Tags: Arbejdsliv & Tendenser
Hvad enten man opererer som international eller lokal virksomhed, er der en ting, det er vigtigt at huske. Giv tilbage til det samfund, hvor du arbejder. Det er måske ikke det, mange forventer at høre, for virksomheder er der jo for at tjene penge, få overskud og gøre aktionærerne glade. Det er ganske rigtigt også en del af det. Men det kan gøres på mange måder!
Og selvom det et gøre noget godt, gerne skal være reelt og uegennyttigt, er det et faktum at det også er god forretning. Analysevirksomheden Nielsen offentliggjorde i oktober 2015 en analyse, der viste at 66% af de adspurgte forbrugere globalt, var klar til at betale mere for et produkt fra virksomheder der tog et socialt ansvar og passede på miljøet. Et stort spring for det hed 50% i 2013 og 55% i 2014.
For nogle er det signal om, at det er et godt taktisk marketingredskab, for andre har det været et naturligt strategisk element altid. Uanset årsag, er det bedre at agere, og hvis nogen skulle have fået lyst til at gøre en forskel, vil jeg gerne dele tre af de CSR-trends der af eksperterne bliver spået vil være store i 2017. Et overordnet og to deltrends.
1. Det store tema er stadig: Bæredygtighed. Konceptet har været fremme i et stykke tid, men det holder ved, og vil også være vigtigt i 2017.
2. Det næste delelement er: Løs de problemer regeringerne ikke kan. Tag for eksempel selv ansvar for at implementere klima- og bæredygtighedsforslag fra FN.
3. Det sidste er: Arbejd med den såkaldt cirkulære økonomi. Det vil sige genbrug og bevar tingene i et kredsløb, i stedet for bare køb og smid væk.
Personligt kan jeg godt lide, at se tingene lidt ud fra de samme principper som den dansk filosof K.E. Løgstrup, der sagde at ”vi alle i hvert møde med et andet menneske ’bærer et lille stykke af det andet menneskes liv i vores hånd.” Det vil sige, at man som virksomhed også skal være sig det ansvar bevidst og leve op til det så godt som muligt.
I forretningsterminologi hedder det CSR. Men man kunne også kalde det sund fornuft, og derfor kan jeg også rigtigt godt lide indholdet af hvad Marc Benioff, Chairman og CEO i Salesforce, siger: ”the business of business is improving the state of the world”. Det er værd at huske, og når virksomheder - store som små - gør det i praksis, er det noget der virkelig kan mærkes positivt, og gøre en forskel i virksomheden, nærmiljøet, nationalt og globalt. Og faktisk har både Løgstrup og Benioff været ret visionære i deres udtalelser. For der bliver nu talt mere om Social Impact end Corporate Social Responsibility.
Som virksomhed bør man gå foran og vise vejen. Og alt andet lige forventer medarbejderne i dag også mere end blot et pænt kontor og en god løn. De vil føle engagement – og det er godt. For virksomheder bør tage ansvar og deltage, hvor de arbejder. Det vil sige tage interesse i alle interessenter, ikke kun investorerne.
Den måde Salesforce gør det, er bl.a. gennem vores 1-1-1 model. Den går i al enkelthed ud på at 1% af Salesforce værdi bliver sat til side til donationer og tilskud til de lokalsamfund hvor Salesforce ligger og medarbejderne arbejder og bor. 1% af vores produkter bliver doneret til non-profit og uddannelses-institutioner, og 1% af medarbejdernes tid går til at gøre noget for samfundet.
Det er nok ikke den eneste eller den perfekte måde. Men den virker – og der bliver gjort noget. Og det er lige så vigtigt. Det er ikke nok bare at tale om det. Der skal også handles.
Måske det ikke er muligt, måske det ikke passer til kulturen eller virksomheden, men så er der nok noget andet der kan gøres. Bare husk - det føles godt, det er godt og hvis vi vil gøre vores arbejdsliv og privatliv bedre, er der ikke nogen undskyldning for at lade være.
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Michael Zink er uddannet økonom fra Århus Universitet, men har de seneste 20 år arbejdet
i ind- og udland med IT-ledelse, forretningsudvikling, innovation og salg. Han er landechef for
Salesforce Danmark og aktiv debattør i forhold til teknologi, udvikling og ledelse.