Tags: Salg
Corona-epidemien har tvunget langt de fleste virksomheder til at gentænke eller tilpasse deres forretningsmodel. For nogle har det ikke været muligt, mens andre har fundet spændende nicher, som de aldrig ville have kigger på, hvis det ikke havde været for epidemien.
Corona er dog kommet for at blive, om det så er i den nye form eller i form af en ny virus om nogle år. Derfor har jeg skrevet denne artikel, hvor jeg giver 4 Corona-venlige forretningsideer til dig, som måske ikke lige har tilpasse forretningen endnu eller mangler ideer til hvad i kan gøre, når landet lukker ned, som vi har oplevet det.
Online kurser har i stor stil hittet under Corona, og traditionelle kurser ting, som man ellers altid ville møde fysisk op til, kan nu findes som online kurser.
Tag bare et kig på dette keramikkursus. Hvad havde troet man kunne lære Keramik online, hvis det ikke havde været for Corona.
Et online kursus, kan dog være mange ting. Det kan både være præ-optagede videoer, hvor man følger dem fra A til Z. Det kan også være et webinar eller et forløb, hvor du ”tuner ind” en gang om ugen i en time i 6 uger i streg.
Det afhænger af, hvad der passer til dig, hvordan du vil gøre det. Er du f.eks. blomsterbinder, hvor du står i butikken det meste af dagen, så passer det måske ikke så godt, at du skal være ”live” kl 15 hver dag i 6 uger. Her ville en online-forløb, hvor du har optaget videoerne på forhånd nok fungere bedre.
Mange vil nok spørge sig selv – men hvordan får jeg det solgt? Og hvad med alt det tekniske? Her kan man vælge at stå for det selv, men vil man fokusere på selve kurset og overlade det tekniske til andre, kan man udgive via platforme som f.eks. WeTeach.dk
Kan det sendes? Hvis ja, så gør det – også selvom det er besværligt.
Det findes utrolig mange forsendelses-muligheder derude, og hvis dine kunder er villige til at betale for det, så er det da bare at få sendt varerne i stedet for at folk skal ned i din butik for at hente dem.
Et godt eksempel kunne være de to gutter som var i løvens hule, som sendte et ler-kit ud til deres kunder, så de kunne arbejde med keramik og ler hjemme. Normalt ville man synes, at det lyder galimatias at sende ler med posten, men når alt er lukket og du ikke kan tage ned hos din lokale keramiker, så giver det pludselig god mening.
Helt generelt kan du blot kigge på dine konkurrenter. Hvis de holder lukker og søger om statsstøtte, så betyder det, at de kunder i har kæmpet om pludselig har ganske få muligheder for at købe jeres produkt.
Her kan i forsøge få solgt jeres produkt, selvom det måske er en del mere besværligt og sværere for jeres kunder end blot at møde op i butikken og hente produktet med hjem.
Her i Aarhus holder barerne f.eks. lukket, men enkelte barer har tilpasset sig, og laver nu ”to-go” drinks og drinks-sæt, man kan bestille til sin lørdag aften.
Der er med andre ord mange muligheder derude, hvis man tænker lidt ud af boksen.
Iværksætter og online marketing konsulent
Thomas Skov Iversen er iværksætter med fokus på online-verdenen. Siden 2011 har han stået bag NemProgrammering.dk, som i dag er Danmarks største udbyder af gratis online videoundervisning.
Udover NemProgrammering.dk er Thomas partner i webbureauet NPWS.dk, hvor fokus er på unikke WordPress løsninger. I 2015 skrev han desuden en e-bog om WordPress under navnet ”WordPress Manualen”.
Emner for blogindlæg vil bl.a. være søgemaskineoptimering, marketing via sociale medier og selvfølgelig tips og tricks til udvikling af hjemmesider i f.eks. WordPress.