Tags: IT
Hvis du står i en situation, hvor du skal have en hjemmeside launched og vælge, hvilket webhotel siden skal hostes fra, er der nogle faktorer, som du altid bør kigge efter, herunder pris, support, kundeservice og gennemsigtighed.
I den proces kan det virke oplagt bare at sige, at man krydser faktorerne af og løser problemerne, efterhånden som de opstår. I denne tekst vil vi dog gerne udpensle nogle af de faldgruber, som rigtig mange før dig er faldet i, og som vi derfor gerne vil have, at du undgår. For uanset om det er din første hjemmeside, eller om du er erfaren i gamet, er det aldrig dumt at blive mindet om, at et webhotel skal passe til dine behov.
Overvej, om et udenlandsk webhotel er prisen værd
Der findes et hav af forskellige webhoteller, der alle kan tilbyde at hoste dit website. Både i Danmark og det store udland kan du finde udbydere, der lokker med gode priser og gode løsninger. Nogle gange er løsningen og prisen bare for god til at være sand, for udenlandske webhoteller har det godt nok med at være billigere, men det betyder nødvendigvis ikke, at de dækker dine behov.
For det første vil du med en udenlandsk udbyder som regel støde på den udfordring, at deres support er på engelsk, og selvom du føler dig god i det engelske sprog, kan det være rart at kunne få løst et akut problem på dit modersmål. Derudover kan der være noget med tidszoner, der kan gøre, at du ikke kan være sikker på, om supporten er åben, når dit problem opstår. Og endelig kan der være en udfordring med hastigheden på din hjemmeside, hvis serveren, hvor webhotellet ligger, for eksempel er i USA eller Canada.
Vi vil derfor anbefale, at du vælger en dansk udbyder af webhoteller, hvis support og indlæsningshastighed af din hjemmeside er vigtige faktorer for dig – og det er det faktisk for de fleste hjemmesideejere
Kan du gennemskue dit webhotel?
Når du kigger på webhoteller, er det vigtigt, at du kan gennemskue prisen. Vælg derfor en udbyder, der klart og tydeligt kommunikerer, hvad det kommer til at koste dig om måneden at få den service, du har brug for. Koster det for eksempel noget ekstra at tilgå kundesupport?
Vil du have en god start med din udbyder, kan du med fordel opsøge anmeldelser af virksomheden, hvor du kan få et fingerpeg om, hvilke værdier der bliver lagt vægt på. Vil du meget gerne kunne komme i kontakt med kundeservice hurtigt, men virksomheden nærmest kun er en server for din hjemmeside, vil det som regel fremgå af anmeldelserne, da andre brugere helt sikkert har samme behov som dig.
Undgå derfor at vælge en udbyder af webhoteller, hvor du ikke kan gennemskue enten prisen eller servicen. Det vil spare dig for en masse besvær fremadrettet.
Iværksætter og online marketing konsulent
Thomas Skov Iversen er iværksætter med fokus på online-verdenen. Siden 2011 har han stået bag NemProgrammering.dk, som i dag er Danmarks største udbyder af gratis online videoundervisning.
Udover NemProgrammering.dk er Thomas partner i webbureauet NPWS.dk, hvor fokus er på unikke WordPress løsninger. I 2015 skrev han desuden en e-bog om WordPress under navnet ”WordPress Manualen”.
Emner for blogindlæg vil bl.a. være søgemaskineoptimering, marketing via sociale medier og selvfølgelig tips og tricks til udvikling af hjemmesider i f.eks. WordPress.