IVÆRKSÆTTERHOTLINE
Få den hjælp du søger
Læs mere
Tlf. 7013 0313 (Hverdage 8.00-20.00)
Skriv en mail med dit spørgsmål
Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:

Send en mail til hotlinen:

Kom først i køen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Bloggen

Viden er godt. Stof til eftertanke er endnu bedre

Jeg er glad. Jeg er glad, fordi jeg inden for de seneste dage, har fået en masse ny viden og ikke mindst stof til eftertanke. Og det er mere end godt. Vi har alle brug for at lære, udvikle os og udfordre os selv.

Den nye indsigt jeg fik, var i forbindelse med vores egen Salesforce CPH Basecamp, som vi afholdt den 2. Maj. Blandt de mange indlægsholdere var bl.a. Dr. Ulrik Juul Christensen fra Area9 der sætter standarden inden for adaptiv læring, Thomas Bering, Head of Performance hos Google, Dr. Imran Rashid og Nikolaj Juul Jakobsen, der forsker i vigtigheden af personlige og menneskelige relationer i topledelsen. Mennesker der ved hvad de taler om, og det er godt at lære af.

Så selvom tid i den moderne verden nok altid er en mangelvare, er det i nogle tilfælde værd at investere i at stoppe op og lytte - manglende tid eller ej. Så lad mig dele nogle af de elementer, der glædede, belærte, berørte og overraskede mig. Læsetid herfra: 5 minutter i rask tempo.

Talent og intellekt er godt, men fokus og det lange træk gør forskellen
Vi kan i udgangspunktet alle sammen lære præcis hvad vi vil. Den eneste store forskel er, om vi er indstillet på at investere energien, viljen og tiden til at lære det. Talent er godt, men det er det lange træk, der gør forskellen. Det fortalte Dr. Ulrik Juul Christensen fra Area9, der udvikler og forsker i metoder til at optimere læring - specielt adaptiv læring, som vi nok alle kommer til at høre mere om.

Man kan måske sige, at vores moderne krav om at få tilfredsstillet vores behov - f.eks. for anerkendelse her og nu, stopper os i at udvikle evnen til at lære. Vi er ikke længere motiveret for at holde fast, arbejde med vores mindre stærke områder og opbygge den nødvendige kognitive base, i stedet vil vi hellere læse på de ting vi godt ved, fordi det får os til at føle os godt tilpas. Vi er jo super dygtige - indtil vi opdager at vi ikke er der. Men det er ikke det, der skaber vindere i det lange løb. Faktisk tegner der sig et billede af, at vi grundlæggende skal revurdere og omstrukturere vores hjernekapacitet. Vi skal blive mere effektive i vores læring og brug af intellektuelle-processer, så der er plads til empati, samarbejde og menneskelige relationer. For i en stadig mere digital verden, bliver det guld værd -  og er det allerede! Derfor kan en robot aldrig erstatte den menneskelige omsorg fra f.eks. en sygeplejerske.

Aktuelt er vi på vej til at blive utålmodige, rastløse og med mindre selvkontrol - og hvis vi ikke arbejder på at ændre det, er der problemer forude. Det betyder, at vi alle kan have godt af at reflektere over vores ubevidste og bevidste inkompetence til at starte med - og måske også reflektere over, om vi er fastlåste i vores mindset eller om vi er indstillet på at udvikle os - selvom det kræver en indsats.

Læring: Det er sundt at indse egne begrænsninger og arbejde med dem, selvom det er ubehageligt at indrømme man har fejl og mangler og det vigtigste vi har er faktisk, det der gør os til bedre mennesker. Følelser og empati. Det er en styrke, ikke en svaghed. Bonus indsigt er, at alt kan blive bedre og alle mål kan nås, hvis man er fokuseret og holder fast.

Skrækken og modviljen mod at tabe, bremser os fra at vinde
Thomas Bering fra Google berettede om at “Assistance is the new battleground for technology”, vi vil simpelthen have at teknologien bliver en naturlig forlængelse af vores adfærd. Det kan machine learning hjælpe med, og derfor er kunstig intelligens en integreret del af fremtiden. Og de organisationer der forstår at udnytte indsigt i kunden står til at opnå salgsvækst langt på den anden side af 50%.

Et godt argument for at udnytte mulighederne med machine learning og AI er at vi som mennesker mere og mere hader at tabe. Og hvor vi før i tiden tænkte at 30% succes på en A/B test ved implementering af en ændring på websitet var ok, tænker vi i dag mere på, at det betyder at der er 70% risiko for at det kan have en negativ effekt. Vi hader simpelthen mere at tabe, end vi er glade for at vinde. Faktisk har jeg efterfølgende læst, at præmien skal være dobbelt så stor, som det man står til at tabe, før indsatsen bliver overvejet.

