Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Innovationen. Ikke blot et smart ord, men et strategisk grundparameter

Skal jeg nu læse om innovation igen, tænker den opmærksomme læser måske. Det har jeg da lige gjort? 

Korrekt, men det er et emne der aldrig bliver gammelt. Det er et faktum, og ikke et tvivlsomt forsøg på at være morsom.

Innovation er et område der ligger mig meget på sinde. Dels fordi vi uden innovation blot ville stå i stampe, og dels fordi vi som virksomheder, lever af succes. Og hvordan får man det? Ved at være først med nye ideer, turde gå nye veje og udfordre vanetænkning. Faktisk vil jeg gå så langt som til at hævde, at innovation er et afgørende strategisk grundparameter.

Vi skal turde udfordre os selv, og det vi gør. En måde er at sætte innovation en lille smule i system. Det virker – også selvom systemer, kreativitet og nytænkning ikke umiddelbart lyder som om de kan gå hånd i hånd.

Som nævnt i et tidligere indlæg, er en af de helt store kilder til innovation og inspiration vores kunder. Og ret beset - hvem kan være bedre til at komme med input til, hvad de gerne vil have, og hvad de mangler for at gøre deres brugeroplevelse endnu bedre.

Hos Salesforce har vi etableret det, vi kalder en Idea Exchange. Her har kunderne mulighed for at aflevere ALLE tanker, ideer og input. Vi takker for det og tager alle ideer seriøst. Faktisk bliver udviklerne I Salesforce målt og vejet på basis af deres evne til at implementere de ideer der samler størst opbakning i user-community’en.

Evnen til at udnytte kunderelationen i et feedback-loop, der skaber succesoplevelser for både kunde og virksomhed, er et fantastisk udgangspunkt. Men det er ikke nok. For kunderne er nok bevidste om de behov og ønsker, der ikke er mødt i en softwareløsning – men det er ikke nok at inkludere disse ønsker, for at være virkelig innovativ.

Henry Ford sagde, at havde han kun lyttet til sit kundegrundlag, havde løsningen været en hurtigere hest – ikke en bil. Derfor må innovation tage skridtet videre. Det kræver samarbejde mellem virksomheder – IBM Watson og Salesforce Einstein arbejder nu sammen - samt investeringer i startups. Eksempelvis har Salesform investeret i 8 startup-virksomhedsopkøb inden for kunstig intelligens. Deres løsninger er nu inkorporeret i vores platform.  

Tiden står ikke stille, og det kan vi heller ikke. Det er ikke bare en god ide at investere i innovation – det er en bydende nødvendighed.

Men... lad os ikke glemme at lære af historien, blot fordi vi har fokus på at forme fremtiden. Innovation uden evne til løbende at opnå forståelse af nye behov samt vilje og mod til at gå nye veje for at kapitalisere, er uden værdi og kan faktisk skade. Tænk bare på KODAK og Nokia.

Nogle gange går udviklingen hurtigere end man tror.

Kom til seminar med Aaron Frank fra Singularity University den 31.maj på Radisson Blu Scandinavia og få input og viden om hvor hurtigt udviklingen reelt går. Agenda og tilmelding her.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce

Michael Zink er uddannet økonom fra Århus Universitet, men har de seneste 20 år arbejdet
i ind- og udland med IT-ledelse, forretningsudvikling, innovation og salg. Han er landechef for
Salesforce Danmark og aktiv debattør i forhold til teknologi, udvikling og ledelse.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, IT, Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring, Tryghed

Nogle gange er det bedre at blive inspireret til at tænke, end blot at få løsningen.
 

 

Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, IT, Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring, Salg

Digitaliseringsforvirring. Hvad er det vi taler om, hvad vil vi opnå
og gør vi det sværere end nødvendigt? 
 

Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, IT, Kommunikation & Markedsføring

Cloud er kommet for at blive. Det er for alle - uanset om det er en enkeltmandsvirksomhed eller en koncern.

Ingen hardware, ingen store investeringer men masser af fordele.

Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Administration, Arbejdsliv & Tendenser, IT, Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring, Salg

Alt for mange taler om vigtigheden af kundefokus, og lader det blive ved det. Det vinder man ingen kunder på.
 

Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Administration, Arbejdsliv & Tendenser, IT, Kommunikation, Tryghed

Kultur og værdisæt. Meget mere end floskler. De kan enten stå i vejen for - eller skabe den store succes.

Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring, Salg

Viden er magt, men den er meget mere, hvis du deler. Se her hvorfor.

Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Kommunikation & Markedsføring, Salg

Der er ingen over eller ved siden af kunden. Så kort kan det siges. For uden kunden er der intet salg og ingen forretning.

Men hvordan kommer kunderne til at elske dig?

Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, IT, Kommunikation & Markedsføring

Innovation er ikke længere et ”Nice to have”. Det er ”Need to have”!
Hvor højt står innovation og udvikling på dagordenen hos jer?

Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Hvad enten man opererer som international eller lokal virksomhed, er der en ting, det er vigtigt at huske. Giv tilbage til det samfund, hvor du arbejder

Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Salg

Når man starter virksomhed er der ikke råd til at tabe nogen salgsmuligheder på gulvet

Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce

Michael Zink er uddannet økonom fra Århus Universitet, men har de seneste 20 år arbejdet
i ind- og udland med IT-ledelse, forretningsudvikling, innovation og salg. Han er landechef for
Salesforce Danmark og aktiv debattør i forhold til teknologi, udvikling og ledelse.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her