Tags: Salg
Når man starter virksomhed er der ikke råd til at tabe nogen salgsmuligheder på gulvet. Det sker bedst ved at holde kunden i fokus og bruge teknologien til at hjælpe dig op i fart hurtigt - og blive der. Det behøver ikke være besværligt eller dyrt med CRM. Her er 5 gode råd, der hjælper dig godt i gang med overvejelserne.
1. Giv dig selv de bedste betingelser
CRM er ikke kun for giganterne, det er vigtigt for alle virksomheder uanset størrelse. I øvrigt skal du ikke tænke på dig selv som en lille virksomhed. Hvis du har valgt at starte for dig selv, tror du også på, at dine ydelser og produkter kan gøre det mindst lige så godt som dine konkurrenter. Derfor skal du arbejde lige så professionelt som dem der stadig er større end dig, og give dig selv værktøjerne til at være effektiv og målrettet. Der er flere gode og økonomisk meget realistiske CRM-muligheder.
2. Lyt til kunderne og lær dem at kende
Det vigtigste, du kan gøre, er at lytte til dine kunder. Kom tæt på dem, forstå og gør det nemt for dem at benytte din service eller købe dine produkter. Kunderne tænker ikke på dig som lille eller stor – de vil bare have en god købsoplevelse, og de forventer at den er personlig og strømlinet.
CRM kombineret med anvendelsen af ny kunstig intelligens kan hjælpe dig godt på vej. Blandt andet gennem at samle den rigtige viden - og til at udnytte dine muligheder optimalt. Anvendelsen af kunstig intelligens er slet ikke urealistisk selvom du er i start fasen, og kan faktisk give dig en fordel som mindre virksomhed, hvis du spiller dine kort rigtigt.
3. Gør det nemt, gør det effektivt
Dine kunder benytter mange veje og kanaler til at finde dig og blive klogere på dig, dine produkter og din virksomhed. Derfor er det vigtigt, at du kan fange dem i nettet, uanset hvordan de kommer i kontakt med dig. Du skal kunne håndtere alle henvendelser hurtigt og i det format kunden anvender samt være opsøgende, hvor det er nødvendigt. De nyeste CRM-systemer hjælper dig til at kunne indsamle salgsmuligheder på tværs af alle kanaler fra Facebook til dit eget site. Ambitiøst for en nystartet virksomhed? Måske, men du vil jo også gerne blive større, ikke?
4. Brug dine data fornuftigt
Det handler ikke om mængden af data, men om de rigtige data. Sørg derfor for, at du indsamler de data, der giver dig viden og en fordel, når du kommunikerer og handler med dine kunder. Kunderne har travlt, så lad være med at spilde deres tid. Ellers er de væk. Hvis du beder kunderne om at give informationer, så gør det relevant og beløn dem. Dit CRM-system skal hjælpe dig med at strømline, styre og styrke din relation og kontakt med kunden – og dit salg.
5. Tænk på fremtiden
Nej, det handler ikke om pensionsopsparing, men om at sikre at du vælger en CRM-platform for din forretning, du også kan anvende i fremtiden. Du vil ikke skifte, når din forretning er ved at tage fart. Husk - kunstig intelligens og CRM-systemets evne til at indsamle data der kan hjælpe dig til at forudse kundens ønsker bliver afgørende. Så kig efter, om du er sikret også i fremtiden. Er du seriøs med din virksomhed, bør du også være seriøs med styring og planlægning af dit salg og optimering af viden om dine kunder.
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Michael Zink er uddannet økonom fra Århus Universitet, men har de seneste 20 år arbejdet
i ind- og udland med IT-ledelse, forretningsudvikling, innovation og salg. Han er landechef for
Salesforce Danmark og aktiv debattør i forhold til teknologi, udvikling og ledelse.