Tags: IT
Der er et hav af specifikationer og muligheder man skal tage stilling til, når man køber webhotel til sin hjemmeside, blog eller webshop, og det kan være svært at vælge det bedste webhotel til ens behov.
Sandheden er dog, at kun nogle få er rigtig vigtige for den gennemsnitlige webshop eller hjemmeside.
Disse vil jeg komme ind på i dette blogindlæg.
En af de ting, som rigtig mange webhoteller sætter en begrænsning på, og som umiddelbart ikke altid er synligt er antallet af e-mails, du kan have på deres webhotel.
Har du f.eks. hansen.dk, så kan du i princippet have jens@hansen.dk og peter@hansen.dk. Har du to domæner, kan du gøre det samme på dit andet domæne.
Men det er der altså en del webhoteller, som sætter en begrænsning på, således at du skal betaler ekstra for flere mailkonti.
Find et webhotel, hvor sådanne begrænsninger ikke er der – de findes nemlig!
Dette leder mig videre til det antal domæner du kan have på webhoteller. Du har sikkert lige nu kun en webshop eller hjemmeside, men for langt de fleste, der begynder at arbejde med online, så ender det næsten altid med, at man får flere hjemmesider og måske også webshops.
Derfor er det altid en god idé at sikre, at det webhotel man vælger, har et vist antal domæne-pladser inkluderet i prisen – eller idealt set, har ubegrænset domæner.
God support er noget af det vigtigste, når det gælder valget af webhotel. Det behøver ikke være telefon-support (det koster en bondegård, hvis man vil have et webhotel med det), det kan sagtens være en hurtig og kompetent mail-support, som de fleste har.
Det kan være svært at vurdere kvaliteten af supporten hos de enkelte webhoteller, men hvis du google ”anmeldelse (webhotel navn)”, så burde du kunne få en fornemmelse af, hvor gode de er til at hjælpe deres kunder.
Alle udbyder tager backup i et eller andet omfang. De fleste tager backup af dine side minimum 7 dage tilbage i tiden. Det vil sige, at de gemme ”øjebliksbilleder” af din konto og dermed hjemmeside hos dem fra de seneste 7 dage, så du altid kan rulle tilbage, hvis der er behov for det.
Hvad der ikke er standard, er din adgang til din backup. Hos nogle udbydere, kan du selv køre en backup og endda gøre det på database, fil eller fuld konto niveau (hvis det f.eks. kun er en enkel fil, du har brug for, bliver rullet tilbage). Men hos nogle udbydere skal du betale for at få adgang til din backup. Det betyder i realiteten, at hvis du side går ned og den skal gendannes, så skal du betale et ekstra gebyr for det.
Nogle steder skal du tilmed betaler ekstra hver måned for backup, så hold lige øje med det!
Udover disse 4 ting, er der sådan noget som 1-klik installation af WordPress, gratis SSL og rigeligt med ”båndbredde, men disse ting er efterhånden blevet så standard, at du kan forvente det hos langt de fleste webhoteller – ellers bør du se dig om efter en anden udbyder!
Iværksætter og online marketing konsulent
Thomas Skov Iversen er iværksætter med fokus på online-verdenen. Siden 2011 har han stået bag NemProgrammering.dk, som i dag er Danmarks største udbyder af gratis online videoundervisning.
Udover NemProgrammering.dk er Thomas partner i webbureauet NPWS.dk, hvor fokus er på unikke WordPress løsninger. I 2015 skrev han desuden en e-bog om WordPress under navnet ”WordPress Manualen”.
Emner for blogindlæg vil bl.a. være søgemaskineoptimering, marketing via sociale medier og selvfølgelig tips og tricks til udvikling af hjemmesider i f.eks. WordPress.