Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring
Kigger man på de faktorer, der har en indflydelse på din hjemmesides placering i Google, ja så kan man hurtigt blive helt forpustet. Listen er nemlig lang, rigtig lang, og jeg mindes faktisk at have set en liste på en amerikansk SEO-blog med over 200 forskellige faktorer.
Alle faktorer er dog ikke lige vigtige, og fokus har i lang tid været på f.eks. at skabe links til sin hjemmeside, da Google længe har brugt links som et kraftigt rangeringssignal. Links er stadig vigtige, men i takt med at SEO-branchen (både black-hat og white-hat) er blevet bedre til at skabe naturlige linkprofiler til deres kunder, så er Google begyndt at bruge andre mere præcise faktorer til at evaluere og rangere hjemmesider i deres søgeresultater.
En af disse er ”time on page”, altså den tid som brugeren bruger på din side, før han forlader den igen. Google kan nemlig måle på, hvor hurtigt du kommer tilbage til deres søgeresultater fra en hjemmeside, og har det kun været et meget kort besøg, så tager Google det som et tegn på, at søgeresultatet ikke var relevant for søgningen.
Google måler både på time on page via bounceback til deres søgeresultater samt via deres Chrome browser, selvom dette vist stadig er lidt ”tys tys”.
Du kan evt. se videoen herunder fra Brian Dean med et rigtig spændende eksempel på, hvordan Google bruger time on page til at justere deres søgeresultater.
Det er derfor vigtigere end nogensinde før at fokusere på at holde din besøgende på din side, så skru ned for din linkbuilding og brug i stedet noget energi på indhold, der øger din time on page.
Det vigtigste du kan gøre for at øge din time on page og holde på dine besøgende, er at skabe indhold som er relevant og ikke mindst fængende for de besøgende. Det er desuden vigtigt, at du ikke skaber indhold, som forsøger at ramme søgeord som siden alligevel ikke er 100% relevant for – det er spild af tid og virker ikke i længden.
Her er et par tips til at skabe indhold, der holder på dine besøgende:
Video
Folk elsker video. Det er super nemt at gå til, og du behøver ikke læse lange passager af tekst for hurtigt at få de vigtigste konklusioner.
Du kan spørger dig selv – vil du helst læse en hel side med tekst eller se en video på 3 minutter? De fleste ville sige se en video, og selvom videoen kun er 3 minutter, så er det stadig længere end 10 sekunder, som er den tid en person, der ikke gider læse en lang tekst, ville bruge på siden.
Jeg bruger selv video en del på mine egen side NemProgrammering.dk. Her har jeg f.eks. haft stor succes med at øge den gennemsnitlige time on page på vores InDesign kursus med over 1 minut ved blot at tilføje en kort introvideo.
Infografikker
Du kan også overveje at bruge infografikker. Infografikker får også dine besøgende til at blive længere på siden, da de er nemme at gå til og hurtigt fanger dine besøgende, så de forbliver på din side i stedet for at forsvinde med det samme.
Cliffhangers
Når du så endelig skriver noget tekst, så er det vigtigt, at du skriver fængende, så dine besøgende bliver ved med at læse indtil artiklen ikke er længere.
En god måde at holde din læser fokuseret og interesseret er ved at bruge cliffhangers undervejs i teksten.
En cliffhanger kunne eksempelvis være:
Med sådanne små sætninger spredt ud over din tekst, skal dine besøgende nok blive på siden og læse artiklen til ende! Sammenkobler du det med både video og grafik, så skal du nok opnå en time on page, som Google vil belønne dig for!
Iværksætter og online marketing konsulent
Thomas Skov Iversen er iværksætter med fokus på online-verdenen. Siden 2011 har han stået bag NemProgrammering.dk, som i dag er Danmarks største udbyder af gratis online videoundervisning.
Udover NemProgrammering.dk er Thomas partner i webbureauet NPWS.dk, hvor fokus er på unikke WordPress løsninger. I 2015 skrev han desuden en e-bog om WordPress under navnet ”WordPress Manualen”.
Emner for blogindlæg vil bl.a. være søgemaskineoptimering, marketing via sociale medier og selvfølgelig tips og tricks til udvikling af hjemmesider i f.eks. WordPress.