Der er i dag konsensus om at digitalisering handler om convenience og experience.
Men der er et tredje væsentligt element af digitalisering, som ikke bliver udtalt ligeså eksplicit. Det er netværk.
Jeg tænker her ikke på netværk med udgangspunkt i den velkendte ormegård, der stadig står i serverrummet i mange virksomheder. Jeg taler om det personlige netværk
Jamen, har det noget med IT at gøre? Ja, skræmmende nok, har IT noget med mennesker at gøre. Maskiner køber ikke, etablerer ikke relationer og er ret ligeglad med om de føler tillid og sympati i forhold til den de sidder overfor. For de sidder ikke overfor nogen. Derfor er mennesker stadig det afgørende punkt.
Beslutninger er ikke kun betinget af convenience og experience – men i lige så høj grad af den fortælling og den viden det personlige netværk deler omkring en experience.
Digitaliseringen ekspanderer det personlige netværk eksponentielt og muliggør derfor teknisk set, at vi som individer kan tilegne os en uendelig mængde af viden. Forudsætningen for at det giver værdi er, at netværket tager sig tid og mod til at dele relevant viden.
Min påstand, som oplæg til debat lyder derfor: Jo mere relevant viden vi deler jo rigere blive vi som individer, virksomheder og samfund. For fremtiden er ikke at holde alle kort tæt til kroppen. Fremtiden er at dele. I særdeleshed viden!
En McKinsey undersøgelse tilbage fra 2015 omtaler at medarbejdere i gennemsnit anvender små 2 timer hver dag på at indsamle viden og information online.
Det rejser et nyt spørgsmål – hvordan bliver den information anvendt – udgør det en værdi, er det en investering eller er det spildtid, der skal slås hårdt ned på?
Desværre er det sådan, at det, når det gælder informationsindsamling, ofte bliver vurderet som interessetimer. Meget fejlagtigt i min optik. Særligt hvis den indsamlede viden, kan komme andre i organisationen til glæde og gavn, ved at strukturere, distribuere og tilgængeliggøre den.
Men det kræver at virksomheden har lyst til at udvikle medarbejderne gennem ny viden, input og inspiration og at bryde siloerne ned. Viden kan komme alle til gode, men ok – lad os ikke rykke for hurtigt.
En simpel måde er at samle det i fora for ligesindede. Det kan være en projektgruppe der arbejder med et givent tema. Her kan alle informationer deles, gemmes og diskuteres – f.eks. via en chatfunktion.
Faktisk har det et fint navn – knowledge management, og det burde have interesse på direktionsgangen. Virksomheder sender i dag store mængder viden i omløb på internettet. Ikke tilfældig viden, men relevant content af høj kvalitet.
Det er der en grund til. Ved at stille viden til rådighed, viser man at forstår både kunder, branche og deres udvikling, foruden at man skaber tillid. Og hvis den tilgængelige mængde content er god nok til andre, er der så ikke også en sandsynlighed for, at den viden der er til rådighed digitalt, kan komme ens egne medarbejdere til gode? Det tænker jeg.
Alt i alt kan den viden gøre en verden af forskel når medarbejdere er i dialog med kunderne, skal forstå kundernes marked og konkurrencesituation og rådgive dem på højeste niveau. Bred indsigt og viden om hvad man taler om, gavner.
Hos Salesforce ser vi det som en del af god CRM, og har inkluderet vidensdeling, -indsamling, -opbevaring og -håndtering i vores løsninger. Der ligger endda en app og en guide til hvordan det lettest kan gøres i vores AppExchange.
Vi har allerede demokratiseret kunderelationerne, og hvis målet er ægte win-win, kan vi tage det et skridt videre.
Viden er magt, skal vi dele?
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Michael Zink er uddannet økonom fra Århus Universitet, men har de seneste 20 år arbejdet
i ind- og udland med IT-ledelse, forretningsudvikling, innovation og salg. Han er landechef for
Salesforce Danmark og aktiv debattør i forhold til teknologi, udvikling og ledelse.