I forbindelse med mit eget arbejde som online marketing konsulent, hvor videoer er en central del af indholdet, har jeg igennem de sidste mange år oplevet, hvordan YouTube kan og bør anvendes som en del af en virksomheds marketingmix.
For mange virksomheder kan YouTube virke som et relativt ukendt land, når det kommer til at kortlægge marketingmuligheder. Et møde med en konsulent fra Google kan hjælpe dig i gang med markedsføring via YouTube, men i denne guide vil jeg kort give dig fire YouTube marketingstrategier, som du kan overveje, inden du booker mødet med Google.
Vi springer direkte ud i det:
Lav viralt videoindhold
En af de bedste måder at opnå større synlighed og eksponering på nettet er ved at lave videoer med det mål for øje, at de skal gå viralt.
At lave en viral video er dog ikke så let som man skulle tro, og mange har forsøgt forgæves. En vigtig ingrediens til en viral video er simplicitet. Videoen skal være kort og simpel. Husk på at adfærden på de sociale medier er klik -> se -> del -> gå videre. Du har altså kun ganske få minutter til at fange folks opmærksomhed og få dem til at dele.
Dit indhold skal ligeledes være unikt. Ingen gider dele noget, der minder om det deres venner delte for tre måneder siden.
Vigtigst af alt, så skal dit indhold være relevant for tiden. Undersøg hvad der er ”hot” lige nu og lave en video i relation til dette.
Opbyg et YouTube community
Virale videoer er gode, men vil sjældent skabe eksponering over længere tid. I stedte for at gå efter et ”one hit wonder” kan du skabe relevant og brugbart indhold for din målgruppe via din YouTube kanal. Lav videoer som folk kan bruge til noget, og som får dem til at vende tilbage. Sørg for at lave nye videoer regelmæssigt, så du på den måde skaber en fast skare af følgere, som er villige til at dele dine videoer.
YouTube annoncering
Du har sikkert allerede prøvet Google Adwords og Facebook Advertising, men har du overvejet at annoncere via YouTube? YouTube er typisk billigere end de to førnævnte, og dine muligheder for præcis targeting er mindst lige så gode. Jeg kan i den forbindelse anbefale denne guide, der ridser mulighederne ret godt op.
Product placement hos YouTubers
YouTubers er morgendagens stjerner, og nogle har endda flere seere på deres kanaler end enkelte af de mindre danske TV-kanaler. Udnyt dette og få en YouTuber til at anmelde, anvende eller blot omtale dit produkt i en af deres videoer. Mange gør det gerne, hvis blot de får lov at beholde produktet, så det er en billig og nem måde at opnå stor eksponering.
Her er en liste med de største danske youtubekanaler. Måske rammer en af dem din målgruppe?
Jeg håber denne guide har givet dig blod på tanden til at gå i krig med YouTube. Udover hvad jeg har beskrevet her, kan YouTube også bruges som en del af din SEO-strategi. Den historie må komme i et andet indlæg.
Iværksætter og online marketing konsulent
Thomas Skov Iversen er iværksætter med fokus på online-verdenen. Siden 2011 har han stået bag NemProgrammering.dk, som i dag er Danmarks største udbyder af gratis online videoundervisning.
Udover NemProgrammering.dk er Thomas partner i webbureauet NPWS.dk, hvor fokus er på unikke WordPress løsninger. I 2015 skrev han desuden en e-bog om WordPress under navnet ”WordPress Manualen”.
Emner for blogindlæg vil bl.a. være søgemaskineoptimering, marketing via sociale medier og selvfølgelig tips og tricks til udvikling af hjemmesider i f.eks. WordPress.