Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring
SEO-udbydere er der nok af på det danske marked. Du skal blot søge efter ”SEO” på google og wupti, så har du et hav af muligheder. Men hvordan vælger man lige en SEO-udbyder, som ikke bare sælger dig varm luft, og som rent faktisk leverer kvalitets SEO-arbejde? I denne artikel giver jeg dig mine bedste råd til at vælge den rigtige SEO-udbyder, så du undgår at købe SEO, som ikke giver resultater, eller som måske ligefrem er skadelig for din side.
Lad os tage et kig på de ting du skal forsøge at undgå.
Undgå uvidenhed
Det er altid godt at vide lidt om det man køber. Det samme gør sig gældende for SEO, hvor du for alt i verden skal undgå at gå ud og vælge en SEO-udbyder uden først at have sat dig en lille smule ind i SEO. Tag et grundlæggende SEO kursus, mød op til en SEO-workshop, læs nogle artikel om de basale SEO emner eller få en du kender, der ved noget om SEO, til at give dig en introduktion.
Jeg ser alt for mange, som går ud og køber SEO, fordi at de har hørt, at det skulle være godt for deres side, uden egentlig at vide, hvad det er de køber. Uvidenhed forøger risikoen for at vælge en forkert udbyder, som enten snyder dig eller laver SEO, der ikke virker.
Undgå store linkpakker
En stor del af SEO er linkbuilding. Der findes rigtig mange udbydere, som tilbyder linkbuilding-pakker, altså pakker der garanterer dig x-antal links. Linkpakker er for så vidt være ok, men hvis du f.eks. støder ind i pakker der lover dig 200 links for 3-4.000 kroner, så er der noget galt.
Links fås nemlig i forskellig kvalitet, og kan du købe over 200 for så lille et beløb, så kan jeg garantere dig, at de links du vil få, vil komme fra underlige indiske sider og russiske debatforaer. I nogle tilfælde vil de links være så irrelevante og komme fra så utroværdige kilder, at de kan være direkte skadelige for din side.
Kvalitet fremfor kvantitet
I forlængelse af overstående punkt er det vigtigt at forstå, at når det kommer til links, så er kvalitet bedre en kvantitet. Køb få gode links i stedet for mange dårlige fra f.eks splogs (spam-blogs) og obskure udenlandske hjemmesider.
Dette leder mig videre til de ting, som du bør forlange af din seo-udbyder...
Lad os se på de ting du bør forlange af din SEO udbyder. For at holde det kort, får du mine anbefalinger på punktform:
Et sidste tip kan være at tjekke udbyderens egen linkprofil inden du køber SEO. Brug f.eks. ahrefs.com til at se, hvilke links udbyderens side har. Ser det godt ud? Kommer de fra troværdige kilder? Hvis udbyderens linkprofil ser mistænkelig ud, vil de link som de sælger til dig nok også være det!
Iværksætter og online marketing konsulent
Thomas Skov Iversen er iværksætter med fokus på online-verdenen. Siden 2011 har han stået bag NemProgrammering.dk, som i dag er Danmarks største udbyder af gratis online videoundervisning.
Udover NemProgrammering.dk er Thomas partner i webbureauet NPWS.dk, hvor fokus er på unikke WordPress løsninger. I 2015 skrev han desuden en e-bog om WordPress under navnet ”WordPress Manualen”.
Emner for blogindlæg vil bl.a. være søgemaskineoptimering, marketing via sociale medier og selvfølgelig tips og tricks til udvikling af hjemmesider i f.eks. WordPress.