksomheden UnikPlakat.dk, hvor hun designer alle shoppens plakater.