Bloggen

Dropshipping af produkter – det skal du være opmærksom på

Hvis du gerne vil starte virksomhed med salg af fysiske produkter, finder du hurtigt ud af, at et varelager er dyrt at opbygge og kræver meget plads. Indkøb og opbevaring af emballage er heller ikke piece of cake. Dertil kommer selve forsendelsen og fragtløsningen. Og hvad gør man så? Nød lærer som bekendt budgethæmmet iværksætter at spinde nye løsninger, og én af disse løsninger kan være dropshipping.

Hvad er dropshipping?
Dropshipping er smart. Fidusen er, at du allierer dig med en anden shop eller leverandør, som allerede har dit produkt på lager. Denne leverandør sørger for at pakke og sende varen til din kunde. Mod en pæn betaling, naturligvis. Du slipper så til gengæld for at føre varelager og bekymre dig om at få bestillingerne sendt afsted. I stedet for kan du koncentrere dig om andre ting – som at vækste din virksomhed.

Men selvom dropshipping er smart, er der nogle ting, du skal være opmærksom på. Jeg har selv samarbejdet med to forskellige dropshipping-partnere omkring forsendelse af hhv. plakater og børnemøbler, og her får du mine erfaringer helt kort.

Ups and downs ved dropshipping
Vi har allerede berørt det allerbedste ved dropshipping, nemlig at du ikke behøver at investere i et varelager og stå for forsendelse. Hvis du kun har din kælder og en mindre opsparing til rådighed, er udgiften til varelager uoverskuelig. Med din partner ved hånden kan du nøjes med at betale for den enkelte vare, når du har solgt den. Og så skal man som helt grøn heller ikke undervurdere den udfordring og udgift, der gemmer sig bag emballering og forsendelse. Emballage kræver også meget plads, og selvom vi ”kun” taler om pap og papir (og ruller med genbrugsplast, sække med majsfyld etc.), er det faktisk også temmelig dyrt at indkøbe. Det kræver også research at finde den rette distributør til sine varer. Som lille fisk er det svært at få gode aftaler i hus, og du vil opleve, at fragt kommer til at udgøre en stor del af dine udgifter.

Med en dropshipping-partner har du altså mulighed for at bruge dine penge på markedsføring og vækst frem for varelager og emballage.

Hvad er så bagsiden ved ikke selv at styre showet? Lige netop det – du er ikke selv i kontrol. Når det kommer til nethandel, er leveringstiden altid supervigtig. Jeg oplevede, at mine partnerne pludselig ikke kunne overholde de leveringstider, jeg lovede mine kunder. Og jeg kunne intet gøre. Det var tilfældet med begge produkttyper, og jeg endte med at måtte skrive beklagende mails og refundere flere ordre for at sikre mig, at mine kunder trods alt fik en god oplevelse. Desuden lærte jeg, at selvom min partner lover, at han eller hun prioriterer mine kunders bestillinger lige så højt som sine egne, så er min partner også min konkurrent. Han eller hun sælger jo de samme produkter – og er ovenikøbet større end mig på alle parametre.

Til sidst er der to lidt lavpraktiske ting, du skal overveje. Har du den tekniske baggrund, der skal til for at få dit shopping-system til at arbejde sammen med din partners? Og kan du finde og fjerne årsagen, når teknikken fejler? Hvis ikke, skal du regne det med som en udgift at finde hjælp til det.

Der er også lige den hage, at du aldrig ser den vare, der ryger afsted til kunden (i dit navn!). Da jeg fik min egen produktion på plads, gav det mig ro i maven. For jeg har det bedst med at have set og følt det produkt, som min kunde køber, så jeg kan stå inde for kvaliteten. Men jeg er også perfektionistisk anlagt – med et drys OCD oveni. Hvordan vil du have det med, at andre skal stå for kvalitetstjek for dig?

Kort sagt blev det den manglende kontrol, der gjorde, at jeg var nødt til at finde penge til de produkter og det udstyr, jeg manglede i min virksomhed for selv at styre showet. Men med den rigtige partner kan dropshipping sagtens fungere, og er det den eneste mulighed for dig, så spring ud i det.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Freelance SEO-tekstforfatter

Charlotte er cand.mag. fra Syddansk Universitet med sidefag i kommunikation. Som kreativ sprognørd og SEO-entusiast skrev hun webtekster for forskellige websider, mens hun færdiggjorde sin uddannelse. I dag er Charlotte selvstændig freelance tekstforfatter med egen virksomhed, hvor hun blogger om og hjælper webside-ejere med SEO, tekstforfatning og content marketing.

Hun ejer desuden plakatvirksomheden UnikPlakat.dk, hvor hun designer alle shoppens plakater.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Hvis du har svært ved at arbejde effektivt i rodede omgivelser, så er der en god forklaring.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Effektiv SEO kræver overvåging af indsatsen. Derfor er en en rank tracker et must i din SEO-værktøjskasse.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Tags:

Optimal intern linkbuilding kan give dig en markant bedre placering i SERP.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Vi har allesammen noget i bagagen. Hvad skal der være i din kommende tekstforfatters rygsæk? Altså i rummet med uddannelse of erfaring?

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Der er én ting, du ikke må glemme, når du nøjsomt udvælger dine annonceord: brugernes intention.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Hvor mange gange har du hørt, at du skal skrive kvalitetsindhold til nettet? Sandsynligvis flere gange end du har fået en forklaring på, hvad kvalitet egentlig er.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Vi er trætte af traditionelle reklamer. Ingen har lyst til at give en sælger et kram - eller opmærksomhed for den sags skyld. Men hvad nu hvis han, i stedet for en salgstale, tilbyder dig en god historie om sit produkt?

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Du kan skrive dig til mere trafik på din webside ved at dreje tidens varmeste emner, så de bliver relevante for dit eget.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

I lang tid har metabeskrivelser i Google været omkring 160 karaterer lang. Nu er der kommet nye retningslinjer, og hver metabeskrivelse må nu være helt op til 320 karakterer. Så hvad skal du gøre nu?

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Har du hørt om long-tail-søgeord? Vidste du, at søgeordene med den lange hale kan give dig flere salg? 

Freelance SEO-tekstforfatter

Charlotte er cand.mag. fra Syddansk Universitet med sidefag i kommunikation. Som kreativ sprognørd og SEO-entusiast skrev hun webtekster for forskellige websider, mens hun færdiggjorde sin uddannelse. I dag er Charlotte selvstændig freelance tekstforfatter med egen virksomhed, hvor hun blogger om og hjælper webside-ejere med SEO, tekstforfatning og content marketing.

Hun ejer desuden plakatvirksomheden UnikPlakat.dk, hvor hun designer alle shoppens plakater.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.