Tags:
Når man springer ud i iværksætterlivet, er det rigtig mange ting man skal huske på og sætte sig ind i. Der er skat, der er branding, økonomi, kunder, jura, kontor, moms og meget mere.
Det kan godt virke lidt uoverskueligt, og derfor kan det ofte være en god idé at lave sig en god gammeldags todo liste med de ting man skal have styr på. Så kan man tage dem i prioriteret rækkefølge, så der stadig er plads til det er jo er det vigtigste, ens kunder.
I denne guide får du 3 ting, som du i hvert fald skal have med på din liste, hvis du ikke allerede har noteret dem.
Forsikringer
Forsikringer er tørt og kedeligt, og ofte noget man føler man betaler for, men ikke rigtig får noget for.
Forsikringer, også forsikring for selvstændige, er dog vigtige at have, da de er rigtig træls ikke at have, hvis uheldet skulle være ude.
Når du er selvstændig, er nogle forsikringer faktisk lovpligtige, alt efter din branche og du bør sætte dig ind i , netop din branche, inden du begynder at skaffe kunder.
Blandt nogle af de vigtigste forsikringer for iværksættere er f.eks.
Hjemmeside
Når du er selvstændig, skal du have en hjemmeside, om du så er frisør, håndværker, konsulent eller noget helt fjerde, så giver det bare god mening med en hjemmeside, så folk kan finde dig og se hvad du tilbyder samt evt. priser.
For at lave en hjemmeside skal du bruge webhotel og domæne, og det køber du typisk et og samme sted, f.eks. hos danske nordicway.
Jeg vil klart anbefale dig at bruge WordPress, specielt hvis du blot skal have en simpel side.
WordPress er nemt at bruge, det er gratis og så findes der ufatteligt meget materiale om WordPress på nettet, som kan hjælpe dig i gang med din side. Og skulle du får brug for hjælp, så er der også masser af WordPress freelancere, som kan hjælpe dig, eller også kan du være heldig at der er en i omgangskredsen der kan, da WordPress bare bruges alle steder.
Budget og økonomi
Du skal selvfølgelig føre et regnskab, og her er det klart nemmest at bruge et regnskabsprogram som f.eks. Dinero.
Dog er der ofte også mange andre tal man skal holde styr på , f.eks. hvor meget man tjener på at køre markedsføring, budgetter til diverse ting samt generel databehandlingen.
Her kan et værktøj som f.eks. Excel være rigtig godt at være god til, da det kan spare dig for en masse tid og give dig indsigt og struktur i data.
Er du som selvstændig ikke allerede velbevandret i Excel, kan jeg derfor anbefale dig at tage et online Excel kursus, hvor du vil blive godt klædt på til netop at styre alle dine tal som selvstændig i Excel.
Iværksætter og online marketing konsulent
Thomas Skov Iversen er iværksætter med fokus på online-verdenen. Siden 2011 har han stået bag NemProgrammering.dk, som i dag er Danmarks største udbyder af gratis online videoundervisning.
Udover NemProgrammering.dk er Thomas partner i webbureauet NPWS.dk, hvor fokus er på unikke WordPress løsninger. I 2015 skrev han desuden en e-bog om WordPress under navnet ”WordPress Manualen”.
Emner for blogindlæg vil bl.a. være søgemaskineoptimering, marketing via sociale medier og selvfølgelig tips og tricks til udvikling af hjemmesider i f.eks. WordPress.