Læring: Er det virkelig sådan det behøver at være, og ligger der ikke en fordel og venter ved at vende det mindset på hovedet - dvs. turde løbe en risiko frem for at spille sikkert?

En verden af nydere
Dr. Imran Rashid satte fokus på nogle af de samme områder som Dr. Ulrik Juul Christensen. Bl.a. at vi i stadig højere grad vil have tilfredsstillelse i form af resultater, anerkendelse, popularitet etc. med det samme. Og så er vi blevet mere tilbøjelige til at give efter for det behagelige - belønningen frem for at gøre hvad der det rigtige. I samfundsperspektiv kan det føre til en uheldig effekt på alt fra folkesundhed til kriminalitet til uddannelser og kvalifikationer. Derfor plæderede han for at vi tænker os godt om og bliver bevidste om hvad vi gør, og hvad vi lader vores børn gøre. I den digitale verden er der nye spilleregler.

Læring: Det er afgjort sjovere at se fodbold end at slå græs, men er vi ved at blive alt for bekvemme til at få det nødvendige gjort, eller tage de ubehagelige men nødvendige beslutninger?

Kend og anerkend dine begrænsninger
Sidst men ikke mindst, leverede psykolog og tidligere leder i politiets elite-aktionsstyrke, Nikolaj Juul Jakobsen indsigt i hvorfor det er så vigtigt med gode personlige og menneskelige relationer. De redder liv. Hvis man ikke kan indse sine egne begrænsninger, bliver man en hæmsko og ikke et aktiv. Det gælder også ledere. Og der er brug for relationer, hvor man kan støtte sig op ad andre og få den support der er brug for, til fordel for fællesskabet og slutresultatet.

Læring: Sørg for at have mennesker omkring dig du kan stole på er holdspillere - og husk at du aldrig selv er større end holdet.

Selvom det ikke er nogen erstatning, for at have været der selv og høre de interessante indlægsholdere, håber jeg, at dette koncentrat af en inspirerende dag og mine personlige “take aways”, kan være en inspiration for andre. Jeg har i hvert fald fået stof til eftertanke og genovervejelser om alt fra børneopdragelse til virksomhedsledelse.

Del indlægget med venner og kollegaer

KOMMENTER PÅ Google+

Henter kommentarer ...

Blog ekspert

Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce

Michael Zink er uddannet økonom fra Århus Universitet, men har de seneste 20 år arbejdet
i ind- og udland med IT-ledelse, forretningsudvikling, innovation og salg. Han er landechef for
Salesforce Danmark og aktiv debattør i forhold til teknologi, udvikling og ledelse.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

19.04.2018
Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, IT, Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring, Salg

Digitaliseringsforvirring. Hvad er det vi taler om, hvad vil vi opnå
og gør vi det sværere end nødvendigt? 
 

13.12.2017
Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, IT, Kommunikation & Markedsføring

Cloud er kommet for at blive. Det er for alle - uanset om det er en enkeltmandsvirksomhed eller en koncern.

Ingen hardware, ingen store investeringer men masser af fordele.

17.10.2017
Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Administration, Arbejdsliv & Tendenser, IT, Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring, Salg

Alt for mange taler om vigtigheden af kundefokus, og lader det blive ved det. Det vinder man ingen kunder på.
 

01.09.2017
Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Administration, Arbejdsliv & Tendenser, IT, Kommunikation, Tryghed

Kultur og værdisæt. Meget mere end floskler. De kan enten stå i vejen for - eller skabe den store succes.

07.08.2017
Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring, Salg

Viden er magt, men den er meget mere, hvis du deler. Se her hvorfor.

04.08.2017
Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Kommunikation & Markedsføring, Salg

Der er ingen over eller ved siden af kunden. Så kort kan det siges. For uden kunden er der intet salg og ingen forretning.

Men hvordan kommer kunderne til at elske dig?

28.04.2017
Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Administration, Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation & Markedsføring

Innovation – meget mere end blot et smart begreb.
Det er en strategisk hjørnesten.

28.04.2017
Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, IT, Kommunikation & Markedsføring

Innovation er ikke længere et ”Nice to have”. Det er ”Need to have”!
Hvor højt står innovation og udvikling på dagordenen hos jer?

22.03.2017
Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Hvad enten man opererer som international eller lokal virksomhed, er der en ting, det er vigtigt at huske. Giv tilbage til det samfund, hvor du arbejder

09.02.2017
Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Salg

Når man starter virksomhed er der ikke råd til at tabe nogen salgsmuligheder på gulvet

Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce

Michael Zink er uddannet økonom fra Århus Universitet, men har de seneste 20 år arbejdet
i ind- og udland med IT-ledelse, forretningsudvikling, innovation og salg. Han er landechef for
Salesforce Danmark og aktiv debattør i forhold til teknologi, udvikling og ledelse.

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her